efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Når vi nu antager, at hvid reflekterer mere varmestråling end sort, så må den hvide sne (ud over sin isolerende effekt med iblandet luft) jo også reflektere jordens varmestråling tilbage til jorden - sneen er jo også hvid på undersiden?Var sneen nu sort, ville den absorbere mere varmestråling fra jorden og dermed selv blive varmere, og igen stråle denne varme videre op i luften?
Citat fra: Mads Aggerholm efter 28, Januar 2013 - 11:41Når vi nu antager, at hvid reflekterer mere varmestråling end sort, så må den hvide sne (ud over sin isolerende effekt med iblandet luft) jo også reflektere jordens varmestråling tilbage til jorden - sneen er jo også hvid på undersiden?Var sneen nu sort, ville den absorbere mere varmestråling fra jorden og dermed selv blive varmere, og igen stråle denne varme videre op i luften?Desværre! Her går det galt med definitionen af "hvid", som både i almindelig tale og de fleste fagsprog går på synligt lys (der er sikkert specialer, hvor man bruger en bredere definition, ligesom lydfolk jo har taget "hvid" til sig som fagudtryk i forbindelse med "hvid støj", som omfatter alle frekvenser. Men lad os nu ikke gå til spidsfindigheder: Hvid betyder næsten fuld tilbagekastning af lys mellem 400 nm og 700 nm).Med den definition er effekten på sneens underside forsvindende lille, for temperaturen skal op på omkring 600° før udstrålingen fra et varmt legeme bliver synlig - og ved den jordtemperatur er der ingen sne!Når vi ser jorden farvet og ikke rent sort ved almindelige temperaturer, skyldes det tilbagekastning af lys ovenfra - ikke jordens egenstråling. Og spørgsmålet er derfor ikke relevant, når jordoverfladen er dækket.
Jo, men er sne ikke "hvid" (og dermed "tilbagekastende") ved højere bølgelængder, eksempelvis 10 μm?
Dermed burde et lag hvid, varmereflekterende sne i sidste ende give mindre varmeudstråling fra jorden - ikke mere!
Jo, men jeg tænkte nu på varmestrålingen fra jorden og ud i universet:Ingen sne giver jo ingenting der kan spærre for udstrålingen af varme fra jorden.Ligger der (hvid) sne, vil det vel reflektere varmen tilbage ned i jorden(?)Ligger der noget sort asfalt, vil det absorbere varmestrålingen fra jorden, selv blive varmt, og stråle denne varme videre ud i universet.Dermed burde et lag hvid, varmereflekterende sne i sidste ende give mindre varmeudstråling fra jorden - ikke mere!
Jeg skrev tidligere:"Så jeg vil indtil videre holde fast på at udstrålingsmængden alene afhænger af temperaturforskellen mellem "afsender" og "modtager" helt uafhængig af overfladernes farve".Det tror jeg ikke længere. Jeg har ligget og tænkt i nat. Det er bedre (for mig) end at læse gamle fysikbøger.Nu tror jeg at strålingen fra et materiale alene er afhængig af temperaturen, -jo højere temperatur jo højere stråling.
Hvis man tænkte sig en hel varmeisoleret beholder som indvendig havde et vidt og et sort felt vil de to ved stråling komme i balance ved samme temperatur. Der hvor meget absorberes, vil tilsvarende meget udstråles. Det følger af energisætningerne.