efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Er der nogen der har et bud på hvor stor en "pram" behøver være for at kunne bære en vægt på (kun) 2 tons?Ifølge wikipedia kan en gennemsnitlig pram på 10 X 60 meter bære 1500 tons, dvs. 2½ tons pr. m2, men så let kan man jo nok ikke lige regne over.
Jeg er ganske enig med dig at kun hvis lasten kan rummes inden for de snævre rammer hvilket kun sand , kornede ting og væsker ville kunne så er mit forslag brugbart.
Du har så et forklaringsproblem med contanerskibe Mads Metacenterbevægelsen(Opdriftscentret) i forhold til tyngdepunktet.Prøv at tegne et "U" med et tværmål på en meter og sider på halvanden meter og kræng den så til siden og se hvad der sker med opdriftscentret. Opdriftspunktet ligger 50 cm fra siden og 75 cm fra bunden.Tyngdepunktet ligger 50 cm fra bund og siderVed en krængning på 60 grader vil der være en oprettende arm på 12,5 cm med en opadgående oprettende kraft(vektor) på 5,76 kgJeg er ganske enig med dig at kun hvis lasten kan rummes inden for de snævre rammer hvilket kun sand , kornede ting og væsker ville kunne så er mit forslag brugbart.Hvis det er en voluminøs ting der skal sejles så skal prammen udformes derefter
Ja det er ret tankevækkende at alle ingeniører har haft fysik og kemilærere