efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg har fundet steder hvor jeg kan købe strimler af "Kanthal 155", men har lidt svært ved at gennemskue hvordan sådan en strimmel i praksis vil opføre sig (altså om den vil kunne være nogenlunde lukket indtil en passende temperatur, og om den vil åbne sig (og tilstrækkeligt!) ved den temperatur jeg ønsker.)Jakob
Herved - og det er her det lille element af gæt kommer ind - holdes kontakten I KLEMME UNDER EN BIMETALFJEDER MED EN KROG indtil temperaturen når den ønskede værdi. Så slipper kontakten og falder tilbage til neutralstilling (strømmen afbrudt).
På produktbladet for "Kanthal 155" er det nu ret tydeligt beskrevet som et bimetal:http://www.kanthal.com/products/material-datasheets/thermostatic-bimetal/kanthal-155/m.v.h.Jakob
Det er hvad jeg kalder et "bimetal".
Jeg skulle lige se om jeg og Bjarke var ene om at bruge betegnelsen, så jeg googlede ordet og fik 7.300.000 hits.Blandt de første var fine billeder af bimetalfjedre og en ordforklaring fra Gyldendal - Den store danske.Mest interessant i forhold til antydningen af, at det skulle være en ny sproglig (mis)dannelse er dog forklaringen i ODS:Bimetal, et. (ty. bimetall; af lat. bis, dobbelt og Metal; tekn.) legeme (strimmel, skive osv.) bestående af to til hinanden sammenvalsede (-nittede, -loddede) metallegemer (med forskellig varmeudvidelseskoefficient). LSal.?I.707. IngBygn.1939.71.sp.2. Bimetal .. Ved Opvarmning vil det bøje sig til den Side, hvor Metallet med den mindste Udvidelseskoefficient findes, hvilket udnyttes bl.a. til Frembringelse af elektrisk Kontakt (Termostater). VareL.5I.134. Ved påvalsning af guld-legeringer på uædle metaller fås bimetallet guld-doublet. Isenkram.?(1951).9.Bemærk citathenvisningen til en ingeniørhåndbog fra 1939!Forøvrigt mener jeg fortsat, at et bimetal brugt som udløser af ventilen frem for at udgøre ventilen selv kunne være en god løsning på Kobbernagels problem.
P.S. Et cirkulært stykke bimetal vil i varm tilstand få form som en kugleskal. Det kunne jo bruges til at løfte en plade eller et bevægeligt stempel, som berører midten af stykket. Men jeg er ikke i færd med at lave en konstruktion, der har brug for denne type bevægelse
Jamen John du giver jo svaret.....en metaldåse som i et aneroidbarometers/ højdemålers metaldåse ville være langt simplere at få til at virke.
De selvlukkende sprinklere er for længst opfundet. Mig bekendt er de dog ubrugelige, fordi selve sprinklervandet køler dem , og automatikken ikke kan afgøre hvornår man sikkert kan lukke, uden risiko for genopblussen. .