efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg skelner også skarpt mellem linser, objektiver og okularer; jeg håber at jeg har husket det her! ;-)
Citat fra: John Larsson efter 23, Januar 2013 - 20:30Jeg skelner også skarpt mellem linser, objektiver og okularer; jeg håber at jeg har husket det her! ;-)Jeg skelner naturligvis skarpt mellem objektiver og okularer - men (næsten) ethvert buet transparent objekt er nu en linse!En linse kan til gengæld også være en kage, et plantefrø, en del af øjet - eller noget man sætter på øjet. Så ordet er mangetydigt, men det er ikke forkert at kalde et objektiv for en linse - blot afslører det den pågældende sprogbruger som ikke-fagperson. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=linse
Hvis du ser bort fra den aller sidste henvisning [...]
intet i den artikel der siger at et objektiv er det samme som linse.
[et objektiv KAN bestå af en enkelt linse
Men helst i dagtimerne, for jeg synes egentlig dine natlige måneskud er en del mere spændende end den sproglige debat vi nu har fået os rodet ind i!
QED så er den ged uden hår
... og fotoversionen objektiv....da fotoindustriens mesterværker er startet i Tyskland, har vor forvirring derom nok rod i at der i de instruktionsbøger der kom derfra stod ojektiv
Og Jphn, jeg bor på landet og kunne nok finde ud af at gå udenfor og fotografere månen - men gnisten mangler. Derimod nyder jeg meget at se på dine og andres gode billeder.