efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Harbst, jeg ved godt at mange andre mener som dig, og skelner mellem diesel- og otto-motorer, men dét bliver det bare ikke mere rigtig af! En otto-motor er defineret ved "gangen", de fire takter. Een dieselmotor er kendetegnet ved den særlige kompressionstændning.
Hvad med at gå til den rigtige kilde! Kan du fortælle mig hvornår Otto og Langen opfandt totaktsmotoren? Det VAR kompressionstakten i firetaktsmotoren der adskilte sig fra andre motorkonstruktioner, fx Lenoirs! De havde også forskellige tændningssystemer!
Betegnelsen for de to procestyper "Otto" og "Diesel" angiver således, hvorledes forbrændingen foregår, mens betegnelserne to- og firetakt angiver, hvorledes brændstof og luft tilføres
Citat fra: John Larsson efter 15, April 2011 - 04:57Hvad med at gå til den rigtige kilde! Kan du fortælle mig hvornår Otto og Langen opfandt totaktsmotoren? Det VAR kompressionstakten i firetaktsmotoren der adskilte sig fra andre motorkonstruktioner, fx Lenoirs! De havde også forskellige tændningssystemer!Fra den store danske:CitérBetegnelsen for de to procestyper "Otto" og "Diesel" angiver således, hvorledes forbrændingen foregår, mens betegnelserne to- og firetakt angiver, hvorledes brændstof og luft tilføresDu blander begreberne sammen. En otto-motor kan både være 2 og 4 takts (fx hhv en Traband og de fleste andre biler), det samme gælder for en diesel motor (hhv en krydshovedmotor som er 2 takts og en bildiesel der er 4-takts). Ovenstående citat er stort set enslydende med definitionen i alle lærebøger i motorlære, om Otto selv konstruerede en 2-takts motor er underordnet, da "otto" angiver forbrændningsmetoden (tændrør i modsætning til kompression).
Ny synes jeg ikke at det er så interessant hvad en otte moter oprindelig var.
Ny synes jeg ikke at det er så interessant hvad en otte moter oprindelig var. Vi må bøje os for dagens betydning, når både folk i almindelighed og fagbøgerne de sidste 50 år eller mere har brugt navnet for en tændrørsmotor.
Derimod ville det være interessant om man kunne forklare hvorfor dieselmotorerne sviner så meget, når de både kører med luftoverskud og fin forstøvning af brændstoffet. Ved udvendig forbrænding af det samme brændstof kommer der slet ikke så mange partikler eller nox.
the four-stroke principle today is commonly known as the Otto cycle and four-stroke engines using spark plugs often are called Otto engines.
Så fandt jeg et svar på engelsk ( amerikansk ) Wikipedia. Essensen af en lang udredning findes i en enkelt sætning: Citérthe four-stroke principle today is commonly known as the Otto cycle and four-stroke engines using spark plugs often are called Otto engines.Hvis man tror på det er ottoprincippet en ting og ottomoteren noget lidt andet.