efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg er uenig med John da det er et faktum at der Helipads/ports(landinsgpladser) på adskillige af de høje huse derover og mener også at der var det på begge WTC tårne. Jeg har Gogglet men bliver generet af WTC hotellet i Californien der har har Heliport.
Har du nogensinde tænkt over hvilken betydning godstykkelsen på et destoyerdæk kontra materialetykkelsen på en helikopter har hvis de kommer i modfase i bølgegang Groundeffekten er ens for alle tagbårne platforme og antagelig mindre end den en plan mark og eller en vandoverflade leverer og det kan givet give piloter problemer, men de anvendes da i stor stil og en Chinook med to propeller kan have andre problemer hvie den ene rotor rager ud over siden på bygningen...men jeg går udfra som givet at Chinookpiloterne ville vide hvad de skulle gøre.
Derfor ser man på boreplatforme at de er lavet med gennemstømmelige "Elefantriste".
NOTE: Where a helideck is constructed in the form of a grating, e.g. where a passive fireretardingsystem is selected (see Chapter 5), the design of the helideck shouldensure that ground effect is not reduced.
Når et fastvinget fly kommer så nær vand eller jordoverflader at afstanden til vingen er mindre end en halvspændvidde intræder groudeffekten der nærmest fordobler glidetallet og derved sænker behovet motorkraft. Det benyttede sønderskudte engelsk bombefly sig af for at komme hjem over den engelske kanal med tre ødelagte og kun en fungerende motor.
Dertil kan Albatrossen også anvede den forskydning af luften der dannes af en bølge og surfe langs denne, fra toppen af bølgen til bølgedalen på groundeffekten samtidigit med at den opbygger fart der omsættes til højde.
For at forstå groundeffektens sande væsen skal man man indover potentiestrømningsteorierne der faktisk er de første der kunne forklare opdrften. Det kræver at man har fluidmekanik som hobby.