efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Tungt vand separeres enklest fra let vand ved destillation, da det har højere kogepunkt - men vel at mærke først efter at det tunge vand er opkoncentreret, hvilket bedst sker ved elektrolyse: de tunge deuteroner er simpelthen så meget langsommere end de lette protoner, at de taber "kapløbet" hen mod katoden. Så vandadskillelse vil efterlade en rest kraftigt "beriget" vand, som kan destilleres.
På den baggrund kan man godt spørge sig selv om der er dækning for ordet "stadig" i dit indlæg, Claus?
Egentlig burde det vel så kunne lade sig gøre at fremstille tungt vand ved en meget nænsom afkogning!
Grunden til at jeg skrev "stadig" findes her: http://ing.dk/artikel/121416-atomfysiker-advarer-laserstraaler-er-en-billig-vej-til-atombombe
Processen kan berige vand op til 15-20% D2O, hvorefter videre berigning sker ved vakuumdestillation.
Der findes jo temmelig energieffektive destillationssystemer, også til vacuumdestillation med stor genvindingsgrad af fx kondensationsvarmen, men alligevel har det åbenbart været omkostningen værd at lave disse tilsyneladende krumspring med diverse forprocesser for at opkoncentrere indholdet af tungt vand!
Men ren destillation uden forudgående opkoncentrering er næppe mulig.Problemet er medrivning.Et molekyle, der forlader en væske for at blive til damp, har en vis tendens til at overføre energi til de nærmeste naboer undervejs, så en vis del af dem også fordamper, selv om de egentlig ikke burde. Det problem er selvsagt større, når det drejer sig om at forhindre 1 molekyle ud af 6000 i at blive medrevet, end hvis det er 1 ud af 6!
Ifølge min forståelse bliver nemlig medrivningen større, jo større koncentrationen er af den fraktion med det højeste kogepunkt!
Fremstillingen af D2O ved destillation må da være en håbløs proces. Elektolyse hvor den essentielle proces foregår på atomart nivau, er da også langt bedre til fremstilling at deuterium vand. Det passe helt med de gamle lærebøger.
Undskyld min lidt bizare måde at skrive isotoper og molekyler på. Den rigtige er for besværlig her i debatten.
På mit "lille" destillationskursus lærte jeg som tommelfingerregel, at den praktiske grænse for adskillelse af to væsker ved destillation er ca. 2°, og da forskellen i kogepunkter mellem let og tungt vand kun er 1,42°, er processen allerede som udgangspunkt vanskelig. Den bliver helt umulig, når indholdet af den tunge komponent er så ekstremt lille som i naturligt vand.