efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Kære Mikael Boldt,Tak for din henvendelse - og for dit spørgsmål, som jeg gerne vil besvare bedst grundigt, selv om mit svar måske bliver lidt langt (beklager...).Når TV 2 overgår til at være en betalingskanal i 2012, skal de forbrugere, som ønsker adgang til TV 2, indgå en aftale med en distributør. Akkurat som det er tilfældet for alle andre tv-kanaler, der bl.a. finansieres af abonnement.I den forbindelse kan man frit vælge mellem de muligheder, man har i sit lokalområde, f.eks. Boxer (antenne-tv) eller Viasat / Canal Digital (parabol) eller f.eks. en IPTV-leverandør, en kabel-tv-leverandør eller en antenneforening.Hvis du modtager dine tv-signaler via egen antenne og gerne vil fortsætte med det, er Boxer den eneste mulighed for dig. Det skyldes, at Boxer af den danske stat har fået koncessionen til at drive og udvikle den del af det jordbaserede sendenet, der indeholder betalingskanaler o.l. Så når Boxer har "monopol" på denne lille del af den samlede tv-distribution, er det sket, fordi det er politisk besluttet, at det er en rationel måde at udnytte de begrænsede sendemuligheder i Danmark på. Boxers priser må nødvendigvis afspejle, at der er betydelige udgifter forbundet med teknisk at udsende fjernsynssignaler (sendeudgifterne for DRs kanaler, der ligger uden for Boxers del af sendenettet, betales af DR over licensen), og Boxer skal have dækket disse udgifter. Boxer har brugt et meget stort beløb på at udbygge hele infrastrukturen til antenne-nettet (master, sendestationer mv.) og har tabt et stort trecifret millionbeløb i 2010. Så det ikke nogen guldrandet forretning at have dette "monopol". Hos Boxer bliver der mulighed for at købe adgang til TV 2s hovedkanal alene ("TV 2 a la carte" eller "TV 2 Solo") eller for at købe adgang til forskellige tv-pakker (der alle inkluderer TV 2s hovedkanal).Du skal være opmærksom på, at Boxer og Boxers forhandlernet endnu ikke har offentliggjort deres priser for 2012, herunder prisen for "TV 2 Solo"-produktet. Så du kan ikke regne dig frem til en pris ved at tjekke priserne på Boxers hjemmeside på nuværende tidspunkt. Boxer har tidligere tilkendegivet, at prisen for "TV 2 Solo"-produktet bliver væsentligt lavere end de formodninger på 1.000-2.000 kroner om året (eller 100 kroner om måneden, som du nævner), der har verseret i medierne.Samtidig er det vores forventning, at de danske tv-distributører i efterårsmånederne september-oktober- november vil komme med en række gode og attraktive tilbud på tv-løsninger, der giver adgang til TV 2s hovedkanal i 2012. Jeg håber, at dette giver svar på dine spørgsmål. Ellers er du velkommen til at vende tilbage til mig eller til løbende at tjekke vores informationssite http://behold.tv2.dk/, der udbygges og opdateres, når der sker nyt på området.Med venlig hilsen Michael HansenT V 2 | K o m m u n i k a t i o n
Artiklen er ikke helt klar omkring om prisen er med eller uden kort afgift. På boxers egen hjemmeside er prisen:199 kr i årlig kortafgift + 19 kr/måned = 436 kr/året eller 36,33 kr/måneden.bemærk: 12,50 kr et til TV2Alle priser er inklusiv moms