efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
U238 kan f.eks også give fision men kun ved indfangning af neutroner med over 1,5 MeV.
Man kan i dag lave letvands kraftreaktorer uden berigning af Uranet eller med kun en lille berigning. Der var for en del år siden et projekt hvor Risø fremstillede de specielle brændselselementer som muliggør det
Nej de specielle brændselsceller man udviklede var absolut ikke MOX. Tværtimod , formålet var at udvikle celler, som kunne fungere med naturligt uran, eller svagt beriget (det husker jeg ikke) i en letvandsmodereret reaktor.
Hverken den ene eller anden Uranisotop giver spontan fission. Der skal en påvirkning af kernen til. Det er hulens svært med andre patikler end neutroner.
Jeg synes nu at du skal læse de første sider af ølgaards lille skrift. Så kan vi diskutere bagefter, om der er noget, du eller han har misforstået. Det er almindeligt overtro.
Det du kalder spontan fission er så sjældent i uran, at man kan se bort fra det i reaktor sammenhæng
nok også til bomber, som jeg nu ikke har nogen indsigt i.
Når man læser dit indlæg , og ikke er meget omhyggelig, får man let den tro at en stor klump af uran alene, kan give en overkritisk masse. Det er almindeligt overtro.
I et tidligt forløb eksperimenterede man med kritisk masse af beriget uran ved at lade to klumper køre frem mod hinanden på en skinne og måle neutronfluxen.
Nu var diskusionen jo oprindelig vedrørende om U238 er en fissil isotop.
U238 kan f.eks også give fision men kun ved indfangning af neutroner med over 1,5 MeV
Sidst har jeg anført at man ikke kan lave en selvvedligeholdende kædeproces i rent uran uanset den totale masse.
Man skal være kritisk med kilder fra internettet. Der står så mange påstande, som fremføres af halvstuderede røvere uden at lægge vægt på forudsætningerne.
P.S. Selv om jeg lovede ikke at skrive mere om bomber, må jeg lige nævne, at "Little boy" heller ikke indeholdt 52 kg 235U, men kun 50 kg 80% 235U. Dens neutronreflektor var en skal af wolframcarbid. Denne mængde angives at være den dobbelte af kritisk mængde i dette design.Jeg lægger ikke noget nyt link, da en præcis tegning kan findes ud fra de tidligere.Og jeg beklager - men dette er Verdens mest gennemregnede offentliggjorte design, der udnytter fissionsprocesser. Jeg kunne ikke finde et alternativ.
Hvis din kilde bruger denne særegne definition af kritisk masse , så kan jeg godt forstå uenigheden. Den almindelige betydning er massen af fissilt materiale i en netop kritisk reaktor. Den kritiske masse er derfor stærkt afhængig af konfi gurationen.