* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 80
I alt: 80

Forfatter Emne: Ventil (bi-metal?)  (Læst 44305 gange)

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Ventil (bi-metal?)
« Dato: 06, August 2012 - 11:51 »
Jeg går og "nørkler" lidt med en lille idé, hvor jeg bl.a. skal bruge en ventil der ved en temperatur på ca. 50-55 grader skal kunne åbne for et hul i bunden af en lille beholder (ca. 1/2 liter), således at beholderens flydende indhold - ved tyngdekraftens hjælp - tømmes ud gennem bunden i løbet af ca. 5 minutter. Der er ikke tryk (udover tyngdekræften på den halve liter væske) og der er særligt store krav til tætheden af ventilen i lukket stand.

Der er ikke umiddelbart mulighed for at anvende noget elektronik i konstruktionen. Er der nogen der har viden om hvorvidt det er muligt at anvende en bimetal fjeder/ventil i dette temperaturområde? (evt. forslag til leverandører?)

Med venlig hilsen

Jakob


Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #1 Dato: 06, August 2012 - 12:35 »
Hvad med en Danfoss, radiatorventil?
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #2 Dato: 06, August 2012 - 12:44 »
Hej Uffe

Nu må jeg med skam erkende, at jeg ikke helt ved, hvad der gemmer sig af mekanik i sådan en Danfoss thermostatventil? Umiddelbart virker den dog alt for stor til formålet. Jeg ville allerhelst have en form for bimetal strimmel der krummer ved de 50-55 grader, samt retter sig ud igen når temperaturen falder. Denne strimmel ville let kunne anbringes således at den dækker for udløbshullet (evt. med en pakning imellem).

Men hvor skaffer jeg sådan en strimmel (det er kun til prototypebrug indtil videre..)

Jakob

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #3 Dato: 06, August 2012 - 13:00 »
Thermo dimsen i en thermostatventil er Ca.  Ø10 x 20 mm og har den rette størrelse og virker i dit temperatur interval samtidigt med at den vil kunne lukke hvadsomhelst
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #4 Dato: 06, August 2012 - 13:24 »
Tak Bjarke. Jeg må vist få fat i en thermostatventil og kannibalisere den! (virker den med en bimetal fjeder eller..?)

Jakob

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #5 Dato: 07, August 2012 - 20:14 »
Nej det er en lille cylindrisk metaldåse der såvid jeg ved indeholder en voks. Den længdeudvidelse den fortager påvirker en stift der åbner ventilen.

Stift kan ses her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermostatic_radiator_valve
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #6 Dato: 08, August 2012 - 09:48 »
Jeg har ikke meget forstand på ventiler, så jeg burde nok ikke blande mig - men det forekommer mig, at en radiatorventil åbner og lukker gradvis?
Hvad Kobbernagel har brug for, er vel en ventil, der har lidt flip-flop over sig: én gang åben forbliver den i denne tilstand indtil temperaturen igen er faldet betydeligt, hvorpå den evt. lukker igen - eller kan lukkes manuelt.
En sådan ventil (givetvis med indhold af bimetal) er der i enhver elkedel til at stoppe strømtilførslen, når vandet koger. Men jeg har aldrig skilt en elkedel ad, så jeg ved intet om størrelser eller om den kan justeres til at virke ved den ønskede temperatur.
Mvh. Morten Jødal

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #7 Dato: 08, August 2012 - 10:10 »
Den virkemåde som Morten beskriver er præcis hvad jeg ønsker. Mig bekendt er det også sådan en termostat i kølersystemet på en bil virker (omend en sådan åbner ved alt for høj temperatur.)

Jeg er ret sikker på, at den ønskede funktion ville kunne opnås ved en simpel strimmel af bimetal (f. eks. 15*30 mm.) som er fastgjordt til beholderen i den ene ende, og som dækker over et udløbshul. Når temperaturen når den ønskede værdi, krummer bimetallet, således at væsken i beholderen kan løbe ud.

Problemet består således i, at fremskaffe en sådan strimmel bimetal til mine eksperimenter. Nogen bud?

Med venlig hilsen

Jakob Kobbernagel

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #8 Dato: 08, August 2012 - 11:56 »
Kølevandstermostaten på en bil er ikke en on/off ventil.
Den (de fleste) styres af en metalbælg påfyldt et temperaturfølsomt medie, som gradvist udvider sig ved stigende vandtemperatur. Derved åbnes termostatventilen gradvist indtil den er fuldt åben for vandgennemstrømningen.
Reguleringen sker over et større temperaturområde - måske omkring 50°C eller mere.
Definitivt ikke en on/off ventil.

HP
 
p

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #9 Dato: 08, August 2012 - 12:24 »
Tror nu godt du kan bruge eller modificere en kølevandstermostat til dit behov - prøv at youtube "test termostat" og se hvor langsomt/hurtigt den åbner.

Termostaterne fås med forskellig temperaturåbning.

Måske søge efter en termostat til noget der er mindre end end bilmotor.

vh.
Claus

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #10 Dato: 08, August 2012 - 12:44 »
Ved at følge forslaget om Youtube, faldt jeg over følgende klip:

Bimetallic strip demo


Det er sådan en strimmel jeg søger (dog noget mindre..) forudsat at der kan findes én, der vil "åbne" allerede ved en temperatur af ca. 45-50 grader..

Jakob

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #11 Dato: 08, August 2012 - 13:49 »
Jeg har fundet steder hvor jeg kan købe strimler af "Kanthal 155", men har lidt svært ved at gennemskue hvordan sådan en strimmel i praksis vil opføre sig (altså om den vil kunne være nogenlunde lukket indtil en passende temperatur, og om den vil åbne sig (og tilstrækkeligt!) ved den temperatur jeg ønsker.)

Jakob

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #12 Dato: 08, August 2012 - 14:51 »
Kølevandstermostaten på en bil er ikke en on/off ventil.
Den (de fleste) styres af en metalbælg påfyldt et temperaturfølsomt medie, som gradvist udvider sig ved stigende vandtemperatur. Derved åbnes termostatventilen gradvist indtil den er fuldt åben for vandgennemstrømningen.
Reguleringen sker over et større temperaturområde - måske omkring 50°C eller mere.
Definitivt ikke en on/off ventil.

HP
 

De kølertermostater jeg har set er fuldt åbne ved ca 85 C og lukkede ved 77 C, men de er nu ikke helt lukkede; der sidder en lille "løs stift" som sikrer en vis cirkulation også ved lavere temperaturer.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #13 Dato: 08, August 2012 - 18:44 »
Den lille løse stift er ,så vidt jeg ved, kun for at sikre at at termostaten ikke kommer til at sidde i en luftlomme,
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ventil (bi-metal?)
« Svar #14 Dato: 08, August 2012 - 21:10 »
Er der virkelig ingen nørder, der har skilt en elkedel ad!!!  ::) ???

Det har jeg desværre heller ikke ...  :( - og jeg har i øjeblikket ingen elkedel, der er faldet for aldersgrænsen.
Men jeg opfatter (efter analyse af virkemåden) indretningen således:

Der sidder en kontakt - som IKKE er bimetal! - i kedlen. Denne skal være sluttet for at kedlen virker, og det sker oftest ved, at en knap trykkes ind, når man har fyldt vand på. Kontakten er på en eller anden måde fjederbelastet, og den "neutrale" stilling er åben.

Herved - og det er her det lille element af gæt kommer ind - holdes kontakten I KLEMME UNDER EN BIMETALFJEDER MED EN KROG indtil temperaturen når den ønskede værdi. Så slipper kontakten og falder tilbage til neutralstilling (strømmen afbrudt).

Ideen med bimetal og en krog mener jeg bør kunne overføres til Jakobs system. Den ene af mine tre elkedler har en trinløs indstilling af det ønskede slutpunkt - så det burde være overkommeligt også at justere det til 50-55°. Men om der rent mekanisk er plads til systemet, ved jeg ikke - og naturligvis får vi ingen detaljer på nuværende tidspunkt.
Men jeg vil gerne kolportere ideen om, at bimetallegemet ikke skal udgøre selve ventilen, men derimod udløseren. Som jeg er ret sikker på er hemmeligheden i elkedlens funktion.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk