efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Formlen er ellers uhyre smpel - idet jeg går ud fra, at du sigter til formlen i 1 plan (ikke vektorformlen med de to krydsprodukter): Fcf = - m(omega)2rm er legemets masse (som du vil dividere ud, da du kun spørger efter accelerationen), (omega) er vinkelhastigheden og r afstanden fra centrum.Vinkelhastigheden er et meget centralt begreb for roterende bevægelser, nemlig v/r (hvor v er den absolutte hastighed og r er radius). Fordelen ved at bruge (omega) er, at den er uafhængig af radius.Du kan også finde (omega) som 2*PI/T (hvor T er omløbstiden).
Jeg kan ikke forholde mig til dine konkrete tal, for jeg ved ikke hvor de kommer fra.Men rent principielt:Vi tager udgangspunkt i fænomenet "jævn cirkelbevægelse", som er den første (og nu om dage ofte eneste!) roterende bevægelse, gymnasieelever stifter bekendtskab med.Her regner man med en centripetalkraft/acceleration, som er rettet ind mod centrum - og som kan få en massepartikel til at afvige fra en retlinet bane for i stedet at udføre en cirkelbevægelse.I det link du henviser til, forklares hvordan man må tilføje en fiktiv centrifugalkraft for at kunne bruge Newtons love i et roterende koordinatsystem. Dennes retning er modsat den primære centripetalkraft - derfor minus (jeg har overtaget minusset direkte fra Wikipedias formel - men forstod det umiddelbart).I en roterende bevægelse er det praktisk at regne med dimensionerne radialt og tangentialt i stedet for med x og y. Men i alle tilfælde skal man huske at regne med fortegn!I en jævn cirkelbevægelse (uden komplikationer) kan man umiddelbart se, at en hel omgang har længden 2*PI*r, og den længde gennemløbes på tiden T.Derfor er v = 2*PI*r/TDet er praktisk at benytte en dimensionsløs størrelse, så derfor definerer man, at v = r*(omega) - hvor (omega) (vinkelhastigheden) er dimensionsløs (men dog har enheden s-1) - og kommer frem til (0mega) = 2*PI/T.Alle andre formler for cirkelbevægelse kan også formuleres med (omega), og jeg er 100% (hverken 99,9% eller 102%, men præcis 100%) sikker på, at det er dette (omega), der benyttes i linket.Jeg vil gætte på, at dit problem opstår, fordi du ikke holder helt styr på, om din (omega) er udregnet i et inertialsystem eller et roterende koordinatsystem. Men jeg agter ikke at gå ind i detaljerne.
Ikke forstået!
Jeg går ud fra det er en ren skrivefejl, når du opgiver acceleration i enheden m/s i stedet for m/s2?