efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Som alle naturvidenskabelige teorier er "Big Bang" kun en teori, som naturligvis ikke kan "bevises". Det kan INTET efter den naturvidenskabelige arbejdsmetode!
Men denne teori hører nu til de mere velfunderede.
Kommercielle TV-kanaler - og nu efterhånden i endnu højere grad Youtube - er fyldt med "spændende", men useriøse bud på alternativer til alle mulige gængse opfattelser.
Jeg bliver skeptisk allerede ved at høre indledningen "mange forskere". En enkelt gang har jeg ladet mig involvere tilstrækkeligt i en tilsvarende udsendelse (som ikke handlede om kosmologi, men om klimaforandringer) til at efterspore CV på samtlige citerede "klimaforskere". Det viste sig, at den eneste, der kunne fortjene betegnelsen klimaforsker, var blevet fejlciteret/overfortolket, det var de øvrige muligvis også, men det var egentlig ligegyldigt, for de havde kun meget perifer tilknytning til de problemer de blev citeret for at utale sig om - og en central figur var ikke israelsk klimaforsker som påstået, men skuespiller fra Nepal ::Med den erfaring i bagagen finder jeg det overflødigt at se dine 9 videoer - eller at indgå i debat på grundlag af disse.
Jeg "tror på", at jorden er rund og på gravitationsteorien - der er ikke fremsat alternative teorier, der er tilnærmelsesværdigt i lige så god overensstemmelse med observationerne. Men "beviset" rækker kun så langt!
Ja, jeg er forudindtaget i forhold til journalistiske udsendelser (på en TV-kanal eller Youtube), der er produceret med et formål.
Kan du vise mig en artikel, publiceret i et - selv nok så obskurt - videnskabeligt tidsskrift, der fremsætter de samme teorier, vil jeg måske begynde at overveje dem.
Men journalister er oplært til at "vinkle" deres fremlæggelser.Læs: Til først at lave en konklusion og derpå udelukkende fremlægge de fakta (eller i værste fald den fiktion!) der understøtter konklusionen.Naturvidenskabsfolk er oplært til (men ikke altid lige gode til at gøre det modsatte: fremlægge alle fakta og derpå konklusionen.Jeg "tror på", at enhver overbevisende video er produceret efter journalistiske principper. Og derfor gider jeg sjældent se den.Jeg "tror" ikke på den konspirationsteori, der påstår, at alle videnskabelige tidsskrifter er enige om at undertrykke enhver "alternativ" forklaring. Er der kvalitet i den, skal forfatterne nok finde et tidsskrift at publicere i.
Den tredie er den som Hubble fremførte at der var mange big banger...et i hver galaxe...da alle galaxer er i besiddelse af et sort hul i centret og de forskydninger man så i universet ingen sammenhæng havde med hverandre. Han kom på andre tanker...(Frankrig er jo en messe værd og det kunne fondsmidler jo også være )
Hoyle derimod mente at at universet var uden begyndelse og ende og BB var noget sludder.
"Big Bang" er og bliver kun en fysisk teori - på linie med Ohms lov, Newtons gravitationsteori og Einsteins relativitetsteori. Intet af dette er bevist i matematisk forstand, og den naturvidenskabelige arbejdsmetode forhindrer, at det nogensinde vil ske.Men de kan blive understøttet af observationer.