* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 72
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 69
I alt: 69

Forfatter Emne: Hjælp til at bygge en destillationskolonne  (Læst 47823 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at bygge en destillationskolonne
« Svar #15 Dato: 05, November 2010 - 14:56 »

Men et autoritativt svar skal nok hentes hos en jurist, ikke hos en kemiker ...

Mine jurastudier ligger nu tilbage i 60'erne, og da de foregik i Stockholm, er der ikke så meget jeg kan bruge nu, men jeg er ret sikker på at registreringspåbuddet kom efter disse lumre annoncer i begyndelsen af 70'erne. Jeg mener heller ikke at der er en "laboratorieundtagelse". Struers skulle i hvert fald registrere mit køb af sådan et lille modstrømskølerør, og jeg havde en laboratorietilladelse (gu'ved om den er udløbet? ;-)), som frederiksborg amt havde udstedt!

Så vidt jeg husker er spritusafgiftsloven mere omsiggribende end hvordan man definerer destillation. Jeg mener at man allerede bryder loven, hvis man "indmæsker" eller "gærsætter" ikke danskproducerede råvarer, selv om det er på hobbybasis og til eget brug! Man må altså ikke gære en sukkeropløsning! Den smager nu heller ikke godt, men kan godt drikkes, siges det!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at bygge en destillationskolonne
« Svar #16 Dato: 07, November 2010 - 00:38 »
Struers skulle i hvert fald registrere mit køb af sådan et lille modstrømskølerør

Jeg har til gengæld adskillige gange købt både svalerør og "grundsæt" med slib, heri altid stumperne til et destillationsapparat, uden nogensinde at være blevet afkrævet særlig dokumentation.

Man må altså ikke gære en sukkeropløsning!

Må jeg minde dig om, at det meste sukker solgt i Danmark produceres på Lolland! Men jeg har også hørt om forbudet mod udenlandske råvarer - så en hel del opskrifter med tilsætning af fx citron til æblevin er faktisk ulovlige.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at bygge en destillationskolonne
« Svar #17 Dato: 07, November 2010 - 01:20 »

Må jeg minde dig om, at det meste sukker solgt i Danmark produceres på Lolland! Men jeg har også hørt om forbudet mod udenlandske råvarer - så en hel del opskrifter med tilsætning af fx citron til æblevin er faktisk ulovlige.

Substansen skal kunne kaldes "øl" eller "dansk frugtvin", lige som den kommercielt fremstillede, så gæring af en sukkeropløsning uden væsentligt indhold af korn eller dansk frugt er ikke lovlig. Som tilsætningsstof, mener jeg ikke at det er et problem at bruge citronsyre eller mindre mængder af citronsaft

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at bygge en destillationskolonne
« Svar #18 Dato: 09, November 2010 - 16:52 »
Den tid er forbi hvor man ikke måtte bruge udenlanske varer i øl og vinfremstilling.

http://www.vinolhobby.dk/news.htm

På denne side fortælles der om at bruge vindruer, Købte som egenavl,destillering af sprit og meget mere.

De mange vinavlere der er dukket op må kun anvende betegnelsen "dansk vin" om vin der er fremstillet på danske druer.
Men der meldes ingen steder om forbud mod importerede druer.

Så vi skal nok til at glemme fortiden med at bløde rosiner op til hjemmevinsfremstilling ;D

Det minder mig for øvrigt om et skilt hvorpå der stod :

!"Det er forbudt at stille tomme flasker i gården"

Gad vist om forbuddet også galdt fulde flasker ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at bygge en destillationskolonne
« Svar #19 Dato: 09, November 2010 - 18:04 »
Den tid er forbi hvor man ikke måtte bruge udenlanske varer i øl og vinfremstilling.

Det tror jeg du har ret i.
Jeg har kikket i Spiritusafgiftsloven og i Øl- og vinafgiftsloven - sidstnævnte er fornyet i 1993 og den forrige fra 1988 ophævet.
Der står ikke et ord om privat fremstilling af øl og vin eller begrænsning heri - altså må det være tilladt. Hvorimod der er detaljerede regler for omsætning af disse varer.

Så medmindre en anden kan finde en alternativ lov, hvoraf begrænsninger fremgår, tror jeg der er frit spil.

Spiritusafgiftsloven har derimod detaljerede regler, der umuliggør hjemmebrænding - her de vigtigste:

§1 Stk. 3. Indmæskning, gærsætning, destillation, syntese eller lignende, hvorved fremkommer spiritus, må kun foretages af de efter § 7 registrerede virksomheder.

§ 7. Den, der med henblik på salg her i landet fremstiller eller fra udlandet modtager varer, der er afgiftspligtige efter § 1, skal anmelde sin virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen, jf. dog stk. 3.


Jeg bemærker, at linket ovenfor bl.a. skriver:
Plastbrænderen De helt lovlige enkeltdele kan du naturligvis købe i vor forretning. Klik på "Varer" på panelet til venstre og vælg "Massegæring" og "Vandrensning". Husk at fremstilling af alhohol ikke er lovligt i Danmark.
Jeg tolker det sådan, at de sælger et destillationsapparat til hjemmebrænding - i lovlige smådele. Brugsanvisningen kan rekvireres pr. e-mail.
Dette lusker de med - hvorimod de helt åbent sælger druesaftkoncentrat, så de mener også det er lovligt at bruge til vinfremstilling.
Mvh. Morten Jødal

P. Kjeldsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at bygge en destillationskolonne
« Svar #20 Dato: 08, Februar 2018 - 13:28 »
Du har sikkert fundet ud af det nu, men du får alligevel et svar:
Du kan ikke afdestillere denatureringsmidlet fra husholningssprit med et alm. destillationsapparat (alembisk). Du skal anvende en fraktioneringskolonne med refluks og pakningsmateriale.

Men før du begynder skal du vide hvilket denatureringsmiddel, der anvendes (bestemmes ved analyse som du kan få udført på udenlandske laboratorier, hvis du vil bevare din hemmelighed). Afdestilleringstemperaturen på denatureringsmidler ligger meget tæt på 78,29 C og derfor er næsten umulig, eller meget dyrt at foretage med pålidelighed.

Økonomisk kan det bedre betale sig at destillere gærede affaldspodukter f.eks. rådden frugt, der laves til udrikkelig vin ved udgæring og derefter under destillation "smage" på resultatet. Når alkoholen smager neutralt har du et meget rent alkoholprodukt, der dog skal fortyndes før du drikker det.

Til "forskningsmængder" på 10L (afhænger af kedelstørrelse) anvendes en fraktionskolonne med to-trinsforkøler. Første trin i processen er afdestillation af methanol (træsprit) ved en temperatur mellem 65C og 67C. Når der ikke kommer mere methanol ud af apparatet fjernes beholderen med methanol og en ny beholder til ethanol sættes på plads under udgangsrøret og temperaturen hæves til 78,5 C. Temperaturen vil langsomt krybe op til ca. 85C eftersom ethanolen afdestilleres.

En passende kolonne til små mængder vil være lavet af et sømløst rustfri stål rør 1.4301 med en længde på ca. 650 mm og en indvendig diameter på 46 mm. Fraktionsforkøleren er et rør Ø14 bøjet til et U (centermål 80), der placeres igennem kolonnen i en højde på 150 mm (center). Kondensering af afdestilleret damp foregår i en hovedkøler 25x25 mm med et gennemgående Ø14 rør. Kolonnen pakkes med enten Ø6 mm glasrør i en længde på ca. 25 mm eller keramisk oprensningssil, eller fint kobberuld. Kolonnen kan også anvendes til kontinuerlig destillation.
« Senest Redigeret: 08, Februar 2018 - 13:30 af P. Kjeldsen »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk