efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Det hurtige svar: Det kan IKKE være Merkur.Derimod har Venus og JUPITER i den senere tid stået tæt på hinanden på vesthimlen om aftenen (endnu flottere for et par uger siden), og Jupiter er for mig at se også den eneste planet, der kan forveksles med Venus (Mars har en anden farve, Merkur og Saturn er svagere, de yderste planeter kan ikke ses uden kikkert).Jeg vil med interesse se på PSPs stjerneprogram, men hidtil har jeg kun studeret planetbaner efter Skriv- og Rejsekalenderen (Almanakken). Den er til gengæld fuldt tilstrækkelig i dette tilfælde:Den 11. april stod Merkur op kl. 5:50 og gik ned kl. 17:24.Solen stod samme dag op 6:16 og gik ned kl. 20:06Med betydeligt held har Merkur altså kunnet ses på østhimlen lige før solopgang - men svagt pga for meget sollys. Og slet ikke om aftenen.Samme dag stod Venus op kl. 7:03 og gik ned kl. 1:10Jupiter stod op kl. 7:02 og gik ned kl. 22:24Bemærk tidspunkterne: Jupiter går ned senere end Solen, men før Venus - den står altså tættere på Solen, set fra Jorden.For lige at fjerne den sidste usikkerhed: Mars stod op kl. 14:54, kulminerede kl. 22:14 og gik ned kl. 5:40. Den har derfor stået flot på aftenhimlen, men i en helt anden retning - nær syd på de gode observationstidspunkter efter solnedgang.Alle tider er efter dansk sommertid og gælder for Københavns Observatorium (det gamle). Ved min bopæl foregår alt ca. 10 minutter senere.Lad mig lige reklamere lidt for min gode gamle almanak (altså "gamle" går på, at den er udkommet i masser af år, jeg læser naturligvis i 2012-udgaven ). Den er en guldgrube af information! Planeternes op- og nedgangstider står dog kun 3 gange i hver måned - den 1., 11. og 21. - men det er også fuldt tilstrækkeligt til at orientere sig efter, når man skal lede på nattehimlen.
Jeg har set Merkur nogle gange, men den er lidt vanskelig, da den er så tæt på solen. Hvis der kommer klart vejr i aften, får jeg nok, ved hjælp af fuglekikkerten, set Jupiters måner! ;-)