efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Forklaringen om at "noget popper op", hvis isen på toppen bliver for tynd, er ikke bare misvisende, men direkte forkert.
Enig med både harbst og John.Men i tilfældet iskappe kunne der komme et yderligere aspekt ind:Hvis havbunden på Antarktis er meget ujævn - fx indeholder en alpelignende bjergkæde eller to - kan iskappen blive fastholdt ved punktkontakt en del længere end den teoretisk set burde, og derpå "poppe op".Sker dette får vi ikke blot et pludseligt fald i vandstanden, men forud for dette en tsunami af gigantiske dimensioner!Et næsten tilsvarende fænomen ser man i eutrofierede søer, hvor bunden egentlig er for let pga opsamlet gas fra anaerob forrådnelse, og når der så går hul et sted, brister hele laget og giver bundvending.Jeg er temmelig sikker på at noget analogt kan ske med en iskappe - men min geologiske viden om Antarktis slår ikke til, når jeg skal vurdere om det er en reel risiko der - på det eneste sted, hvor fænomenet evt vil kunne optræde i virkelig stor skala.
Jeg havde glemt, at de fleste af de former, der dannes under højt tryk, lav temperatur og lang tid, faktisk har højere densitet end vand. Se skemaet HER
Det var jo beroligende, John.Men der er et par huller i argumentationen.For det første kan du ikke sammenligne den faste iskappe med naturlig frossen hav- eller ferskvandsis.Jfr. dette:Is består af individuelle iskrystaller med hver deres fysiske egenskaber. Krystaller i gletsjeris er typisk 1-5 mm i diameter, men i meget gammel is, fra f.eks. Antarktis, kan man finde krystaller der er meget større.Citatet er fra: http://www.isogklima.nbi.ku.dk/forskning/boring_og_analyse/udskaering_og_analyse/krystalstruktur/ (en artikel der ellers handler om grønlandske iskerneboringer, ikke om Antarktis).Den is vi kender fra danske lokaliteter er is I, gletscheris er oftest is IV, men der er ialt 15 forskellige krystalformar af is, så der er mange ting at tænke på, hvis man vil forudsige isens opførsel!
Nu har de svækkende revnedannelser som jeg beskrev ikke noget med iskrystallernes størrelse at gøre,
Hvorfor spøger vi ikke Gerda eller Søren Basbøll om hvorledes det forholder sig i Tassilaq.
Fordi udgangspunktet denne gang var en ikke tidligere erkendt afsmeltning af ANTarktis - næsten så langt fra Tasiilaq man kan komme (Østanarktis er dog lidt længere borte)
Undskyld en spørgejørgen, men hvad er egentlig øst- og vestantarktis, og hvad hedder antarktis ved datolinjen?
Jeg kan desværre ikke linke direkte til billedet, så I må bruge linket, scrolle ned og klikke for stort billede.