ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Ladeport i det fri
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15982
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 119
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 56
I alt: 56
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ladeport i det fri (Læst 14694 gange)
chrismark
Senior
Ladeport i det fri
«
Dato:
11, Februar 2012 - 20:47 »
Forstår I;
Jeg bor et sted hvor det er ikke mennesker, men naturen der bestemmer dagens gang. Det ok. komme ud til bilen, men og åbne dens dør er faktisk en prøvelse for en gigtramtperson. Huset er desværre placeret således, at det altid blæser ad H..... til enten fra højre eller venstre.
Derfor har jeg overvejet om man kunne lave nogle simple op/ned porte i stil med dem der findes omkring i virksomheder/værksteder eller den slags siderulleport som ses ved store flyhangare.
Jeg er interesseret i noget meget simpelt som det der ligger under jeres madrasser; nogle bræder forbundet med noget stof/plast.
Men, skal det køre op og ned eller bedre til siderne. Og hvad med sneen?
Eller en helt anden løsning?
Har i erfaringer med det?
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #1 Dato:
11, Februar 2012 - 22:23 »
Hej Crismark
Er det bilens eller garagens dør?
Jeg går udfra at det er garagens dør du taler om.
Det sipleste du så kan lave er en dør der lige som i hangarer kan skubbes til siden da den ikke påvirkes af vind og selv om der er sne nemt kan skubbes igennem den,da det kun er kanten areal der kan gøre modstand eventuelt med en trisse så kraften halveres alternativt kan den trækkes til side med en garageport åbner
En rigtig garageport, vippe eller jalusi port er langt dyrere men føringer, kontrafjeder og elhejshvis gigten ikke skal belastes.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
efry
Senior
«
Svar #2 Dato:
11, Februar 2012 - 23:09 »
Det du beskriver som brædder forbundet med stof/plast findes allerede som det, man i Tyskland anvender til at rulle ned foran vinduer.
På tysk betegnes det Rollladen
http://de.wikipedia.org/wiki/Rollladen
De leveres med såvel mauel som elektrisk hejs. Hvorvidt de er velegnede til din anvendelse tør jeg dog ikke spå om!
Logget
Morten Jødal
Senior
«
Svar #3 Dato:
12, Februar 2012 - 11:32 »
Hej Marek.
Jeg må indrømme, at din beskrivelse af problemet er lidt mangelfuld.
Hvordan står bilen?
Ved siden af huset? I en åben carport?
Derfor bliver det følgende kun et par skud fra hoften, men her kommer de:
Det, efry beskriver på tysk, kaldes på dansk persienner, og de fås også i mange varianter i DK.
Se fx her:
http://www.bygogbolig.dk/artikel/persienner/
De fleste modeller er dog beregnet til at bruges i forbindelse med glasruder og derfor ikke solide nok til dit formål.
De mere solide udendørsudgaver betegnes normalt jalousilåger eller skodder. Se her:
http://www.skoddesnedkerne.dk/dk/
Men jeg kunne foreslå dig at gå en helt anden vej: Køb et lamelhegn.
Hvis du stiller bilen op mod husmuren på den ene side og omgiver den på to sider med et hegn i 180 cm højde, skal der stå en storm direkte ind forfra, før du får problemer med døren i førersiden.
Du skal vælge en type hegn, der ikke er 100% vindtæt, men måske ca. 80%. I så fald får du nemlig en vinddæmpet zone på begge sider af hegnet, uanset vindretning, men uden at der kan opbygges tryk og sug. Der er mange typer havehegn, der passer til den specifikation (selv om det ikke står på dem).
Er din parkeringsplads på helt bar mark, skal du naturligvis bygge hegn på 3 sider i stedet for to.
Du kunne også overveje at bygge en carport med let tag og stolper - og så altså hegn på siderne, der vel at mærke ikke skal nå helt op til taget - det lette tag kan ikke modstå et overtryk inde i carporten. Byggemarkederne har færdige sæt til sådanne carporte, oftest dog uden sidehegn, men de sælger også havehegn, og er der ½ m fri luft over hegnet, får du ikke problemer med taget.
Jeg tror en løsning af denne type - med eller uden tag - vil være langt billigere og mere holdbar end diverse typer jalousier. Og den vil stort set løse dit problem.
Logget
Mvh. Morten Jødal
chrismark
Senior
«
Svar #4 Dato:
12, Februar 2012 - 12:43 »
Ok.
Bilen holder langs huset. Det blæser altid på langs af bilen. I sommers havde jeg enkelte gange sat en presenning ca. 1 meter bag og foran bilen. Det gav fint læ. Jeg ønsker mig altså en "garage" uden tag uden sider (den ene er huset), men med 2 porte foran bilen og bag. Normal 2 delt port vil jeg ikke ku bruge, da her er helt åben landskab, og med de vindstyrker vi har her vil 1/2 port tage magten fra mig hvis jeg skulle åbne eller lukke den. Jeg har prøvet og slås med en port, derfor søger jeg nogle alternativer; altså et stump hegn der kan åbnes uanset vind påvirkninger.
Logget
Morten Jødal
Senior
«
Svar #5 Dato:
12, Februar 2012 - 16:02 »
Fint! Nu er problemet forstået.
Jeg vil fortsat mene du kan nå et langt stykke af vejen ved at montere et fast hegn ved den ene ende af bilen, og du kan øge virkningen ved også at montere en sideskærm, så bilen holder i en bås (som gerne må være rigeligt stor).
Strømningerne omkring et læhegn er sådan, at du også får en vis lævirkning foran hegnet, hvis det er passende tæt (ca. de 80%, jeg nævnte i mit første indlæg).
Er du indstillet på at parallelparkere, kan du også vælge at sætte de nævnte stykker havehegn op i begge ender, et stykke fra bilens plads, men så ikke ved siden
Er det ikke nok, må løsningen være en port i den ende, du skal køre ud gennem. Porten kan naturligvis monteres på et stålstativ. Det behøver ikke være en egentlig garage.
Men den løsning er dyr.
Nedenstående link angiver priser på 3kkr+ for en vippeport og 17 kkr+ for en rulleport med jalousi.
Jeg går ud fra, et begge priser forudsætter en tilstedeværende bygning, porten kan fæstnes i. Stålrammen (som skal være solid) koster utvivlsomt ekstra.
http://portshoppen.dk/tilbud-paa-rulleporte?catalogue_selected=211585_24286&gclid=COLs69jVmK4CFYZJ3god20ndKQ
Men hvis du tænker i noget så dyrt, må jeg lige spørge, om der ligger et princip bag at du ikke vil have en bygning?
Jeg vil tro du for samme pris som rulleporten let kan købe
1. et byggesæt til en carport
2. et antal plader at beklæde væggene med
3. en vippeport (jft. linket)
4. en dør til bygningens bagende.
Jeg har en fornemmelse af, at du selv er rimeligt fingersnild og godt kan rejse bygningen med egne hænder. Ligeledes er der næppe problemer med at få byggetilladelse til den - og ellers har du jo i en anden tråd tilkendegivet en vis nonchalance mht. dette spørgsmål.
Når det gælder simple skure og garager, er der nok 3-400.000 andre danskere, der heller ikke har husket at spørge først! (de fleste af dem ville umiddelbart få ja, hvis de henvendte sig til kommunen).
Så hovedkonklusionen: Porte af enhver art er dyre. Derfor er rådet enten noget meget primitivt og billigt - eller en rigtig løsning. Ikke klamphuggeri med en dyr port i!
Logget
Mvh. Morten Jødal
chrismark
Senior
«
Svar #6 Dato:
18, Februar 2012 - 14:16 »
Tak for jeres svar og forslag.
Jeg søgte efter en lavteknologisk løsning idet der skal ikke ofres en eneste krone her på ejendommen mere. Jeg bliver nødt til og skride herfra, da jeg kan ikke holde møllestøj ude, hverken inden eller udendøres. På 5 år har jeg grillet 1 gang med masser af rødvin for at bedøve mig. Da huset alligevel er usælgeligt hænger jeg på og betale de faste bidrag til skat, vand el. + at der skal ofres 5 cifret beløb på nyt kloak i 2012. Jeg kan også rive det ned og sælge jorden 50,000? til landmanden. :'( hvis han overhovedet vil betale noget for at overtage ejendomen.
Som løsning på blæsten forestiller jeg mig en slags foldeport. 1 stålwire (5 mm) i 10 cm. højde samt en i 2,5 meters. Der skal laves en presenning der kører som en foldedør og kun foldes ud når jeg har brug for det. Jo, jeg ved godt, at jeg har en snubletråd for neden og hvis en indbrudstyv snubler er det mig der er ansvarlig for varige men. Osv.
Marek.
Logget
E. Tranberg
Senior
«
Svar #7 Dato:
19, Februar 2012 - 10:02 »
Det er tragisk at du skal ofre et 5-cifret beløb på kloak, mens bondemanden kører gylle ud på de tilstødende marker.
Logget
firetommelfingre
Debattør
«
Svar #8 Dato:
27, August 2012 - 16:05 »
Fed idé - har ikke lige erfaringer, men umiddelbart kunne det være spændende at bygge sådan en med levende græstag, så den rent visuelt bliver en integreret del af grunden.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Ladeport i det fri
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
harbst
[22, November 2024 - 13:45]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Danske curlingherrer sikrer oprykning og EM-finaleplads
Herberger har ikke plads til alle og må trække lod om sengepladser
Mindst 11 dræbt og 63 såret efter israelsk luftangreb i Libanon
Politi forlader park efter jagt på muligt begravet spædbarn
Mindst 18 døde i Pakistan efter sekterisk drab
Lufthavnsforsker om ny investor til Aarhus Lufthavn: Kan være sidste skud i bøssen for rutefly
EU-parlamentarikere vil undersøge, om Elon Musk har udbredt egne indlæg på X
Over 300 ngo'er i fælles opråb: Smut fra COP-forhandlinger, hvis ikke der kommer flere penge på bordet
Slut med bratwurst og glühwein: Flere julemarkeder i København skal være mere lokale
Briterne må købe frugter andre steder fra efter spanske oversvømmelser
Angela Merkel er bekymret for Trumps tætte forbindelser til Elon Musk
Nato-generalsekretær har mødtes med Donald Trump
Hver tredje elev bliver forstyrret af telefoner og computere i undervisningen
Staten New York ophæver en over 100 år gammel lov mod utroskab
Israelsk angreb rammer boligblok i Beirut
Empire State Building i New York lyste op i rødt og hvidt til ære for danske Victoria
Vejdirektoratet melder om rolig nat og kun pletvis glatte veje
Regeringen i Laos påbegynder efterforskning efter dødsfald blandt turister
2024 er det mest dødelige år for nødhjælpsarbejdere nogensinde målt
"Diddy" skal fortsat blive bag tremmer, imens dommer overvejer kaution
Nyt fra ing.dk
Voldsom oprustning på en uge: Her er missilerne, der har eskaleret krigen i Ukraine
Ugens debat: Hvorfor kørte han gennem muren?
Unik teknologi bag danske højtemperatur-superledere: Sådan løser de udfordring med vekselstrøm
Spørg Fagfolket: Hvorfor ligger sneen så ujævnt på fliserne?
Nye anbefalinger for AI på ungdomsuddannelser
Superleder-svindelforsker får sparket
Podcast: Missiler over Ukraine, Musk raketter til Månen og Bluesky til alle
Ny finanslov gør det billigere at reparere hårde hvidevarer
Efter Ingeniøren-afsløring: Derfor skal danskerne drikke giftig PFAS
Saudi-Arabien nægter aftale om stop for olie og gas
The New York Times vs. OpenAI: ChatGPT-skaberen har slettet data i retssag, hævder avisen
Ingeniøren beklager uberettigede udsagn i leder om By & Havn
Komplicerede krumspring for vandmiljøet: Nu er vejen banet for Aarhus’ store renseanlæg
Synspunkt: Grøn aftale er historisk – dårlig – for Bornholm
Amazon gav op: Sådan virker Danmarks første Føtex uden ansatte
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt