efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Her er en DR udsendelse om møller;http://www.dr.dk/LiveNetRadio/popup.html#id/1248Lyt og tænk over indholdet.Marek.
"dum,dum,dum,dum,dum" osv.
men møllestrømmen er jo meget dyr allerede i dag, så dét håndtag kan man vist ikke skrue ret meget på!
Der er ingen anden forskel på aero-og hydrodynamik end det græske bogstav "ro"
hvis du vil have en idé om hvordan en mindre støjende mølle skal være indrettet, så kig på en propeller til en nukleart fremdreven ubåd! Du kan også kigge på en propeller til et moderne fly med moderne effektive propellere. Det du ser er propellere med MANGE blade
Jeg indrømmer at tårnpassagen er et særligt problem, men dagens trevingede rotorer med LIGE rotorblade fremmer i hvert fald "dum dum"
Netop mht. vindmøller viste Poul la Cours arbejder for mere end 100 år siden, at den største effektivitet nås med få rotorblade.
Poul la Cours materialer tillod ham ikke at lave møller med et ulige antal vinger, så den trevingede mølle er nyere, men bygger fortsat på hans beregninger.
Jeg ved ikke helt, hvordan man prioriterer på et moderne propelfly, men i atomdrevne ubåde er jeg helt sikker på, at støjsvagheden er langt vigtigere end at optimere energiforbruget.
Du er forkert på den, Morten, hvis du tror at der findes et teoretisk perfekt antal møllevinger.ELLER at dette antal bør være ulige.
Der er nu en ganske klar sammenhæng mellem "larm" og mindre virkningsgrad, Morten!
[quote author=John Larsson link=topic=2346.msg22236#msg22236 Her bliver du til gengæld "fundamentalist", John!Det er oplagt, at lyd er luftbølger og dermed bærere af energi, men modsat er "ingen lyd" ikke det samme som at al luftens energi udnyttes. Den ultimative situation er "slet ingen mølle", som - ved moderate vindstyrker - ikke støjer, men heller ikke udnytter energien overhovedet!Mindre ekstremt kan man måske bygge en mølle, hvis virkningsgrad er det halve af de eksisterende, men som ikke støjer?
Mange af disse problemer bliver udlignet og udjævnet ret meget ved den trevingede så det at komme en fjerde vinge på er reelt spild af materialer og penge og derfor er den trevingede fremherskende idag.
Som John fremfører er det muligt et stykke hen af vejen at lave mere effektive vindturbiner men i den størrelses orden som de nuværende møller har vil man næppe se krumme vinger, da deres merpris ikke kan forsvares.
kan du give eksempler på at en konstruktion, som du får til at larme mere, også arbejder med en højere virkningsgrad?