efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Det lyder spændende.Er det tilladt at spørge, hvor man køber det omtalte soda?
Som svar på det direkte spørgsmål: nej.Ideen i metoden er, at den opløste soda udgør en basisk elektrolyt af carbonationer.Det er lidt primitivt, men godt nok, hvis formålet er rustfjernelse.Rust - som for praktiske formål kan skrives FeO(OH), selv om sammensætningen i virkeligheden er mere ubestemt - vil blive reduceret til frit jern, Fe. Derimod skal man ikke forvente, at der sker nogen opbygning af et ekstra jernlag på de førhen rustne genstande. Elektrolytten skal almindeligvis tilsættes kompleksdannere for at sikre, at præcis den rette reaktion og ikke andre sker. I de mere primitive elektrolyser vil der som regel ske så mange uønskede sidereaktioner, at den nye overflade bliver fejlbehæftet og får dårlig vedhæftning.I tilfældet med chrom er reduktion af hexavalent chrom - som i en basisk opløsning altid vil sige ionen CrO42- - til chrom(III)hydroxid Cr(OH)3 en proces, som går umådeligt let, hvorimod den videre reduktion til frit chrom er sværere.Desværre er chrom(III)hydroxid meget tungtopløseligt, så resultatet vil blive et grønligt bundfald i karret, ikke nogen beskyttende belægning på jerngenstanden.Forøvrigt mener jeg personligt, at advarslen mod chrom(VI) er noget overdrevet i den beskrevne opstilling, hvorimod der med sikkerhed vil komme giftige nikkelioner i elektrolytten og efterfølgende i vandmiljøet ved kassation ), hvis advarslen mod af bruge rustfrie anoder ignoreres. Så jeg kan tilslutte mig advarslen, så meget mere som det vil være uden praktisk nytte at ignorere den.
Bør jeg købe 1 tons salt og smide det østersøen, køre bilen i bølgerne og sætte strøm til begge dele?