efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Det var også interessant at få forklaret hvordan disse centrifuger fungerer.Det undrede mig at uranet skal være på gasform og ikke flydende som i en mælkecentrifuge, men det er formentlig på grund af centrifugens høje rotationshastighed, op imod lydens hastighed (det må vel være periferihastigheden). Hvad er mon temperaturen inde i centrifugen?Venlig hilsen Gerda
John: Det er ikke uran, der centrifugeres, det er uranhexafluorid, UF6.Jeg linker til en anden Wikipedia-artikel, hvoraf det fremgår, at dette stof sublimerer (altså overgår fra fast form til dampform) allerede ved bekvemme 56,5°C ved atmosfæretryk.
vi er formodentlig også enige om at det der opbevares i gastætte tanke er (D)UF6, er på krystalinskform.Det link og sidelink er ret enige om hvad der er tale og meldingen er også oversaskende for mig al den stund at når og hvis uran anvendes i ammunition så er prisen på at lave det på fastform ikke uoverkommelig
UF6 - uanset om der er D (for depleted = forarmet) foran er for giftigt og flygtigt et stof til at det kan opbevares forsvarligt i store mængder.
Man kan i dag lave letvands kraftreaktorer uden berigning af Uranet eller med kun en lille berigning. Der var for en del år siden et projekt hvor Risø fremstillede de specielle brændselselementer som muliggør det