efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Og krudtmøllerne forsvandt i sidste del af 1800-tallet, da det røgsvage krudt kom frem; det gav mindre knald, men mere fremdrift af projektilerne.
Jeg læser selv for tiden en meget velskrevet og historisk meget nøjagtig roman om tiden 1600-1700 tallet i området ca. 200Km fra Bornholm. Jo jeg tænker på et menupunkt om den svundne og glemte tid.Marek.
Fremdrift og knald må nok nødvendigvis sammen, men det røgsvage og mere effektive krudt virkede tiltrækkende; det var jo ikke så sjovt dels at afsløre sin position som skytte og dels ikke at kunne se hvad der foregik på fjendesiden!
Citat fra: John Larsson efter 04, Februar 2011 - 17:21Fremdrift og knald må nok nødvendigvis sammen, men det røgsvage og mere effektive krudt virkede tiltrækkende; det var jo ikke så sjovt dels at afsløre sin position som skytte og dels ikke at kunne se hvad der foregik på fjendesiden! Du har IKKE ret i den påstand: Gammeldags sortkrudt brænder relativt langsomt, hvorfor en pæn del af energien først afleveres efter at kuglen har forladt løbet, og den bliver til et knald. Den energi, der er omdannet til kinetisk energi i et projektil, kan ikke bagefter bruges til at levere et brag. Derfor bliver knaldet svagere, når der skydes med hurtigtbrændende røgsvagt krudt.Min bemærkning om tidspunktet skyldes forøvrigt læsning af en ca. 100 år gammel roman, hvor en ivrig jæger (ikke soldat!) undervejs i handlingen savnede "de store brag", som for ham var en del af jagtstemningen, men som nu var forsvundet med det røgsvage krudt.
Jeg tror at det er nogen af disse former som jo er sorte du forveklser med trækul John
Sienkiewicz fik Nobels litteraturpris.
Er det ikke bare en teori du har? Kan det dokumenteres ved lydstyrkemålinger?