efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Kombinationen stål-aluminium giver mulighed for meget lange spænd. Se bare når i kører i bjergene . De kan gå fra top til top. Se også hvordan Lillebælt klares i et spænd. Limfjorden vistnok også.
Jeg tager lige denne gamle tråd op igen - den handlede oprindeligt om, hvilke metaller Banedanmark skulle "opfinde" for at spare på det dyre kobber til deres ledninger (vistnok dem der ligger i jorden).Nu er dette jo ikke raketvidenskab så der var almindelig enighed om, at aluminium er det eneste billigere alternativ trods dårligere ledningsevne.Nu kan man så læse i en overskrift, at man vil benytte forkobrede jernledninger???Desværre ved jeg ikke meget om den aktuelle anvendelse af disse ledninger, men jeg ved at jern har 5-6 gange højere modstand end kobber, og et tyndt kobberlag hjælper ikke medmindre frekvensen er høj.Hvis systemet nu pludseligt kan nøjes med 5 gange større modstand, hvorfor i alverden har man så ikke altid bare brugt en langt tyndere og dermed billigere kobberledning?Eller skal jernledningen blot have 5 gange større tværsnit?Er her nogen jernbanekyndig som kan forklare dette?