ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16009
Total antal emner: 1395
Flest online idag: 26
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 19
I alt: 19
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 18834 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[14, Juli 2025 - 20:37]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Google ads:
DR-Nyheder
Tre danskere klarer cuttet og spiller sig videre i The Open
Slovenien godkender lov om aktiv dødshjælp
Nordjyllands Beredskab rykket ud til kraftig brand i lade
Mindst tre dræbt på polititræningsanlæg i Los Angeles
Britisk politi dropper efterforskning af rapgruppes optræden på Glastonbury
August Holmgren rider videre på Wimbledon-bølgen
EU's strammer-klub enige om mål for asylpolitik
Bolsonaro skal bære fodlænke og har fået sit hjem ransaget
To kvinder tiltalt for menneskehandel og rufferi
Søndag stopper sporarbejde på to strækninger
Britiske myndigheder advarer mod at lade børn under syv år drikke slushice
Politiet fandt cannabisplanter og guldbarre: Nu er manden dømt
Cambodja vil bekæmpe internetsvindel: Har anholdt 2.000
Golfdansker mister majorføring efter brølere på første hul
Politiet undersøger muligt hærværk på transformatorstation
FN-organisation: Over 11 millioner flygtninge kan miste nødhjælp
Odense Kommune varsler rockergruppe om opholdsforbud
Politiet efterforsker ti anmeldelser om drugging ved ringriderfest
Stor fremgang i 67-åriges forventede levetid
Israel nægter at forny visa til chefer for FN-agenturer
Nyt fra ing.dk
Ruineret af AI-svindel: Thomas mistede hele sin opsparing
Analyse: EU gambler ved at åbne astronomisk pengepose for atomkraft
Ny rapport: AI-firmaer er »fundamentalt uforberedte« på farerne ved at udvikle menneskelignende systemer
Pro-russisk hackergruppe har tidligere angrebet danske myndigheder: Nu slår politiet tilbage
Minister vil stoppe ulovlige droneflyvninger: Havne og lufthavne skal have tilladelse til at skyde dem ned
27-årig kunne frit sælge persondata til kriminelle: Kommunen fører ikke kontrol med opslag i CPR-registret
Dansk varmepumpeproducent vil skrue op i Tyskland: »Vilkårene er langt bedre«
Ikeas nye altansolceller rives væk - bare ikke i Danmark
Datatilsynet vil have DR til at lede efter alternativ til kritiseret login-krav
Medie: Sort boks indikerer, at kaptajn på Air India-fly slog brændstofkontakter fra
Skal være verdens kraftigste: Danmark og Novo-fonden poster over en halv mia. kr. i kvantecomputer
Blogindlæg: Mercedes tager et stort skridt i kampen om fremtidens luksus-elbil
Siemens-ansatte organiserede kæmpescam: »Alle var jo med i det«
Tallet, der kan vinde Tour de France
Amerikansk forsvar køber AI for op mod fem milliarder kroner
Blogindlæg: Right-to-Repair – ret eller ikke ret?
Nye vilkår førte til kritik: Nu afviser WeTransfer AI-træning af brugernes filer
Forskere om frygtet kvægsalmonella: Grib ind langt tidligere
Tidligere ansat i Københavns Kommune anholdt: Sigtet for at misbruge CPR-oplysninger til planlægning af drab
Flaget var grønt – men alligevel var populært badested fyldt med fækale bakterier
Afsløring: Tusindvis af danskere fanget i internationalt pyramidespil
»Giv kun en positiv anmeldelse«: Skjulte prompts fundet i flere forskningsartikler
Myndighed slår fast efter flystyrt: Ikke grundlag for tjek af europæiske Dreamliners
Facebook-selskab bygger gigawatt-datacenter til AI
Danskerne siger nej til private virksomheders indsamling af sundhedsdata
Jysk firma har »knækket koden« til at forene energiteknologier
Nye svar fra Hummelgaard om omstridt PET-lov vækker bekymring: »Det her er meget voldsomt«
Myndigheder advarede om svigtende sikkerhedsfunktion flere år før indisk styrt
Ny rapport gennemhuller Kinas rolle i Grønland: Men ekspert peger på skjult risiko
Ny opgørelse: Fjernvarmeprojekter for 41.000 husstande bliver droppet
»Gennembrud« for ubemandede kampfly: Jagerpiloter styrer samarbejdende følgefly
Fejl i sikkerheden hos McDonald’s AI-robot afslører millioner af jobansøgeres data
179 millioner gange har hackere angrebet danske YouSee-routere: Denne ene ting bør du gøre for at sikre din egen
Meta afviser at ændre omstridt model: Kan blive ramt af bøderegn
De billige elbiler er her – men måske er den her lidt for billig
Regeringen har tredoblet sin AI-ambition: Men er ikke i nærheden af at nå tidligere mål
'Larven fra helvede' er nu også i Jylland - og kan snart spredes igen: »Menneskers indblanding er den største faktor«
Spørg Læserne: Save og solceller
1957: Voksende interesse for analogiregnemaskiner
Det drikker tour-rytterne efter målstregen – og her er, hvad det gør ved kroppen
Tjener millioner: Fynsk firma fortsætter ufortrødent i Rusland
Ansatte i CIP fortæller om stress, ydmygelser og et giftigt arbejdsmiljø
Rapport: Brændstoftilførsel blev slået fra i cockpittet på forulykket Air India-fly
Lærebog om kunstig intelligens var fuld af fup-kilder
Tyverier af ladekabler til elbiler vokser massivt: Nu er energiselskab klar med nye tiltag
Japanske forskere slår verdensrekord i internethastighed: 125.000 GB i sekundet
For første gang: Sol er største kilde til el i Europa – og kul lavere end nogensinde
Løbe-app gav overraskende indblik i konge og statsministers gøren og laden: En »banal fejl, der sagtens kunne være undgået«
Niels Østergaard fra Arla vil malke mikroorganismer inden 2030
Elbiler bliver flået af hylderne: Men danske særkrav spænder ben for stor gevinst for elnettet