efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Diskussionen er blevet meget teknisk!Jeg har fundet et (desværre dansk, tysk er åbenbart det eneste,der tæller! ) link HER.Efter en indledning om, at flere pionerer syslede med motorer i 1800-tallet (et par navne nævnes), samt en gennemgang af forskellen på 2-takts og 4-taktsmotorer, når teksten på side 13 til citatet:dieselmotoren og ottomotoren virker på principielt samme måde. den eneste forskel er, at dieselolien selvantænder i dieselmotoren, mens ladningen i en ottomotor kræver en gnist fra tændrøret.Det er altså denne forfatters opfattelse af den principielle forskel!Henvisning til de oprindelige patenter finder jeg ret irrelevant - ingen af de to opfindere ville idag kunne sælge deres oprindelige produkter ...
Endelig er de danske afgiftsregler skruet sammen på en måde, så erhvervsbilister med mange kilometer/år og fradragsret på regnskabet for faste udgifter slipper billigere. Hvorimod privatbilister, der kører i tilsvarende biler udsættes for "misundelsesafgift", der kun kan kompenseres ved et meget stort kørselsbehov.
Hvis man kører rundt i en bil der kører langt på literen, betaler man vel heller ikke så meget totalt set, selv om man er privatbilist.