efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Anders, det forekommer mig, at du har stillet det samme spørgsmål i to forskellige tråde, og nu har jeg postet et svar i den anden (om atomernes svingninger).Tilbage er kun at konstatere, at det stadig hedder kinetisk energi - ikke kenetisk.Hvis du ikke selv mener det er de samme problemer, der rører sig i begge tråde, må du skrive igen - men jeg lover ikke at svare! Og slet ikke, hvis du ikke lover at læse mit svar i den anden tråd - det handler også om energi.
Det er så ikke lykkedes dig at forklare mig forskellen.Og jeg har valgt kun at svare på dine misforståelser i den anden tråd (lidt endnu)
Den anden tråd er omkring, - hvordan stålings energi kan frigøres ved henfald, uden at du mener der er et kontionuerligt energitab, - som jeg forstår dig.
Citat fra: Anders efter 25, November 2012 - 17:35Den anden tråd er omkring, - hvordan stålings energi kan frigøres ved henfald, uden at du mener der er et kontionuerligt energitab, - som jeg forstår dig.Og som jeg forstår dig, Anders, så er du i begge disse tråde ude efter ét svar! ;-)Når jeg opponerer mod nogen af Mortens forsvarsargumenter for det jeg kalder "kvantefundamentalister", så betyder det ikke at jeg er enig med de konklusioner som du selv gør, når du stiller dine spørgsmål!Lige som selve grundstofteorien og det periodiske system en gang var en revolution, som forklarede et tilsyneladende stort "rod" (hvem kunne tidligere tænke sig at en del af et almindeligt forbrændingsprodukt som CO2 eller Fe2O3, havde en del af vand i sig?) skabte en vældig orden med et endeligt antal byggeklodser, skabte kvanteteorien en god orden inden i "byggeklodsen", molekylet. Der er stadig huller, og det er dem Morten og jeg diskuterer. Mortens fordel i den diskussion, er at han er så godt pålæst; det er jeg ikke, men jeg er meget fascineret af at tænke mig til en mulig løsning af små elementer af det man har kaldet Great Unified Theory (GUT), vel at mærke fra ren tænkning og ikke fra videnskabelige eksperimenter! Det var jo Einsteins måde at tilgå tingene på, lidt mere end fx Bohr! Jeg gør mig ikke en forhåbning om at finde et endeligt resultat, men selve tænkningen kan man bruge positivt til at falde i søvn på, hvis man ikke har en svær sudoku i nærheden! ;-)
Ja så har du vel behov for at vide grundliggende hvad specielt den nukleare energi er og gør, andet end bare omtrent tomme udtryk, - (som fx ”energi, binding, -plus /neutral) - og dernæst at tænke dig ind i hvorfor rummet så deformere som et resultat eller måske et biprodukt af den nukleare energis opretholdelse.Har du startet der, og tænkt over det, og i givet fald hvad kom der ud af det?
Citat fra: Anders efter 25, November 2012 - 21:33Ja så har du vel behov for at vide grundliggende hvad specielt den nukleare energi er og gør, andet end bare omtrent tomme udtryk, - (som fx ”energi, binding, -plus /neutral) - og dernæst at tænke dig ind i hvorfor rummet så deformere som et resultat eller måske et biprodukt af den nukleare energis opretholdelse.Har du startet der, og tænkt over det, og i givet fald hvad kom der ud af det?Næh, jeg føler nok ikke at jeg har et stærkt behov for at kunne forklare de fire naturkræfter, altså ved andre forståelige elementer! Det er jo lykkedes mennesker i alle tider at bruge tyngdeloven, uden at kunne forklare dens opståen. Sådan har jeg det også med de øvrige tre naturkræfter. Uanset hvordan man forstår de kræfter der får atomer til at holde sammen og "klistre" sig sammen i større strukturer, kan man jo ikke komme væk fra at de indgår i en almindelig rummelighed og hvor der er et almindeligt tidsbegreb. Kvantemekanikken, som jeg opfatter den, sniger sig uden om disse krav og taler fx om sandsynligheder i steder for præcise sted- og tidsangivelser. Det fungerer i en masse praktiske anvendelser, men er ifølge min mening ingen god forklaring på hvordan de enkelte skift i energitilstanden sker!Det der fascinerer mig er elektronskallernes sammenhæng med Platons "harmoniske legemer" eller måske hellere en udvidet version af de harmoniske legemer, hvor det inderste af elektronskallerne svarer til det "nulte" legeme og hvor nogle af de klassiske harmoniske legemer er "sprunget over". Og jeg behøver ikke at forstå hvordan elementarpartiklerne holder hinanden i skak for at spekulere på hvordan geometrierne i systemet ser ud lige som Kopernikus vel ikke mente at han kunne forklare tyngdekraften!
Jeg hæfter mig I øvrigt ved citat; ” which brings the particle of an atom to vibration” ...(om man så [altid] kan måle det eller ej).......
Citat fra: Anders efter 27, November 2012 - 11:39Jeg hæfter mig I øvrigt ved citat; ” which brings the particle of an atom to vibration” ...(om man så [altid] kan måle det eller ej).......Bohrs model er fra 1913, og det ville være naturligt at bruge ordet "vibration" i forbindelse med den gamle kvantemekanik fra årene op til 1925 (Bohr-Sommerfeld-modellen), men ikke efter 1926, .