* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15982
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 52
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: "thrust reverser" på turbo-prop?  (Læst 39978 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #15 Dato: 07, Januar 2011 - 21:08 »
Er i slet ikke troende? Skal alt dokumenteres ? ;D

Det er "fluen på væggen" jeg gerne vil se dokumenteret, ikke andet!

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #16 Dato: 07, Januar 2011 - 21:11 »
Flue på væggen;



Og her en heli i loftet


Marek.
« Senest Redigeret: 07, Januar 2011 - 21:19 af chrismark »

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #17 Dato: 08, Januar 2011 - 10:47 »
Flue på væggen;

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lZ2HlePbD20

Og her en heli i loftet
http://www.youtube.com/watch?v=DOFjsRREms8&feature=related

Marek.


Det er godt gjort, og sjovt, men jeg tvivler stærkt på at det med at "suge" fartøjet fast mod marken, er noget som indgår i helikopterpiloternes sikkerhedsuddannelse. Man lærte jo heller ikke at køre "toe and heel" når man tog kørekort!  ;-)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #18 Dato: 08, Januar 2011 - 11:51 »
Den med og suge en rigtig helikopter fast til et skibsdæk har jeg fra nogle udsendelser på DR-HD. Jeg mener at det var forbindelse med aflevering/hæntning af loser på skibe i ekstrem vejer, at det blev nævt som mulighed for nogle heli-er.

På Youtube er der videoer af USA-nske militer transport fly der der affyrer fastgjorde raket-motorer under selve landingen. Samme under start fra alt for korte baner.

Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #19 Dato: 08, Januar 2011 - 16:04 »
Jeg tror stadigvæk at udtrykket "suge " er misvisende .

Så kunne man lige så godt sige at en helikopter suger sig op når den letter på normal vis.

Det er da vel reaktionskraften fra den nedadrettede accelerede luftstrøm,  som giver den opadrettede kraft på helkoptervingen.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #20 Dato: 08, Januar 2011 - 17:57 »
Det er "fluen på væggen" jeg gerne vil se dokumenteret, ikke andet!


HER er dokumentationen af fluen på væggen.
Som det ses, er dens metode meget anderledes end en legetøjshelikopters!
Fluen bruger normalt slet ikke sine vinger, når den vandrer op og ned ad en lodret væg.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #21 Dato: 08, Januar 2011 - 18:21 »
Model helikopter om jeg må be ;D
Der er en faktor 50 i forskel mellem en legetøjs og modelhelikopter i pris.

Du har ret Harpst. Det er ren Newton. Masse gange acceleration.

Der er dog to andre forklaringer på opdriften
Bernoulli (0.6 x 1,225 x V^2 x areal x en konstant ..resultat i Newton) og cirkulations teorien
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #22 Dato: 08, Januar 2011 - 18:42 »
Bernoullierne må rotere i ders grave .

Det er ikke 0,6 men 0,5
Det kommer ad integtalet af  d*v  hvor d er densiteten og v hastigheden i strømningen.

Men  den hydrodynamiske tværkraft har vel ikke meget med det at gøre.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #23 Dato: 09, Januar 2011 - 00:53 »
Helikoptere der lander på et skibsdæk, presser sig ned mod dækket i den sidste del af landingen (kan ikke li' udtrykket at suge sig fast til dækket, men det går vel ud på det samme).

Har selv fået det fortalt af en Lynx-pilot, men det er nu også ret let at se med det blotte øje. Det er specielt let at se ved Lynx'en, fordi den har synlige støddæmpere, som bliver presset helt i bund ved landingen.

- man kan se det her, selvom videoen ikke er det bedste kvalitet


vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #24 Dato: 09, Januar 2011 - 09:29 »
Du har ret Harbst. 0,5 ...en halv rho..Vi laver alle slåfejl....ikke også ;D

Det er rart du på det område er solidarisk ;D

<<<Det kommer ad integtalet af  d*v  hvor d er densiteten og v hastigheden i strømningen. <<<

Forhåbentlig.......af integralet ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #25 Dato: 09, Januar 2011 - 13:07 »
ja selvfølgelig integralet. Jeg laver mange slåfejl.
Nogen gange får jeg dem rettet i tide.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #26 Dato: 09, Januar 2011 - 15:47 »
Helikoptere der lander på et skibsdæk, presser sig ned mod dækket i den sidste del af landingen (kan ikke li' udtrykket at suge sig fast til dækket, men det går vel ud på det samme).

Har selv fået det fortalt af en Lynx-pilot, men det er nu også ret let at se med det blotte øje. Det er specielt let at se ved Lynx'en, fordi den har synlige støddæmpere, som bliver presset helt i bund ved landingen.



Det er dens fjedring, ikke stødæmpere! Sådan ser det også ud, hvis man løfter en almindelig personbil  (i chassiet!) og sætter den på jorden. Der er ikke noget med at fartøjet "presser"! Det er hele tiden afhængig af at have den nødvendige opdrift, men i den sidste del af nedstigningen forstyrres den nedadgående luftstrøm mere og mere af underlaget. Hvis det nu var en hoovercraft med fire løftende rotorer i hjørnerne, ville den ikke have større balanceproblemer, men dét er præcis hvad helikoptere har ved landing og start! Prøv at iagttage en helikopter der letter! Lige så snart den har mistet markkontakten, tiltes den forover for at  komme væk fra den usikre luftpude!

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #27 Dato: 09, Januar 2011 - 16:13 »
John Larsson:

Hvis du tager en bil ned fra en autolift, så presses dens affjedring ikke i bund, med mindre din bil's affjedring er meget defekt.

Se på videoen igen og læg rigtig godt mærke til Lynx'ens understel, når videoen er nået til sit 48-49 sekund. Det er ret tydelig. Desuden ved søværnets piloter jo nok hvad de snakker om, selvom de er "sømænd"!!

vh.
Claus

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: "thrust reverser" på turbo-prop?
« Svar #28 Dato: 24, Januar 2011 - 13:10 »
Der er ikke meget "reverser" i denne video, men det er sjovt og se hvad man gør for at forkorte start og landing.

C-130 YMC-130H Lockheed Hercules flight test accident crash


Lockheed YMC-130 Combat Talon Operation Credible Sport JATO Accident


YMC-130H Credible Sport VTOL-ESTOL

Marek.
« Senest Redigeret: 24, Januar 2011 - 13:20 af chrismark »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk