efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Ps. Hvor finder jeg tegnet for: "Grader"
Efter 3 forsøg må jeg desværre konstatere at resultatet er skuffende, så nu er der vist ikke anden udvej end hammer og mejsel (læs: professionel buleopretter).
Nu har jeg prøvet med en spray: "KÄLTE 75", som skulle kunne sænke temperaturen til -52¤C.
Stål kryber ligesom uld når det udsættes for varme. Alle har set eksempler på metodens anvendelser, murankre i gamle kirker.
Det jeg skrev John er at hvis du varmer en stang stål op til smedelig rødvarme og lader den afkøle igen da vil du opdage at stangen er blevet kortere , men også tykkere. Volumenet er det samme.
stållegeringer udvider sig uden tøven lige indtil smeltepunktet, hvor der sker et dyk, og så udvider de sig igen
Nu vi er ovre i metallers egenskaber:Citat fra: John Larsson efter 18, August 2011 - 12:28stållegeringer udvider sig uden tøven lige indtil smeltepunktet, hvor der sker et dyk, og så udvider de sig igenDen påstand vil jeg gerne have bekræftet - eller måske snarere det modsatte?I min teoretiske uddannelse har jeg altid lært, at vand er helt specielt ved at den faste fase fylder mere end den flydende lige ved smeltepunktet. Og de krystallinske stoffer, jeg har arbejdet med i praksis, har da heller ikke trukket sig sammen ved smeltning (selv om det kan se sådan ud, hvis man tager en pose løstpakkede krystaller og smelter dem).Jeg er helt opmærksom på, at stållegeringer ikke er rene krystallinske stoffer, og stålets produktionshistorie har givet så mange distortioner af metalgitteret, at påstanden om et dyk når gitteret opløses ikke helt kan afvises.Men jeg undrer mig alligevel og vil meget gerne høre "a second opinion" fra folk, der rent faktisk har arbejdet med stållegeringer.