efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg har ikke fingeren på pulsen mht. akkumulatorudvikling, så jeg skal undlade at kommentere status på lagringsprisen.
Citat fra: Morten Jødal efter 28, September 2011 - 18:16Jeg har ikke fingeren på pulsen mht. akkumulatorudvikling, så jeg skal undlade at kommentere status på lagringsprisen.Efter at have hørt Harddisken i sidste uge har jeg i nogen grad skiftet mening mht. det citerede.I programmet blev bl.a. en elværksmand fra Varde interviewet om udrulning af fibernet i hele SEs (Sydjysk Energis) forsyningsområde og samtidig indførelse af intelligente elmålere, som de er langt fremme med.Hans pointe var, at man kan bruge bl.a. tapning af elbilers batterier til at udligne forbrugsspidser, og han fremhævede specielt, at omkring kl. 18 skal alle koge kartofler på én gang, så SEs højeste forbrugsspids ligger i ca. 20 minutter lige der.Ifølge ham skal kapaciteten faktisk være 4 gange højere end ellers nødvendigt for at klare netop denne spids.Nu var der tale om et 100% venligt interview, hvor det eneste kritiske spørgsmål gik på, hvorfor studieværten ikke kunne få samme service i sin bolig på Frederiksberg (hvilket han fik en forklaring på, der gik på markedsmekanismer). Så jeg vil på ingen måde afvise, at andre elfagfolk kunne anfægte hans fremstilling.Men jeg har taget den pointe til mig, at når problemet er udjævning af korte spidser, så kan prisen pr. kWh ikke udregnes på den sædvanlige måde og ellers urentable løsninger kan godt være de billigste alt i alt.
Her i Tasiilaq Grønland har vi nu vandkraftværk.Imidlertid har jeg bemærket at dieselelværket kører mange dage ved 1800-tiden, og senere på aftenen er det igen stoppet.Forleden fortalte en medarbejder fra Nukissiorfiit (det grønlandske elselskab) at dieselelværket er indstillet således at når belastningen når 85% af vandkraftværkets kapacitet, vil dieselelværket automatisk starte og koble ind. Når belastningen igen falder, stopper dieselelværket igen. Dette fortæller mig at det kan betale sig at indarbejde tiltag der kan mindske elforbruget ved 1800-tiden om aftenen, f.eks ved at indføre elmålere med varierende takst igennem døgnet.Eksempelvis har jeg en stor fryser som jeg gerne lader være slukket et par timer omkring kl 1800.Venlig hilsen Gerda
Hej JohnNej moderne husholdningsfrysere af såkaldt lavenergi type kræver endnu mindre effekt. Jeg har målt vores . Det er en kummefryser på ca. 250 l . Effekten når kompressoren kører er kun 50 W. Det er målt ved omdrejningstallet på en elmåler af ferraris typen.
Jeg missede at Gerda har en meget stor fryser, men tilgengæld står den måske sådan at dens kondensator påvirkes af den gode østgrønlandske kulde? ;-)
Fryserens kompressor kræver ved drift relativt lidt, 120-120 watt; det batter ikke ret meget at bøvle med den!