* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15985
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 82
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 10
I alt: 10

Forfatter Emne: DTP-program?  (Læst 8633 gange)

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
DTP-program?
« Dato: 21, September 2011 - 16:43 »
Jeg har meldt mig som redaktør af et FDF-kredsblad og har modtaget en DVD med alle min forgængers skabeloner m.v.

Desværre viser det sig, at bladet altid er blevet lavet i MS Publisher, som jeg kun har i en ældgammel udgave fra Office 2000, og den kan ikke læse filer fra 2010.

Min forgænger mente, at Open Office kan læse Publisherfiler, men det ser ikke ud til at være tilfældet.

1. Er der nogen som kender en mulighed for at bygge videre på det eksisterende (bortset fra den flere tusinde kr. dyre løsning at købe MS Office 2010 Professional)?

2. - eller blot trække data ud af de gamle filer?

3. Eller kender nogen et alternativ - helst freeware, men ellers billigt?

Jeg har for år tilbage arbejdet meget med DTP-programmer og kender den naturlige arbejdsgang - men det er længe siden.

Hurtige råd er SÆRDELES velkomne - bladet udkommer på tirsdag!

Morten
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

• Administrator
  • Senior
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: DTP-program?
« Svar #1 Dato: 21, September 2011 - 17:21 »
der findes websteder som kan konvertere filer online til og fra pdf,
for eksempel:
http://www.giveawayoftheday.com/convert+dtp+to+pdf/
og
http://www.pdftoword.com/

Nu bliver OpenOffice ikke længere opdateret. Holdet bag har dannet en ny projekt gruppe efter uenighed med Oracle.

LibreOffice er navnet på den opdaterede version af OpenOffice.

Ha en god dag

Mikael Boldt

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 21, September 2011 - 19:40 »
Jeg er egentlig også lidt bekymret for at jeg (i praksis) ikke mere kan bruge min gamle PageMaker (fra Aldus-tiden!), som jeg har liggende på en anden computer!

Jeg kiggede lidt på freeware. Hvad er bedst? PagePlus?

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 22, September 2011 - 00:03 »
Nu bliver OpenOffice ikke længere opdateret. Holdet bag har dannet en ny projekt gruppe efter uenighed med Oracle.

Det var jeg ikke opmærksom på, men jeg kan se på nettet, at uenigheden efterhånden er et år gammel!
Til gengæld er det vist ikke rigtigt, at OpenOffice ikke bliver opdateret - øjensynligt har Oracle taget handsken op ifølge debatsiderne.
Jeg har hentet, men endnu ikke installeret LibreOffice - som under ingen omstændigheder løser mit akutte problem.

der findes websteder som kan konvertere filer online til og fra pdf,
for eksempel:http://www.pdftoword.com/[/url

Min forgænger sendte mig et nummer af bladet i pdf, så jeg har ikke forsøgt det første af dine to links, og det andet (i citatet) virkede ikke!
Den påstår godt nok, at mine filer er hentet og snart vil blive sendt til mig - men det er endnu ikke sket efter 6 timer! Og jeg har prøvet to gange med to forskellige mailadresser angivet som modtager. Måske er den for kompliceret, til at Word kan få noget meningsfyldt ud af den? Programmet har virket for mig før.
Jeg har en anden konverter liggende, den vil jeg prøve i morgen tidlig.
Til gengæld havde jeg gavn af, at min omhyggelige forgænger har bladet liggende 10 år tilbage, og årgang 2002 er kompatibel med min Publisher!  ;D
Men en del af opsætningen er nu ændret, så jeg skal også nok have scanneren i gang.

Det eneste freeware DTP, jeg har fundet, er PagePlus, som jeg også har hentet, men endnu ikke nået at installere.
De skal nok få et blad på tirsdag, men det kan godt være det første bliver en "nødudgave".
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 22, September 2011 - 09:59 »
Hej Morten,

Du kan kigge på Scribus der er et open source DTP program. Jeg har brugt det en anelse.

http://www.scribus.net/

MVH Tommy

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk