efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Læs højere oppe i tråden, at harbst heller ikke forstod dig i første omgang!
jeg er nu ikke spor i tvivl om hvilken af de to størrelser, strøm og spænding, som det er vigtigst at styre, hvis det KUN må være en af dem!
Citat fra: John Larsson efter 07, December 2010 - 18:30jeg er nu ikke spor i tvivl om hvilken af de to størrelser, strøm og spænding, som det er vigtigst at styre, hvis det KUN må være en af dem!Hvor stor en strøm mener du da at kunne føre gennem et kredsløb, hvis spændingen er 0 V?
Men rent principielt er spændingen et udtryk for, hvor stor energimængde den enkelte elektron kan aflevere til en aftager (fx et mobilbatteri). Så: uden spænding - ingen strøm.
Man kan have en strøm rundt i en lukket kreds uden at der er nogen spændingsforskel noget sted, og man kan have spænding uden at der løber nogen strøm. Det første kan for eksempel være i en lukket homogen metalring med en varierende magnetisk flux igennem. Den vil inducere en EMK, der lige præcis i enhver del modsvarer R*i, så summen over envhver del er nul, til enhver tid. Det må naturligvis være en vekselflux og vekselstrøm, hvis det skal fortsætte over lang tid.
Det er nu ikke en god udlægning, Morten! Jeg er meget mere på Harbst linje! Man skal tænke på, at når vi i elektriske sammenhænge taler om spænding, mener vi mere præcist ladningsforskellen mellem nogle nærmere bestemte masser eller masseansamlinger (fx forskellige luftmasser. Det du taler om er spændingens mindste delmængde (i hvert fald i klassiske atommedel.
Jeg er 100% uenig!
Jo, det er du vel, men du snakker også 100 % uden om! ;-)Diskussionen her har for min del drejet sig om at man KUN kan styre et ladeforløb ved at styre strømmen
hvis man KUN styrer spændingen, ved man aldrig om akkumulatoren får en uhensigtsmæssig/forkert opladning!
Tag nu en cykeltur til Tangeværket i morgen, Morten. Mål højdeforskellen mellem Tange Sø og Gudenåen efter værket. Har du så nogen som helt idé om hvilken EFFEKT værket på det tidspunkt leverer?
Citat fra: John Larsson efter 08, December 2010 - 22:03Jo, det er du vel, men du snakker også 100 % uden om! ;-)Diskussionen her har for min del drejet sig om at man KUN kan styre et ladeforløb ved at styre strømmenDer skal overføres energi fra laderen til mobilbatteriet. Det kan du IKKE gøre uden spænding, som er udtryk for, hvor meget energi de enkelte ladninger har til rådighed - det er ikke udenomssnak!.
Jo, udenomssnakken er at du hele tiden antyder at jeg har sagt at spændingen kan være nul! Hvor har jeg skrevet dét?
spændingen er faktisk blot en afledt størrelse