efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Tak for indslagende venner.Da dette er et forum for ingeniører, burde jeg måske have forudset, at debatten ville hælde mod det teknik-nørdede med kabeldimensioner, guld og kobber. Det var nu ikke min mening - det har været drøftet til ukendelighed tidligere, og jeg tror ikke vi er uenige om den slags.
Det gør nu en forskel om højtalerledningerne har en passende lav resistans. Højtalemembramen med svingspole i magnetfeltet udgør er system med egenfrekvenser. [...]Det er ledertværsnit og længde, som tæller. Mange HIFI tosser tror på noget med specielt kobber , opdeling i cordeller og isolationens art. De har ikke forstået det.
Det er da rigtigt, som Søren skriver, at kraften på svingspolen er propotional med strømmen , og at spolens resistans indgår.[...]Men lad det være en anden tråd hvis vi skal debattere det yderligere. Det bliver nok ikke foreløbig med mig på grund af ten kommende sommerferie.
Jeg tror ikke på al det pladder.
Med hensyn til højttalerkabler, så har jeg ikke selvregistreret nogle mærkbare forskelle på kabler med en enkelt undtagelse som bestod i at jeg ved at bruge skærmede kabler undgik at få vores mellembølgesender baglæns ind i modkoblingen på min daværende effektforstærker og derved undgik at få Brahms blandet op med kulingvarsler, et stort fremskridt.Hilsen Søren Basbøll