efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Hvis skadelige NOx dannes ved forbrændingen i en bilmotor, særligt hvis forbrændingstemp. er høj.Skulle det så ikke forventes noget tilsvarende sker ved forbrænding af fx. træ el. andet vi betegner som "biobrændsel" ?
Jeg har rent faktisk set en amerikansk brændeovn med katalytisk efterbrænder.
Jeg har også set store træfyr, og halmfyr med O2 måling i røgen til styring af luftindblæsningen.
Jeg ved også at det er NO lige efter forbrændingszonen, men det bliver i atmosfæren hurtigt til NO2. Derfor er det miljømæssigt altid beregnet som NO2 når man taler om NOx fra fyr.
Problemet med stempelmotorer er at man har en forbrændingscyklus som er meget kort [...] høj kompression ...
Kan du ikke forklare hvad du mener med oxidering af uforbrændt benzin med CO? Så vidt jeg er orienteret, så er katalysatorer og uforbrændt benzin en dårlig blanding, der resulterer i en ødelagt katalysator.
..og jeg var ikke opmærksom på, at der allerede er katalysator i dieselpersonbiler.
Grunden til hele tråden her er at jeg som tidligere nævnt bla. lavere SW til styring af fastbrændsel brændere...Flere og flere kunder spørger efter NOx måling/regulering. De ved ikke rigtig selv hvad de vil med det men tror det må være smart, det er det sikkert også, men jeg ved for lidt om det.