ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 661
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 16005
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 96
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 73
I alt: 73
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 18600 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
Skududvekslinger mellem indere og pakistanere fortsætter i Kashmir
Kvinden bag overgrebsanklager mod prins Andrew er død
640 medarbejdere på KUA er blevet genhuset
Udlover dusør på 100 hotdogs for stjålet pølsevogn
Anholdt dommer løsladt efter kortvarigt retsmøde i USA
Bilister efterlod 800 ton skrald langs statsvejene sidste år
Syv års fængsel til George Santos for svindel og identitetstyveri
FBI anholder amerikansk dommer for at forhindre anholdelse af indvandrer
Hovedvejen til den populære ferieby Skagen udvides
Lars Løkke Rasmussen opfordrer Israel til at åbne for nødhjælp til Gaza
Kongeskibet på besøg i lille sønderjysk bugt
Kong Frederik skal til kaffemik i Nuuk og på tur med Sirius-patruljen
Nu er der igen grønne badeflag i Københavns Havn
Kosovos parlament lammet mere end to måneder efter valg
FN's Fødevareprogram: Vi er løbet tør for mad i Gaza
Joe Biden deltager i pavens begravelse
Kreml: Putin og Witkoff mødes i dag
FE: Rusland delte falsk opslag med Karsten Hønge som afsender
'Krim bliver hos Rusland', gentager Donald Trump
Hells Angels-rocker taget på fersk gerning: Havde kufferten fuld af kokain
Nyt fra ing.dk
Økologiske arealer skrumper på tredje år: Men der er en vej til at banke økosalget i supermarkedet i vejret
Finsk virksomhed vil producere forbudt våben: Militæranalytiker advarer mod farlig tendens
Minister vil bekæmpe tech-afhængighed: Arbejder på exit-plan fra amerikansk cloud
Konkurrenter står i kø til at købe Google Chrome efter retssag
USA vil lempe på reglerne for selvkørende biler
Blogindlæg: 3D-printerne er på vej til Månen: Snart kan vi bygge med månestøv
Leder: Energipine i Europa: Grøn energi kan ikke redde os - Trumps gas er den bedste løsning
Store problemer med udskældt it-system: Nu tager Københavns Kommune juridiske skridt
Vigtigt laboratorie havde rygende travlt i årevis. Nu er det bekymrende stille
I konvoj til Ukraine: På jagt efter en forklaring på krigen
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Medie: Advokater frikender Randers Kommune i Nordic Waste-sagen
Batteri-ekspert efter ny laderekord: Bilopladning kan blive endnu hurtigere
Synspunkt: Kildesortering er en lavteknologisk blindgyde: Central affaldssortering er fremtiden – lad os komme i gang nu
Efter 35 år kan Hubble stadig: Derfor præsterer rumteleskopet årtier efter udløbsdatoen
Stormfloder vil koste hundredevis af milliarder: Kommuner kræver »akut handling«
Biocirc truet med politianmeldelse: Anklaget for ulovlig udvidelse af biogas-anlæg
Forskere sender kvantekrypteret besked over 250 kilometer via almindeligt telenetværk
Notat afslører regeringens plan: Dansk cloud skal erstatte Microsoft, AWS og Google
Søværnet bliver på land: Civile må undersøge giftige udslip
Google lægger alternativ til tredjepartscookies i graven
Mens toldstriden raser: EU slår hårdt ned på Apple og Meta med milliardbøder
Trump stopper kæmpe vindmølleprojekt: Ørsted risikerer milliardtab i USA
Krigen i Ukraine bør få Europa til at satse mere på fossil energi, mener IDA-økonom
Ét opkald fik Cowi-topchef til at aktivere kriseplan: Nu løfter han sløret for hvad der skete efter TV-dokumentar
Vingaver lokkede medarbejder i hackerfælde: »Det kan have store konsekvenser«
Han har styret FE og Forsvarsministeriet: Disse muligheder ser han i Danmarks jagt på teknologisk suverænitet
Musk annoncerer exit fra Trump-regeringen efter katastrofalt Tesla-regnskab
Alvorlig stresskrise fortsætter i statslig it-styrelse
Olie-alarmer i dansk farvand bliver aldrig undersøgt: »Det er uacceptabelt«
Norske lufthavne sparer brændstof og dæmper støj med kurvet indflyvning: Nu vil Kastrup gøre det samme
Erhvervslivet satser mere grønt: Salg af særlig type elbil stiger markant
Batteri-gigant i nyt gennembrud: Kan oplade 520 kilometer på fem minutter
Kommune køber 68 hektar grusgrav til naturbeskyttelse: ‘Naturområdet skal ikke ende som Palles Tivoli’
Danskerne frygter for deres digitale privatliv: Kun få gør brug af simple tricks for at skjule deres digitale fodspor
Hackere får amerikanske lyskryds til at tale som Musk og Bezos
Er der liv andre steder end på Jorden? Teleskop har fundet det »stærkeste bevis«, siger forskere
Det tyske forsvar smider Microsoft på porten: Ekspert er ikke i tvivl om Danmark kan gøre det
Det bimler og bamler i cockpittet: Vildledende GPS-signaler truer flysikkerheden
Spørg Fagfolket: Hvorfor kobler man kritisk infrastruktur op på det offentlige internet?
Overraskede forskere: Kvinder hører bedre end mænd
Så tæt er SMR-atomkraft på at blive til virkelighed: Se fem der er fremme i skoene
Spørg Fagfolket: Er kartofler fra genbrugsjord giftige?
Trykluft og grøn brint kan lagre masser af energi i fremtiden: Men en kaverne er ikke lige sådan at danse med
De er bittesmå og lever af lys: Emil dyrker fremtidsmad i ståltanke
Mikroalger er sunde som fisk: DTU-forskere vil gøre dem til menneskemad
Spørg Fagfolket: Hvorfor ser Månen større ud ved op- og nedstigning?
Alene hjemme i Mælkevejen
1975: Byggeleder: Edb hører overhovedet ikke hjemme på en byggeplads
Midt i Trump-kaos og krig i Europa taler Bjørn Lomborg varmt om forbudt teknologi