* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15984
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 119
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: En lavalampe der ikke "laver" noget?  (Læst 23339 gange)

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
En lavalampe der ikke "laver" noget?
« Dato: 13, Juni 2012 - 16:27 »
Jeg har afprøvet en gammel lavalampe, som jeg aldrig fik brugt, da jeg fik den foræret. Nu viser det sig at den ikke "bobler". Voksklumpen smelter tilsyneladende som den skal, men så bliver den bare liggende i bunden. Den har en 25-watts pære som varmelegeme under glasset og den er mærket med "Max. 30 W". Ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Lava_lamp skal sådan en lampe have kultetraklorid tilsat voksen. Kan det tænkes at dette stof kan "fordampe" eller blive dekomponeret på en eller anden måde? Der er jo et skruekapsellåg under "hatten", så man kan vist fylde noget på!

harbst

• Senior
    • Vis profil
Sv: En lavalampe der ikke "laver" noget?
« Svar #1 Dato: 14, Juni 2012 - 08:33 »
tetrakulstof er flygtigt og kan gennem årene meget vel være diffunderet ud .

Du kan ikke få fat i dette kræftfremkaldende stof mere.

for et par menneskealdre siden var det universalmidlet til alt fra brandslukning til pletfjerner.
Jørgen Harbst

carstenl

• Debattør
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 14, Juni 2012 - 10:37 »
Måske er 'tetraen' undsluppet. Men! Den er der for at øge densiteten af voks-olieblandingen, som ellers ville flyde ovenpå vandet hele tiden.
Så vidt jeg forstår, er det modsatte tilfældet.
Du kunne måske prøve at skifte vandet. (gem det gamle)

VH.
Carsten

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 14, Juni 2012 - 12:54 »
Tak begge to!

Jo, voksklumpen bliver jo liggende i bunden, der må være en uhensigtsmæssigt stor forskel på vægtfylden for de to komponenter!

Jeg tror jeg vil prøve på at skifte halvdelen af vandet ud i første omgang!

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 14, Juni 2012 - 20:49 »
Tak begge to!

Jo, voksklumpen bliver jo liggende i bunden, der må være en uhensigtsmæssigt stor forskel på vægtfylden for de to komponenter!

Jeg tror jeg vil prøve på at skifte halvdelen af vandet ud i første omgang!

Det er så gjort og nu er der i hvert fald sket en forandring! Nu bliver voksklumpen udstrakt og stiger til vejrs. Den hænger så i toppen nogle minutter hvorefter den langsomt glider ned igen. Der lige som om voksen stadig ikke vil smelte helt; kan der være sket en "ældelse, jhvor smeltepunktet er blevet højere?

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 15, Juni 2012 - 01:38 »
Jeg har aldrig eksperimenteret med lavalamper, men det er klart, at densiteten er en afgørende faktor i virkemåden:
De to væsker skal være ikke-blandbare og have næsten samme densitet.
Olie/voksfasen skal i kold tilstand være tungest, men samtidig have et smeltepunkt kun lidt over stuetemperatur, og så er dens udvidelseskoefficient større end vands, så den i varm tilstand bliver lettere end vandfasen.
Tetrachlormethan er det korrekte kemiske navn på det ubehageligt giftige stof CCl4. Det er blevet kaldt alt muligt andet, og denne tråd har tilført et par nye navne, som jeg ikke har hørt før; men da det var almindeligt i husholdningerne, kaldtes det ofte blot "tetra".
I den oprindelige lavalampe blev stoffet brugt for at øge densiteten af voksfasen - jfr. dit link. Jeg er dog sikker på, der kan findes andre brugbare blandinger, men lige så sikker på, at årsagen til dine vanskeligheder ligger i vandfasen.
De tidligere indlæg har påpeget dette, så jeg kan kun tilføje, at dine seneste erfaringer tyder på, at vandfasen nu er blevet for let, så opstigningen af voksklumpen begynder for tidligt og går for hurtigt.
Jeg kan se at du også har stillet spørgsmålet til Ingeniøren og der fået flere links med opskrifter, men også det enkle råd, som jeg kan tilslutte mig: tilsæt lidt salt til vandfasen.
Jeg vil foreslå dig at lave en meget koncentreret saltlage, som du derpå kan tilsætte i små portioner til din vandfase, indtil du har nået den rette balance.
En anden mulig forklaring er, at du ved at udskifte noget af vandet har ændret dets farve.
Farvet væske vil jo optage en del af energien fra pærens lys og derfor blive varmere og lettere. Måske absorberer dit nye vand mere lys end det gamle?
Rent gæt, men også dette problem kan imødegås ved at øge vandfasens densitet en smule - så rådet er stadig saltlage.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 15, Juni 2012 - 06:53 »
Jeg har jo rigtig nok påvirket farven da jeg erstattede halvdelen af det farvede vand med almindeligt postevand, men den mindre farveintensitet kan vel kun påvirke systemet i den retning at vandet ikke optager så meget af varmestrålingen? Nu er jeg dog ret overbevist om at varmestrålingen ikke har nogen afgørende betydning inde i selve flasken; her er det varmeledning og varmestrømning der tæller!

Jeg overvejede faktisk at lave en saltlage af det fjernede vand, men jeg havde ikke rigtig mod på at smage på skidtet, så jeg besluttede at det måtte komme i næste forsøg. Jeg er dog stadig usikker på om "hunden" ikke er begravet i voksklumpen! Den ser underligt "tør" ud og den smelter meget dårlig. Da den "steg op" hev den den trådringen i bunden med op i toppen. Den faldt først tilbage efter et par timer, hvor man tydelig kunne se at voksklumpen smeltede fra neden. De smeltede dråber faldt derefter igennem den varme væske og nu, efter en hel nat, er det meste af voksen i bunden; der er kun ca. 1/10 usmeltet voks tilbage i toppen.

Ingeniøren? Der har jeg da ikke stillet spørgsmål i årevis, og mig bekendt aldrig om dette emne! Nu var jeg inde at kigge og kunne ikke finde tråden, men de har måske stadig det der ubrugelige søgesystem som de altid har haft! Har du en url?

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 15, Juni 2012 - 10:28 »
John, jeg beklager at have beskyldt dig for "dobbeltspil".
Jeg har fundet den url, jeg hentydede til: http://ing.dk/debat/3729

Men jeg må indrømme, at jeg blot googlede "lavalampe" i håb om at finde noget seriøst om sagen. Det var der ikke meget af, men der var links i den pågældende tråd.
Først nu ved et genkik kom jeg til at se på datoerne, som alle ligger i 1998 - men du står godt nok som forfatter til 2 indlæg! (går jeg ud fra, du har vist ikke mange navnebrødre i branchen).

Tilbage til dit nye problem:
Når voksklumpen er "underligt tør", må det skyldes tab af en ingrediens med lav viskositet. Det kunne godt passe med CCl4, men da dette stof netop har en ekstremt høj densitet (1,594 g/mL ved 20°C), ville tab af stoffet føre til, at voksklumpen blev lettere.
Der kan være sket kemiske omdannelser i årenes løb, men hvad du har brug for nu, er en lettere og tyndere ingrediens. 1,2-dichlorethan kunne være et bud. Det er et kendt opløsningsmiddel med en densitet på 1,25 g/mL.
Tilsætning af en lille sjat er dog ingen enkel sag, bl.a. fordi både dette stof og CCl4 har ret lave kogepunkter (hhv. 84° og 77°C ). Måske kan det gøres i den periode, da voksklumpen ligger i toppen.
Lugtfri petroleum er et andet godt fortyndingsmiddel (og betydeligt lettere at skaffe!), men densiteten er for lav (omkring 0,8 g/mL), da du nu har fået voksklumpen til at hæve sig.
Under alle omstændigheder skal der bruges meget små mængder.

Jeg vil gentage, at saltlage kan bruges til at øge densiteten af vandfasen, hvis du ender med en voksfase, der har korrekt konsistens, men er lidt for tung.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 15, Juni 2012 - 15:01 »
John, jeg beklager at have beskyldt dig for "dobbeltspil".
Jeg har fundet den url, jeg hentydede til: http://ing.dk/debat/3729

Ok, det var jo så længe siden at jeg var (meget beskedent!) aflønnet vicevært for "Innovation", eller hvad det nu var den konference hed!  ;-)

Jeg tror at jeg prøver at lave lidt saltlage af det farvede vand. Dúr det ikke, så ryger den ud; at få den til at fujngere har jo været et rent terapiprojekt; voksen gider jeg ikke rigtig bakse med! ;-)

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk