* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1411
  • Flest online idag: 158
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 138
I alt: 138

Forfatter Emne: Unbraco, umbraco og Google  (Læst 43361 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Unbraco, umbraco og Google
« Dato: 11, Januar 2013 - 20:04 »
For år tilbage kørte der en debat om de små sekskantede nøgler, som følger med bl.a.  stort set alle Ikeamøbler - og de skruer de passer til.
De hedder naturligvis unbraco (det er vist et registreret varemærke?), men bliver ofte stavet og udtalt umbraco.
Stavefejlen er så almindelig, at Google har langt flere hits på stavemåden med m end med n - troede jeg!
Forskellen er ganske markant: 36.000 hits på stavemåden med n, 5.200.000 med m.

Men så kommer problemet (og herefter det egentlige emne):
Umbraco er slet ikke en hex-nøgle, men et SMS, se fx her.
Og da det lykkedes mig at søge på kun den ene stavemåde, så det ud til, at alle mine hits med m faktisk gik på CMS'et (jeg læste ikke alle 5,2 mill., men tog stikprøver af overskrifterne på de første 14 sider)

Problemet:
Google er for nogen tid siden blevet "peppet op" og gjort mere brugervenlig, hvorved søgemaskinen bl.a. er blevet meget large med fejlstavning. Det kan jo være godt nok, hvis man er i tvivl - men ikke når man IKKE er i tvivl! Og jeg ledte forgæves efter indstillingerne fra den gamle Google, hvor man kunne præcisere sin søgning.
Jeg huskede dog, at man kunne sætte minus foran det uønskede og søgte på unbraco -umbraco - og bagefter modsat - for at få tallene ovenfor. Skrev jeg kun unbraco, kom de ud i en skøn pærevælling!

Spørgsmål 1:
Har Google stadig mulighed for avanceret søgning, og hvor har de i givet fald gemt mulighederne

Spørgsmål 2: Er der evt et sted man kan læse om koder man skal sætte på for at søge mere præcist? (jeg husker - men har meget sjældent brugt - "site=" (eller er det "site:" for kun at søge i et bestemt forum el. lign)

Spørgsmål 3: Er der andre seriøse søgemaskiner, der har tilsvarende muligheder?
Når jeg skriver "seriøse" skyldes det mine erfaringer fra min undervisningstid, hvor mine elever af og til fik opgaver, der skulle løses via nettet. De fleste valgte automatisk Yahoo og fik næsten ingen hits, når det ikke gjaldt kvindemode eller livsstil (og det gjorde mine opgaver aldrig  ;D), hvorimod jeg selv kunne finde 300 relevante hits på ½ minut med Google.
Jeg har siden disse erfaringer været svoren googler og har gjort mig store anstrengelser for at fravælge de alternativer, jeg jævnligt får smidt i hovedet, når jeg vil hente et freewareprogram, men helst skal tage en værktøjslinie og en søgemaskine med i købet (og gøre sidstnævnte til standard). men måske er nogle af dem egentlig gode nok?
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #1 Dato: 11, Januar 2013 - 21:09 »

Spørgsmål 1:
Har Google stadig mulighed for avanceret søgning, og hvor har de i givet fald gemt mulighederne


Det vil jeg også gerne vide, for jeg har mange gange brug for at søge helt præcist på bestemte stavemåder!

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #2 Dato: 11, Januar 2013 - 21:19 »
Jeg får faktisk kun den præcise stavemåde når jeg forsøger mig. Alternativt kan jeg klikke ligesom illustreret herunder.



Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #3 Dato: 11, Januar 2013 - 22:40 »
Jeg får faktisk kun den præcise stavemåde når jeg forsøger mig.

Ja, jeg må indrømme at jeg nok var en smule hurtig.
Jeg må modificere mit svar til, at de øverste svar på hver ny side går på umbraco - og et nøjere eftersyn afslører disse som annoncer!

Det havde jeg ikke set i første omgang, og derfor havde jeg heller ikke opdaget, at TommyRumps metode (som jeg havde prøvet) faktisk virker.
OK, jeg kan leve med irritationen ved at få annoncer for noget uvedkommende i toppen af hver side - men stadig er det en forringelse i forhold til den gamle søgemaskine, hvor der med "Avanceret søgning" kunne fintunes på mange måder (fx ved at vælge et antal sprog - ikke alle, men gerne mere end ét) som søgningen skulle omfatte.

Jeg er fortsat interesseret i nye svar på mine spørgsmål.
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #4 Dato: 11, Januar 2013 - 22:58 »
Jeg kan finde avanceret søgning, efter at have søgt, i højreside,
vedsiden af "beskyttet søgning xx"

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #5 Dato: 12, Januar 2013 - 10:36 »

Alle Jeres problemer skyldes at I ikke kan stave ;D ;D ;D

UNBRAKO  der er et amerikansk firmanavn og dækker et begreb der hedder UnBrake = løsne

På  engelsk hedder en unbrakonøgle " Allen  Key"
På tysk Sechseckslüssel
Påfransk Cle Allen
 



http://da.wikipedia.org/wiki/Unbrako

http://unbrako.com/
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #6 Dato: 12, Januar 2013 - 13:43 »
Sechseckschlüssel har jeg aldrig hørt.
Normalt kaldes det på tysk Inbus (firmanavn) eller Innensechskant, begge efterfulgt af schraube hhv. schlüssel.

Bent.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #7 Dato: 12, Januar 2013 - 15:06 »
Det er længe siden jeg har boet i Sverige, men jeg mener at man derovre stadig bruger "insex", insex-bolt, -skrue etc. Værkstedshumoren er barsk alle steder, "insex" blev lokalt til "incest", og så kan i selv regne ud hvad en "incestnykkel" er for noget!  ;-)
« Senest Redigeret: 12, Januar 2013 - 15:30 af John Larsson »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #8 Dato: 12, Januar 2013 - 16:55 »
Ganske rigtigt Bent, lige som vi bruger firmanavnet Unbrakonøgle så bruger tyskerne deres fremmeste navn på en tysk skrueproducent Inbus.

Men også der kan inbus blive til Imbus ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #9 Dato: 13, Januar 2013 - 13:38 »
Alle Jeres problemer skyldes at I ikke kan stave ;D ;D ;D

Det må siges at være en overilet bemærkning, Bjarke!  :o

For nu lige at afrunde sidetemaet: Det er fint at få stavemåden korrekt, og med søgning på den rette stavning slipper jeg for de irriterende annoncer for noget helt andet - men stavning med c giver nu også masser af hits på det ønskede (jfr. TommyRumps billede) ...
Jeg vedhæfter to links til hhv. dansk Wikipedia, hvor der er en god forklaring på historik og det underlige k i et amerikansk firmanavn (det sidste har også Bjarke antydet) og til engelsk Wikipedia, hvor jeg søgte på hex key, som er den betegnelse jeg oftest har set på engelsk. Dette link indeholder også en oversigt over alle mulige andre "underlige" skruetyper.

Og så til problemet (som IKKE er løst med retstavning!  :'(:

Jeg kan ikke genskabe PJB's billede. Ved hhv.venstre- og højreklik på "blomsten" får jeg nedenstående (det første er fra min bærbare med Windows 7, det sidste fra en stationær PC med Windows XP, hvor "blomsten" ikke vises, men menuen er den samme).
Jeg går du fra, at ogå PJBs skærmbillede er fra MSIE - med Google Chrome kan jeg slet ikke få noget frem der ligner!

Jeg må indrømme, at jeg under min søgning en enkelt gang fik en tekst om, at "Du er ikke logget ind. Du går glip af noget"- og sa jeg så loggede ind på min Googlekonto, kunne jeg pludselig se noget der lignede PJBs visning. Men den var borte ved mit næste forsøg, og jeg har ikke siden kunnet genskabe den - efter talrige forsøg med to browsere, to computere med hver sin Windows og med eller uden login.

PJB, hvad gjorde du helt præcist?
Jeg SAVNER "Avanceret søgning"!
« Senest Redigeret: 13, Januar 2013 - 13:52 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #10 Dato: 13, Januar 2013 - 15:20 »
svar på søgning: jeg søgte helt almindeligt.
Har også prøvet at logge af min google konto, samme resultat.
Bruger FireFox.
hømm svært at se herfra hvad der går galt, men du kan da bogmærke dette link og få avanceret søgning den vej:

http://www.google.com/advanced_search 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #11 Dato: 13, Januar 2013 - 17:50 »
Tak, det har jeg gjort - og så er mit personlige problem løst.

Men af nysgerrighed: Er muligheden browserspecifik?
I så fald er det specielt underligt, at den ikke er med i Google Chrome!
Er den evt. gemt i Google Toolbar - som jeg ikke har installeret?

Så jeg efterlyser flere svar fra jer andre:
Kan I eller kan I ikke finde "Avanceret søgning" umiddelbart? Hvilken browser bruger I? Og hvilken Windows?
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Google
« Svar #12 Dato: 14, Januar 2013 - 12:37 »
Ikke noget med toolbar eller oppe i menu ( som jeg syntes dit clip viser ).
Knappen er nede i visningvindue, altså en del af html og er helt ude til højre.

Har lige testet MSIE og chrome også, og der er knappen også til rådighed.
Har testet både på WIN XP og WIN 7.

Spørgsmålet er om du ikke kan finde den eller den virkelig er helt væk.
Hvis det sidste er tilfældet, er der måske en eller anden addon i din browser der disabler den ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Google
« Svar #13 Dato: 14, Januar 2013 - 13:35 »
Ikke noget med toolbar eller oppe i menu ( som jeg syntes dit clip viser ).
Knappen er nede i visningvindue, altså en del af html og er helt ude til højre.

Det bliver mystiskere og mystiskere!
Jeg vedhæfter en formindsket kopi af min startside, som er https://www.google.dk/
Jeg har prøvet at slå om på Google.com, og det giver ingen ændringer.
Heller ikke at deaktivere samtlige tilføjelsesprogrammer, der har med Google at gøre.
Det fremgår vist tydeligt, at der ikke er andet en navnet og søgefeltet at se!
Som tidligere nævnt er problemet det samme på to computere med hver sin Windows. Jeg har ikke fintunet MSIE, og jeg kan som nævnt heller ikke se feltet, når jeg skifter til Google Chrome.
Mystisk!
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Unbraco, umbraco og Google
« Svar #14 Dato: 14, Januar 2013 - 14:04 »
Det ser ud til at man skal lave en søgning inden man får mulighed for at lave en avanceret søgning.



/Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk