efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg går ikke til klassiske koncerter, og det er nyt for mig, at der skulle være en "rigtig" side at sætte violinerne i.....Men jeg har da selv prøvet efter en flytning for mange år siden at opsætte et stereoanlæg, hvor det var naturligt (pænest) at trække højttalerkablerne hen over loftet, og da disse var tiloversblevne elledninger, var første trin at sætte et lille sort mærke med spritpen i hver ende af den ene leder (efter at have tjekket med et ohmmeter, hvilken leder der gik igennem i hvilken side). Og efter montagen at tjekke højre-venstre ved hjælp af højre-venstresangen på børnenes Kaj og Andrea-plade. Det virkede skam fint!
Ja, Morten, så har du sikkert fundet et eller andet om instrumenternes placering i en standard symfoniorkester
jeg kender nogle rigtige hifi-nørder som næsten ikke vil være i stue sammen med mennesker med så en "blasfemisk" opførsel! ;-)
Citat fra: John Larsson efter 15, Juli 2012 - 14:32Ja, Morten, så har du sikkert fundet et eller andet om instrumenternes placering i en standard symfoniorkesterJeg kan godt læse forklaringen, og den er sikkert rigtig - men det går stadig over min forstand, at der er forskel på, om violinerne kommer fra højre eller venstre! jeg kan godt forstå, at der er instrumenter, der helst skal placeres foran andre, men hvad gør spejlvending?Forøvrigt har jeg mest oplevet orkestre placeret i orkestergraven foran en teaterscene - og deres placering har jeg ikke studeret så nøje!
John, tak for forklaringen med fremmede dirigenter!