ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1399
Flest online idag: 87
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 19009 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Google ads:
DR-Nyheder
Efter gigant-fangster lukker årets fiskeri af tun
Britisk politi anholder tre mistænkt for spionage for Rusland
Ny afløser fundet for grønlandsk folketingsmedlem
Mand tiltalt for bombetrussel mod Kolding Havn
Tysklands soldater skal til fronten med aarhusiansk udstyr
Løb over vandet: Storstrømsbroen indvies med motionsfest
Danmarks fodboldherrer når bedste placering på verdensranglisten i et år
Grønlands tidligere regeringsleder Hans Enoksen er død
Ledelse på hospital fyret på grund af dårligt arbejdsmiljø
Vagthund vender tommelfingeren op efter nyt besøg på skandaleramt afdeling
Vand lukker Øresundsmotorvejen
Vil have overvågning i gågade for at stoppe butikstyve
Danskerne køber rekordmange sommerhuse
Dommer beordrer propalæstinensisk aktivist udvist til Syrien eller Algeriet
Vilde chimpanser indtager alkohol svarende til to cocktails om dagen uden at blive fulde
Tusindvis af PostNord-pakker sidder fast i Sverige
Taliban forbyder internet i nordlige Afghanistan
Den Amerikanske Centralbank sænker renten for første gang i år
Nordmænd opfordres til at øve sig på kort og kompas
Lille italiensk ø vil omdøbe lufthavn til ære for Armani
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Cyberpsykolog: Lad os tale om stress - ellers brænder vores digitale frontlinjer ud
Frygter revner i motorvej: Vand pibler op og lukker Øresundbroen
Trump lander Air Force One i London med tech-kolonialistisk mission
Elpriser går amok i Sverige: 5 ud af 11 atomreaktorer står stille
Megaprojekt over Femern Bælt ramt af nye forsinkelser: Specialfartøjet 'Ivy' kræver mere tid
ChatGPT vil indføre alderskontrol
Topsoe-direktør nægter at kalde det en brintboble: Men »det ville være forkert at sige, at der er en spirende optimisme«
Bilsamfundet sejrer i ministerium: »Uacceptabelt« mange danskere tæller som ingenting
Spørg Fagfolket: Hvorfor er vinduerne i fly så små?
★★★★☆☆ Økonom advarer: Teknologisk førerskab ender som regel i stagnation eller økonomisk kollaps
Tomme tog skræmmer ikke: Regeringen smider milliarder af kroner efter IC5 til Vestjylland
Et »paradigmeskifte«: Danmark skal for første gang have langtrækkende våben som missiler og droner
Leder: Microsoft-chefs arrogance skriger til himlen: Hold hendes videns-foragt ude af vores skoler
Flammerne fanget på video: Flyvende elbiler kolliderer før luftshow i Kina
Spørg Fagfolket: Hvorfor har en vindmølle netop tre vinger?
Mens Trump går i flæsket på EU's techlove, gambler Europa med meget mere
Softwaren dør før elektronikken: 400 millioner computere i fare for at blive forældede
VW's udviklingschef: Elbiler vil se helt anderledes ud i 2030
Stålkapper på Njals Tårn er ikke nok: Kæmpe søjle skal op gennem syv etager
Nationalbanken efter kaos på Storebæltsbroen: »Betalingskort kan mere end kontanter i krisetider«
Spørg Fagfolket: Hvordan kan dåsemad blive for gammel?
Blogindlæg: Bestseller kan lære af Lego
Nyt Nature-studie: Oliegiganter skyld i én ud af fire hedebølger siden årtusindeskiftet
Efter togkaos: Utilfreds minister vil skille sig af med togoperatør
Chatkontrol i modvind: Regeringens digitale masseovervågning vakler tæt på mål
Energinet advarer: Dunkelflaute er et voksende problem - især i én del af Danmark
Kampen om Nordsøen er skudt i gang: Sådan 'stjæler' vindmøller fra hinanden
Studie: Elcykler er otte gange farligere end el-løbehjul
Nvidias AI-chips dominerer: Kina anklager techgiganten for monopol
Komiker med 25 års erfaring i webdesign har taget ny trend til sig: »Det var lækkert og hurtigt«
Regeringen vil købe overvågningsfly til Grønland for tocifret milliardbeløb
Energikæmpe frygter for vindtyveri i Nordsøen: »For os er det vigtigste forudsigelighed«
Grønne bioposer er bøvlede og forhadte: Nu fælder ingeniørfirma dom over dem
»Et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt« lokkede radioreklame: Flyselskab politianmeldt i bølge af greenwashing-sager
Milliardprojekt over Femern Bælt forsinket fra tysk side: Togtrafik udskudt tre år
Smuttur til Hamborg med DSB’s nye Eurocity-tog på 209 meter? Kom med indenfor
Larmende vandrør plager mange danskere: Hjælp på vej mod »kæmpe problem«
Microsofts nye pris-forsvar falder til jorden: »Vi har ingen reel forhandlingsposition«
Andre har opgivet, men nu vil DTU genoplive brintmotoren
Spørg Læserne: En af de nemme
Batteribrande udgør et stigende problem: Ny løsning advarer før branden tager fart
Beboere i lejligheder sorterer affald dårligere end i huse
»Det kommer nok til at tage årtier, før vi enes om, at der er liv på Mars«
Dansk fysiker: Teoretisk fysik er havnet i en dødsspiral
Synspunkt: Københavns Universitet skal straffes for andres fejltagelser – det vil gå ud over os allesammen
Verdens ældste opfinder: »Når jeg får en ide, tænker jeg ikke på andet og lytter ikke til min kone«
Disse lande bygger klodens giftigste spyware: Står for 64 procent af sårbarheder i software og browsere
Det største våbenindkøb i danmarkshistorien: Anskaffer europæisk luftforsvar for 58 mia. kr.
Genstart af Njals Tårn kræver kraftig forstærkning
»Hvad djævlen er det?«: Sådan lød det da Mars-forskere fandt liv - læs detaljerne om opdagelsen