efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Derudover er vindmøllegeneratorens moment M_g givet ved:M_g=G_1*(w-w_sync) hvor G_1 er en konstant og w er omdrejningstallet (hastigheden omskrevet) og w_sync er det
Halvdelen af denne verdens ingeniører mener noget helt andet med ordet inertimoment. Det knytter sig til geometrien i et tværsnit af en bjælke, og har ikke noget med bevægelse at gøre.
Kun asynkronmotorer kan overhovedet yde eller optage et moment , hvis de ikke kører synkront. Deraf navnet.
Mange tak for jeres svar. Hmm det er en udfordring at kunne rumme de ting.
Slippet bliver på den måde i et begrænset område omkring synkront omløb proportionalt med momentet. Hvis slippet bliver for stort falder momentet til nær nul. Derfor kan asynkronmotorer ikke starte med en last af betydning.
Citat fra: harbst efter 15, December 2011 - 17:23Halvdelen af denne verdens ingeniører mener noget helt andet med ordet inertimoment. Det knytter sig til geometrien i et tværsnit af en bjælke, og har ikke noget med bevægelse at gøre. Ja, det bekræfter jo bare mine bemærkninger om "fagslang".Men ud fra sammenhængen er der nu ingen tvivl om, at koba brugte ordet i samme betydning som jeg.Jeg har aldrig haft et kursus i statik, hvor din betydning vel må høre hjemme?Men lur mig, om ikke der alligevel er en sammenhæng. Inertimomentet kan jo let beregnes i et statisk objekt, blot man kender nulpunket (= omdrejningspunktet, hvis objektet sættes i rotation). Og ellers kan man vælge et og regne om til et nyt med Steiners sætning, hvis det bliver nødvendigt.