* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15982
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 83
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 22
I alt: 22

Forfatter Emne: Strømbegrænser til E-bike forsøg?  (Læst 13369 gange)

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Strømbegrænser til E-bike forsøg?
« Dato: 24, August 2012 - 17:19 »
Hej alle,

jeg er lidt fascineret af denne billige elmotor (ca 1.8kg)

http://www.petrolscooter.co.uk/electric-motor-250-watt-36-volt-13-tooth-belt-sprocket.html

Tanken var at lege med direct drive på cykeldækket.
Hvis man forøgede sprocket diameter til 50mm, ville de 2650 rpm svare til de tilladte 25km/t.
I 1. omgang en on/off knap og billige blybatterier (hvis det virkede fint: en pedalsensor og Li-batt. på et senere tidspunkt).

Her er spørgsmålet: kan motorstyringen ikke erstattes af en strømbegrænser på ca 10A?
Er det let og billigt at bygge eller købe sådan en?

Ærbødigst Rasmus Møller

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: Strømbegrænser til E-bike forsøg?
« Svar #1 Dato: 24, August 2012 - 18:40 »
Der står ikke noget om det , men man må gætte på at motoren er med parallel magnetiseringsvikling.
Det er ikke lige det ideelle til traktion.

Man skal helst have en seriemotor, hvor trækkraften øges med den mekaniske modstand og med deraf faldende omdrejningstal.

De elektriske cykler og "knallerter man kan købe i dag er  uden mekanisk kommutator. derfor også uden børster (kul)
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Strømbegrænser til E-bike forsøg?
« Svar #2 Dato: 24, August 2012 - 21:35 »
Såvidt jeg har forstået lovgivningen, så er hjemmebyggede elcykler ulovlige, hvis de ikke specifikt har været en godkendelsesprocedure, svarende til typegodkendelse.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.304
    • Vis profil
Sv: Strømbegrænser til E-bike forsøg?
« Svar #3 Dato: 24, August 2012 - 22:36 »
Ja tænk hvis en flok på 70 ulovlige hjemmebyggede elcykler hærgede en skadestue

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Strømbegrænser til E-bike forsøg?
« Svar #4 Dato: 25, August 2012 - 14:53 »
Vil det sige at alle kits der sælges (såsom ecoride,dk o.l.) enten er typegodkendte eller ulovlige?

A la motortype - den valgte motor er meget billig - hovedformålet er eksperimenter indenfor det lovlige, ikke p.t. daglig brug - min RaptoBike liggecykel er rigeligt hurtig til min 2*9½km pendling.

Nå men sp.målet gik udelukkende på billig strømbegrænser uden væsentlige tab.
Ærbødigst Rasmus Møller

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Strømbegrænser til E-bike forsøg?
« Svar #5 Dato: 26, August 2012 - 12:36 »
Denne motor er jo en replacementmotor til eksisterende elscootere så det at den skulle være uegnet som "traction" motor kan jeg ikke se skulle være et problem.....men hvorfor strømbegrænser....politiskræk? ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Strømbegrænser til E-bike forsøg?
« Svar #6 Dato: 26, August 2012 - 13:58 »
Næh, i og med at motoren kører med 2650 RPM ved 36V, så er det bare at regne tilbage til en drivcylinder på ca 5 cm diameter sv. til 25km/t.

Evt. forsøg med "snyd" kunne være en større drivcylinder => mindre moment, men højere maxhastighed . Men som sagt interesserer det mig at se, hvor langt man kan komme billigt indenfor lovens rammer.

Det er mere ved opstart - hvis jeg slutter et 36V direkte til sådan en børstemotor, ville der nok komme en for stor startstøm, som kunne skade batteri eller motor.

Ærbødigst Rasmus Møller

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Strømbegrænser til E-bike forsøg?
« Svar #7 Dato: 26, August 2012 - 16:50 »
Det skulle være billigt ikke ?

Hvis du er bange for at startstrømmen skulle blive for stor så kunne du koble motoren til dække og på god gammedags knallertmaner jokke rundt på pedalerne så motoren fik nogle omdrejninger inden strømmen blev sluttet til :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk