efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
I mit sommerhus har jeg en benzindrevet græstrimmer/buskrydder. Da jeg forleden havde brug for buskrydderfunktionen, skulle jeg afmontere trimmerhovedet og påmontere klingen.Denne proces (og den reverse bagefter) indebar, at jeg gentagne gange skulle betjene et linksgevind, hvad der selvsagt er uvant for mig.Jeg er naturligvis helt klar over, at årsagen ligger i motorens omdrejningsretning. Det er vigtigt, at rotationen får diverse skruer til at stramme, ikke løsne sig.Men efterfølgende har jeg tænkt på, hvorfor tilsyneladende alle småmotorer har samme omløbsretning? Er der en teknisk grund til dette valg, eller kunne man lige så godt have ladet motorerne køre modsat og dermed gøre livet lettere for alle ejere af hobbymaskiner?
"Flywheel side" fortolker jeg her som den side af motoren, hvor kraften udnyttes. Der er nok undtagelser for fx skibe eller fly med to eller flere skruer, men et énmotors fly eller skib bruger vist konventionen oven!
Der tænkte jeg mig nok ikke om! De flykyndige vil nok kunne bekræfte at omdrejningsretningen er den samme i et énmotors fly som i en almindelig personbil, selv om "flywheel" (propelleren) oftest sidder foran motoren!
Mine to messersmitter havde kun tre gear frem...og tregear bak
Ok Messersmitten KR 200 havde 4 gear der afhængigt af motoromdrejningerne var frem eller bakgear Jeg havde to KR 175 ( en der kunne køre og en som reservedele )og jeg må erkende at min hukommelse muligvis svigter for en tur ud på nettet påstår, at den også havde 4 Gear, men jeg husker den som 3 gears