efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
3. Det er helt korrekt, at trækul ikke er rent kulstof, men i høj grad aromatiske forbindelser, hvoraf en del er kræftfremkaldende. Det aspekt er med i overvejelserne, fremgår det af DTU-artiklen. Men det ville blive helt overflødigt, hvis man gennemførte en fuldstændig forbrænding (jfr. mun svarlinie 2).Så med andre ord er jeg fagligt set ikke alt for begejstret for dette projekt.
er det bare sådan at cokes er endnu mindre rent?
Da svovlforbindelser også er en forureningskilde, og da alt svovl frigøres ved forbrænding, er det et yderligere argument for hellere at brænde trækul (evt. som led i stålproduktion) og lade stenkul blive i jorden.
Biomasseaske er faktisk verdens ældste mineralske gødningsstof, kendt blandt andet fra de frugtbare områder omkring Amazonas, kaldet terra preta; alligevel udnyttes asken kun i ringe grad i moderne landbrug.
P.S. Johns indvending mod mine tanker om stålproduktion bekræfter også, at trækul er et værdifuldt materiale - alt for godt til at grave ned i jorden. Jeg tror mere på at gødske med helt udbrændt træaske.
Det ser ud til at man kalder alle forbrændingsprodukter - også trækul - for aske
Trækul har historisk også haft en anden og lidt mere speciel anvendelse, som skelmarkering!
Den anvendelse kendte jeg ikke - er det mon en svensk specialitet? I de fleste danske egne ville en stenvarde være så tydeligt menneskeskabt, at den var fuldt tilstrækkelig.