efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg misforstod også det med kørekabler contra signalkabler, tak Mikael.Det "morsomme" i nyheden var behovet for et billigere og lige så ledende materiale!Jeg lærte i sin tid, at højspændingskabler ofte er lavet af aluminium med en kerne af stål, men der skal altså noget mere aluminium til, hvorved fordelen mindskes. - og så stjæler de vel bare aluminium i stedet......
Aluminiumkabler med massive inderledere bruges i stor stil til husinstallationer (stikledninger) i USA, men her skal der jo netop også fagfolk til.MvH,Bent.
"Er det kabler med ståltråd i de bruger derovre, Bent?"Nej. Er udtrykket "massive inderledere" flertydigt?Bent.
Nej det er mange år siden man holdt op med at tinfylde ledningsenderne i Sverige, noget senere i Danmark, og endnu senere i de fleste andre lande. Det giver løse forbindelser fordi tinnet ikke har den samme elasticitet som kobber . Det flyder under konstant spænding, så forbindelsen bliver løs, derefter bliver den varm og det flyder så endnu hurtigere. Jeg husker en serie Siemens varmeblæsere, som alle brændte stikpropperne i stykker på den måde. Jeg tror nok at europæiske normer i dag forbyder tinfyldningen af "bløde" ledere.