ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1397
Flest online idag: 20
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 8
I alt: 8
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 18981 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Google ads:
DR-Nyheder
Grækenland strammer loven og øger bødestraffe for migranter
England indfører aldersgrænse på energidrikke
I dag præsenteres første ukrainske forsvarsvirksomhed med produktion i Danmark
Markant flere lastbiler kører på el
Politiet er talstærkt til stede ved statsministerens embedsbolig
Kim Jong-un: Nordkorea vil hjælpe Rusland så meget som muligt
33.000 dokumenter fra Epstein-sagen er blevet offentliggjort
Cykelstjernen Chris Froome fik livstruende skader i styrt
FN-mission i Libanon melder om israelsk angreb nær soldater
Bred budgetaftale i Region Midtjylland: Flere sengepladser i psykiatrien og gratis parkering
Forældre til kidnappet 13-årig i Kirkerup-sag fortæller historie i ny bog
Hurtigløber fik sin VM-billet så sent, at den ikke bliver indløst
Novak Djokovic forlænger vild statistik og er klar til US Open-semifinale
Rapperen Cardi B frikendt for overfald
Massiv kø på E45 ved Aarhus efter uheld med lastbil
Efterlyst Suzuki Swift fundet efter skuddrab på kvinde
Thailandsk regeringsparti vil opløse parlamentet
Rusland vil have anerkendt 'nye territoriale realiteter' i nye fredsforhandlinger
Dolberg vender tilbage til hollandsk storklub
Brøndby sælger stortalent til Salzburg
Nyt fra ing.dk
Sverige vil overvåge Østersøen med store undervandsdroner
Danmarks største universitet opgiver kampen mod AI: Nu bliver det en del af pensum
Tusindvis af ulovlige journal-opslag: Så meget snageri er der i din region
Stop de blinde pletter: »Nødvendigt« at overvåge havvind nu
Medier: Ukrainsk våbenfabrik skal producere raketbrændstof i Danmark
Store mørketal i antallet af snage-læger: »Der er langt flere, end vi går og tror«
Det tal får Vingegaard til at vinde Vuelta a España
Kæmpe brintrør til Tyskland rykker nærmere
Nye meldinger: Ukraine har brugt Flamingo-missiler for første gang
Rejsekort giver efter: iPhone-brugere slipper for 'tillad altid' på appen – men sporing kan fortsætte i timer
Ny rekord: 3,7 millioner danskeres journaler kan anvendes i psykiatrisk forskningsprojekt
85 kroner for en busrejse på 30 km – nu kan det være slut
Teslas salg i Europa er i frit fald: Men kinesiske BYD buldrer frem
Leder: Selvkørende biler kommer til at slå mennesker ihjel – tør vi tale om det?
Se regeringens AI-planer: Her kan der spares flest lønkroner med kunstig intelligens
Oversvømmelsestruede områder skal sikres hurtigere: Millionindsprøjtning på vej til kommuner
Mange danske kommuner står uden en exitstrategi
Rumstationer skal (selvfølgelig) bygges af robotter
EU's Pfizer-deal blev mørklagt: Von der Leyens beskeder slettes automatisk
Efter aktietæsk og fyret topchef: Stribevis af nye teknologier skal fremtidssikre Novo Nordisk
Hvorfor var Starship orange, da det landede? Elon Musk deler video og forklaring
Dråbe i havet: Behovet er et trecifret milliardbeløb - regeringen afsætter et trecifret millionbeløb
Alle svigtede i Nordic Waste-skandalen: Advokat kommer med uhyggelig advarsel
EU-chefs fly blev jammet: Pilot landede med papirkort
Så kom forklaringen på F-35 styrt: Is i systemet forvirrede flycomputer
NATO bekræfter: Dansk militær blev jammet nær russisk flådeskib på mystisk mission
Energi-kæmpe mærkede selv Trumps vrede: Nu får Ørsted milliarder i håndsrækning
Norge i kæmpe fregat-indkøb: Unik til ubådsjagt, men har en blind vinkel
Ny opgørelse afslører: Så afhængig er Energinet af amerikansk tech
Politisk kritik af tempoet i kasernebyggerier: Unge sover med mug og skimmelsvamp
Ørsted skrabede skattekroner ind og trak sig: »Banebrydende« brintfabrik lægges nu i graven
Spørg Fagfolket: Hvordan kan tøj konstrueres med solfaktor 30?
Spørg Læserne: Vi kaster et reb
Nasachef priser »samarbejde« om nyt rumkapløb – men Europa kan være på vej ud
Ekspert undrer sig: En test havde afsløret at den var gal med skattevæsenets system
1935: Yderst vanskelige funderingsforhold ved Oddesundbroen
Regeringen vil tage kampen op mod techgiganterne
Cybertruslen udfordrer elektronikproducent: Vi har ikke råd til dyre konsulenter
Sikkerhedsekspert: En billig gadget fra Apple kan nemt gøre dig til offer for stalking
Podcast: Fra 30.000 til 34 - Når politiske AI-drømme rammer virkeligheden
London bygger gigantisk vandtunnel, men mangler vand i hanerne
Fusionsreaktor på elnettet i næste årti: Først skal den bestå fysikkens store prøve
Dansk firma øser penge ned i Ruslands statskasse: Nu udvider Forsvaret milliardkontrakten
Forsker slår igennem i krig om affaldssortering: »Én spand er ikke løsningen«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Lette ofre for cyberskurke: Mange virksomheder fanget i gordisk knude
Dunkelflaute truer: Energistyrelsen vil have ny 'forsikring' mod mørklægning
Hummelgaard kommer med stor politisk åbning for at kunne indføre ny PET-overvågning
Blogindlæg: Tid til roadpricing
Entreprenør afviser blankt: »Ingen sikkerhedsproblemer« med kabler på Storstrømsbroen