* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: Temperaturstyring  (Læst 9650 gange)

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Temperaturstyring
« Dato: 15, November 2010 - 08:58 »
Hej,

Jeg er med i en foreningen hvor vi for et par år siden fik installeret en varmepumpe til opvarmning af mødelokalerne.
Problemet er at styringen er tændt eller ikke tændt.... Dvs. man skal manuelt huske at skrue op/ned for varmen de dage hvor der er behov for det.
Jeg kunne godt tænke mig at lave en tænd/sluk anordning der kan programmeres til at starte varmen på bestemte dage, så man når en rumtemperatur på 20-21C. De andre dage skal varmen være i "dvale" med en temperatur på 8-10C.

Jeg forestiller mig en syvdages timer med indbygget temperaturføler til at styre temperaturen i dvaletilstand. De dage hvor der skal opnås normal rumtemperatur skal varmepumpen selv styre temperaturen.

Så det jeg i bund og grund skal have er en timer med temperaturføler, den skal give output baseret på temperaturen og andre dage baseret på timeren.

Er der nogle der har kendskab til sådan et produkt, eller skal jeg selv i gang med at lave en kombination af komponenter ?

MVH Tommy

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Temperaturstyring
« Svar #1 Dato: 15, November 2010 - 14:54 »
I mit sommerhus (med el-varme) har jeg for mange år siden installeret en Danfoss termostat/kontakt på skinnen i "tavlen". Termostaten er forsynet med en temperaturføler på et ca. 1,5 m langt kabel, som er monteret nær ved gulvet centralt i huset.
Termostaten er udrustet med et vælgerhjul med skala så temperaturen i den kolde sæson holdes over det valgte niveau på omkring 4°C. Med alle indvendige døre åbne og alle radiatorer tændt kommer rumtemperaturen i hele huset ikke ned i nærheden af frysepunktet.
Termostaten giver signal til en kontakt, som så tænder og slukker for varmen.
En telefonbetjent omskifterkontakt kan så ved opringning udkoble/indkoble termostaten og sætte varmen op til normal indetemperatur - og ned igen ifald man fortryder.
Måske kan du bruge dette ret simple system til varmepumpen - i princippet er der vel ikke den store forskel på el-varme og varmepumpevarme?

HP
p

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Temperaturstyring
« Svar #2 Dato: 15, November 2010 - 15:29 »
Hej HP,

Jeg er bekendt med sådan et system, noget lignende har vist også været oppe at vende i en anden tråd.
Men da vi har faste mødedage ville jeg gerne at det var timerstyret så det ikke afhænger af om man husker at tænde for varmen den pågældende dag...

MVH Tommy

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Temperaturstyring
« Svar #3 Dato: 15, November 2010 - 16:33 »


                                  ! - DØGNUR-!
                                  !                !
FASE ~_______________!                !________________  Pumpe altid 21 C.
                                  !                      !
                                  !_Termostat 8 C-!

NUL
___________________________________________________________________


Du har brug for 2 parallelt forbunde afbryder hvor den ene er et døgn ur, den anden 8 C termostat. Pumpen er altid stillet til 21 C.

Marek.


TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Temperaturstyring
« Svar #4 Dato: 15, November 2010 - 17:44 »
Hej chrismark,

Det er også den løsning jeg vil vælge hvis ikke man kan få noget der er integreret i den samme boks.
Men hvis man kan få noget i en enkelt boks så vil jeg gerne have det :-)

MVH Tommy
« Senest Redigeret: 15, November 2010 - 17:50 af TommyRump »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk