ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
tomkøring at pumpe for powerstearing.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15988
Total antal emner: 1405
Flest online idag: 20
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 16
I alt: 16
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: tomkøring at pumpe for powerstearing. (Læst 29984 gange)
harbst
Senior
Indlæg: 2.404
tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Dato:
05, December 2010 - 00:49 »
Jeg skal hjælpe en bekendt som er kørt galt i det glatte vintervejr.
Den eneste alvorlige skade på mekanikken er at der er kommet hul på powerstyringssytemet, så olien et løbet ud.
De øvrige skader kan vi ordne midlertidigt, så bilen kan køre.
Spørgsmålet er så om vi kan køre bilen hjem uden olien.
Kan pumpen tage skade af at køre uden olie. det har jeg ingen ide om.
Det er en Audi A4 fra 1997.
Logget
Jørgen Harbst
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #1 Dato:
05, December 2010 - 10:27 »
Når man søger på nettet (jeg har søgt på engelsk og tysk), er der næsten udelukkende advarsler mod at køre servopumpen uden væske. Man kunne sagtens have konstrueret pumpen sådan, at den kunne køre uden pumpevæske, men jeg er bange for at væsken er beregnet til at køle vitale dele (lejer); måske har den også en smørende funktion.
Nu ved jeg ikke hvor alvorlig lækagen er, men hvis jeg var i en virkelig nødsituation, uden nem adgang til autohjælp, ville jeg holde systemet fyldt med vand under transporten! Det er nok billigere at skylle vandet ud af systemet end at skulle skifte en pumpe.
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #2 Dato:
05, December 2010 - 15:13 »
Jeg vil bestemt IKKE anbefale at fylde vand på servostyringen!
Der er al mulig grund til at antage at du vil ødelægge det følsomme ventilsystem i tandstangen der doserer væsken afh. hvordan du drejer.
Pumpen har ligeså dårligt med at køre vand som uden olie.
Jeg er ret sikker på at pumpen med sikkerhed står af at køre i vand, hvorimod den har en realistisk chance for at overleve kortere tur med lidt til ingen olie.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.404
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #3 Dato:
06, December 2010 - 08:47 »
Vi har nu identificeret problemet.
Ved ulykken er lygten presset ind g har skåret væskebeholderen over i bunden.
Det lidt den har kørt har så smidt olien ud. Det handler ikke om vand eller nogen anden erstatningsvæske. Det handler om tomkøring eller en anden midlertidig beholder på systemet.
Det vil være meget lettre at få en original ny beholder efter at vognen er rettet op.
Jeg hælder også til at man kun kan køre ganske kort uden olie i pumpen.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #4 Dato:
06, December 2010 - 09:00 »
Er det egentlige problem at vognen gerne skal flyttes et andet sted hen for reparation, og at din bekendt ikke har et redningsabonnement?
I så fald vil jeg kaste den ide ind at afbryde strømmen til servopumpen, da vognen vel så kan styres manuelt og pumpen ikke tager skade af tomkøring?
Det er ikke nogen fornøjelse at manøvrere en tung vogn, der er født med servostyring, uden at denne er i funktion, men det er muligt og så vidt jeg kan se også lovligt.
Så til en enkelt tur med ikke for høj fart ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #5 Dato:
06, December 2010 - 10:22 »
Hæld endelig ikke vand på - det er en tosset ide.
Uden olie kan den nok køre på oliefilmen der er tilbage i noget tid - men man kan kun gætte på hvor længe "noget tid" er.
Kan du evt. del-lappe hullet med gaffatape/en formet stykke plade med silicone på eller lign. ? - så kunne det evt. holde det meste af olien i systemet og på den måde klare en hjemtur?
I alle de biler jeg har kigget i, sidder servopumpen og bliver trukket af kileremmen, så glem ideen om at koble den af elektrisk.
Logget
vh.
Claus
harbst
Senior
Indlæg: 2.404
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #6 Dato:
06, December 2010 - 12:20 »
Den kan ikke kobles fra fordi remmen også trækker vitale funktioner. Det er rigtigt at der ikke er redningsabonnement, og bilen skal flyttes ret langt. Det gåt udmærket at dreje hjulene uden servovirkningen. Det skal jo også være muligt.
Logget
Jørgen Harbst
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #7 Dato:
06, December 2010 - 12:21 »
Hvis pumpen er trukket af sin egen kilerem, så skær kileremmen over og kør med bilen i manuel styring - det tager pumpen og føreren ikke skade af. Og lovligt er det bestemt - blot man kører efter forholdene (kræfterne i førerens arme).
Jeg har brugt denne løsning flere gange uden andre ulemper end at anstrenge musklerne en smule.
HP
Rolig nu!
Logget
p
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #8 Dato:
06, December 2010 - 13:30 »
Nu spørger jeg måske dumt, men hvad med at leje en autotrailer på en tankstation og så køre bilen hjem på den?
Det koster næppe mere end 500kr og så er man sikker på at servopumpen overlever.
Logget
vh.
Claus
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #9 Dato:
06, December 2010 - 16:38 »
Indlysende forslag Superclaus.
Jeg vil lige minde om at en sådan trailer+last vil kræve en trækkende bil af en vis vægt alm. mennekser ikke nødvendigvis er i besiddelse af.
Hvad med det værksted den skal leveres til, har man ikke et fejeblad man lige kan hente den med ?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.404
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #10 Dato:
06, December 2010 - 17:01 »
Den skal på en længere tur hjem til udlandet. Så langt det enkleste ville være om den kan køre selv. Vi kan vel klare at få en anden beholder til servoen her i Danmark og så bare hælde væske på, til det kører igen.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.462
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #11 Dato:
12, December 2010 - 18:04 »
Øh!
Det billigste vil da være at få den lavet i udlandet, der hvor den er. Moms og arbejdsløn er langt mindre i landene rundt om os.
De gange jeg har haft problemer i udlandet, har det være forbløffende billigt.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Bent Andersen
Gæst
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #12 Dato:
12, December 2010 - 22:34 »
Bjarke, læs først.
Bilen står i DK og skal "hjem til udlandet".
Bent.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.462
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #13 Dato:
14, December 2010 - 08:05 »
Det gør jo en forskel Bent
Men ligemeget hvad, så er en reparation på stedet garanteret billigere, end rep + transport til bestemmelses stedet og at køre med en bil, der er beregnet til at køres med powerstyring( den danske version af ordet Powersteering), over en længere distance uden denne , finder jeg uansvarligt.
Selv biler uden powerstyring, som en SAAB 96 jeg fornyeligt var ude at køre i mindede mig om, hvorfor jeg aldrig købte en SAAB.
Dengang SAAB 96 var ny i 1970 kørte jeg selv Fiat 128, der heller ikke havde powerstyring.
En dag fik jeg lov til at låne SAABen der havde krog, så den kunne køre med anhænger. Jeg kørte sammenlagt 70 km. Mine arme var ødelagte, selvom jeg ikke var nogen svækling. SAABen var en traktor ved siden af Fiatten.
Så er vi fremme ved det jeg vil forklare.
Mødet med SAABen idag, var endnu værre end dengang, for idag kører jeg også med powerstyring, hvor jeg har oplevet, at standser man motoren og kører friløb så føles styringen som om ratlåsen er gået i indgreb når motoren stopper og man prøver at styre den rullende bil.
Det kan lade sig gøre, bevares, men det er bestemt ikke morsomt.
Her er der tale om en Audi og hvis jeg ikke husker galt,, så har de en smule negativ Camber, der manuelt vil opleves, som det man oplever i en gokart når man man ska dreje den.
Man løfter simpelhen det inderste baghjul i svinget ved at løfte hele gokarten, med det inderste styrende forhjul, så man kompenserer for det manglende differetiale.
Nu er der ikke brug for løftet for at kompensere for manglende differentiale på en A4 men for at give forøget retningsstabillitet, men løftes skal der.......og det er hårdt for mig der vejer en "smule" at klare junior der er 30% lettere når vi kører gocart
Der skal løftes i hvert eneste sving
Jeg tror derfor at en tur uden powerstyring bliver for anstrengende.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
plammox
Senior
Indlæg: 190
Sv: tomkøring at pumpe for powerstearing.
«
Svar #14 Dato:
14, December 2010 - 09:16 »
Det forekommer mig at det grundlæggende problem er, at man har kørt langt uden redningsabonnement. Ring dog til nærmeste autoværksted, få dem til at hente vognen og få det midlertidigt lavet til hjemturen. Det kommer til at koste uanset hvordan man vender og drejer det.
Mvh,
Lars (der selv er medlem af Automobile Club Luxembourg, og 7-9-13 heldigvis ikke har fået brug for det på vej hjem til DK
).
Logget
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
tomkøring at pumpe for powerstearing.
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[21, December 2024 - 16:19]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Google ads:
DR-Nyheder
17-årig dansker får tips og tricks af olympisk mester
Politiet i Las Vegas: Mistænkt i bileksplosion begik selvmord
Person fundet død på skib i København
Politiet er gået ombord på et skib i Nordhavn i København
FBI mener mistænkt handlede alene i New Orleans
Schmeichel og holdkammeraterne får ørerne i maskinen
Lille stigning i antallet af fyrværkeriskader
Tidligere lokalpolitiker får stadfæstet dom for rufferi - igen
Rigtig mange besøgte Statens Naturhistoriske Museum i 2024
Finsk elselskab kræver tankskib beslaglagt i kabelsag
Fyns Politi indstiller eftersøgning af 70-årig mand
Navne på 425.000 mistænkte krigs-kollaboratører offentliggjort i Holland
Fem anholdt efter dræbende nytårsskyderi i Malmø
Nytårsvejret gav færre skadesanmeldelser end frygtet
Sydkoreas suspenderede præsident sender besked til støtter: 'Jeg vil kæmpe til det sidste'
Migranter omkommet ud for Tunesien - 83 reddet
Samsøs borgmester genopstiller ikke
Brand i kolonihave efterforskes som drab
Nu er det ulovligt at ryge i det offentlige rum i Milano
Taxiloven ophører på yderligere tre danske øer
Nyt fra ing.dk
Politiet ransager selskab bag flystyrt: Om to uger kender vi årsagen
Elforbruget når rekordniveau: Aldrig før har danskerne brugt så meget strøm
Flyvske tanker fra året i tech: Intet socialt medie er uundværligt, og hvor er det danske Moonshot-projekt?
Byggerier skyder op i områder i fare for oversvømmelser
Kina viser nyt tog frem: Bliver verdens hurtigste tog i drift
Tesla halter flere år bagefter: Robottaxaerne kører allerede rundt i Kina
Det går den forkerte vej: Børn i Europa er blevet dårligere til at læse og regne
Ødelagt udstyr, brande og strømafbrydelser: Datacentre kan forringe naboers elkvalitet
Sådan blev fyrværkeriet til: Fra bambus-knald til farverig raket
Spørg fagfolket: Feder en kold øl mindre end en varm?
Spørg Fagfolket: Hvordan afkalker man bedst sin vaskemaskine?
Eksperter afviser 'birdstrike'-forklaring: Fatalt flystyrt i Sydkorea er et mysterium
Spørg Fagfolket: Sker der noget ved at fryse mad ned flere gange?
Atomkraft, elpriser og personlige CO2-kvoter: Her er årets største debatter på ing.dk
Året der gik på GridTech: En politisk bombe sprang i landdistrikterne
Spørg Fagfolket: Tager tænderne skade af danskvand?
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Leder: Himmelråbende svag stemme bag borgernes digitale interesser
Året der gik på WasteTech: En sort og møgbeskidt svane
Blogindlæg: Det kommende servicefradrag for reparation af hårde hvidevarer: Fokus og effekt
Deltag i debatten: Hvorfor skal vi overhovedet bo på Mars?
Spørg Fagfolket: Hvorfor forsvinder kunstige søer ikke bare ned i jorden?
Dansk projekt har løst gåden: Sådan fik kejseren vand
Året der gik på ResilienceTech: Ikke siden den kolde krig har PET haft så travlt
Operatør efter mulig sabotage på elkabel: »I bedste tilfælde tager det flere måneder«
En million tyskere har dem på altanen: Balkonkraftværker i sort efter opdatering
Mars-beton og 3D-print bliver nøglen til at bygge på Mars
Spørg Fagfolket: Hvorfor kan vand ikke brænde?
Reportage: En trist og ensom affære at bevæge sig rundt til verdens cirkularitetsforum
Mangler penge i kassen: Ørsted og andre sælger ud af vind- og solparker
Året der gik på BuildingTech: Sidste år uden klimakrav
Spørg Fagfolket: Hvorfor er skorstenene på atomkraftværker brede i bunden?
Året der gik på WaterTech: »I danskere nærmer jer nederlandske tilstande«
Giftigt støv og vakuum er en dræber for kolonister på Mars
Svarede du rigtigt i sidste års quiz? Se de 13 rigtige her
Tip 13 rigtige om 2025 og vind rødvin
Kunne kejser Augustus virkelig skrive al verden i mandtal?
Året der gik på ComplianceTech: Drama om Chromebook, NIS2 og Schrems
Spørg Fagfolket: Hvorfor er akslen på en vindmølle ikke vandret?
Mad dyrket på giftig Mars-jord: »Vi får brug for gode kokke«
Her er årets største læserhits på ing.dk
Året der gik på MobilityTech: Elbil-boom og kampen mod de halvtomme busser
Spørg Fagfolket: Hvorfor føles køkkenredskaberne klistrede efter nogen tid?
Var det altid hvid jul, da mormor var barn?
På Mars skal man tjekke vejrudsigten for dagens stråling
Gris på scanneren: Ultralyd afslører den bedste flæskesteg
Forskere bag 'dommedagsur' advarer: Techgiganter ignorerer faren ved atomkraft
Frygten vokser: Langt flere danske virksomheder gruer for hybride trusler
Sådan terraformer vi Mars: Som at genoplive en død patient
AI-kapløbet: Kinesiske sprogmodeller på højde med amerikanske, vurderer eksperter