* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15982
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 83
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 48
I alt: 48

Forfatter Emne: Elektrisk tandbørste  (Læst 16449 gange)

HP

• Senior
    • Vis profil
Elektrisk tandbørste
« Dato: 20, Februar 2013 - 14:01 »
Tandbørstning er vigtig for alle med egne tænder. Det tror jeg de fleste kan tilslutte sig.
For at gøre tandplejen lettere er der gennem årene blevet udviklet mere og mere sofistikerede ( bedre?) elektriske tandbørster og de synes at være blevet meget udbredte.
En tandtekniker forklarede mig for kort tid siden, at det ikke var godt for tænder og gummer at bruge de små roterende børster - traditionelle tandbørster var meget bedre til at rense tænder og tandlommer og desuden mere effektive til at holde tandkødet i god form og derved undgå paradontose.
Teknikeren mente, at det faktum, at børsterne i el-tandbørster ikke roterer, men derimod vibrerer frem og tilbage, forårsager, at madrester og lignende af børsterne skubbes op i tandlommerne. Og det bidrager til karies og paradontose.
Er der nogle her, som har meninger og erfaringer i dette vigtige emne? 8)

Hilsen  HP
p

Bent Andersen

• Gæst
Sv: Elektrisk tandbørste
« Svar #1 Dato: 20, Februar 2013 - 15:10 »
Jeg har i årevis brugt elektrisk tandbørste med roterende børste (den roterer nu ikke, men drejer frem og tilbage). Braun Oral-B.
Dette på anbefaling af min tandlæge og tandtekniker. Jeg har siden da ikke haft problemer med paradontose.

MvH,

Bent.

B Mønnike

• Global Moderator
  • Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 20, Februar 2013 - 17:56 »
Ligeså her. Jeg er enig med Bent og jeg vill have ønsket at jeg havde haft en eltandbørste meget tidligere.

Den reducerer tandlægeregninger , så det er nok i det lys man skal se tandteknikerens "bekymring".
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 20, Februar 2013 - 18:39 »
Jeg har de modsatte erfaringer og derfor er min ellers gode elektriske tandbørste er taget ud af funktion.

Det skyldes at jeg børstede for hårdt og måske for længe. Derfor må jeg gøre det manuelt og med en ultrasoft børste, hvilket virker fint for mig og jeg skader ikke længere mit tandkød med tandhalse til følge.

vh.
Claus

Kobbernagel

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 21, Februar 2013 - 14:25 »
Jeg har også i lang tid brugt en elektrisk tandbørste (Oral B). Den gik dog i stykker et stykke tid efter den havde været en tur i gulvet (der var trængt vand ind til elektronikken gennem en revne i håndtaget)

Jeg brugte derfor efterfølgende en almindelig "unplugged" tandbørste i noget tid, hvilket førte til tandkødsproblemer med blottede tandhalse - ifølge tandlægen fordi jeg børstede for hårdt. Rådet fra tandlægen: skift til en elektrisk tandbørste med en tryksensor der advarer ved for kraftigt tryk. Siden er tandkødet restitueret.

Jakob

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 04, Marts 2013 - 18:31 »
Min tandlæge anbefaler klart en elektrisk tandbørste. Det gjorde den forrige også, jeg skiftede tandlæge da jeg flyttede for 5 år siden. Selv mener jeg også at kunne konstatere, at når jeg opholder mig i længere tid i mit sommerhus, hvor jeg ikke har den elektriske med, får jeg begyndende tandkødsbetændelse, som forsvinder igen når jeg kommer hjem.

Men fornylig gik den i udu og ville slet ikke køre!
Årsagen viste sig dog at være ret simpel: Jeg har installeret et tristik bagest i skabet under min vaskekumme, og da jeg skulle tage laderen til min elshaver fra, havde jeg også fået løsnet stikket til tandbørsten ...   ;D ;D ;D
Mvh. Morten Jødal

HP

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 04, Marts 2013 - 20:26 »
Gennem et stykke tid har jeg eksperimenteret lidt og forsøgt at vurdere elektrisk kontra manuel (håndholdt) tandbørste.
Min teknisk/mekaniske holdning til til tingene gør, at jeg nu tror mest på den elektriske - med tryksensor. Den elektriske er mere systematisk vedholdende og effektiv end man systematisk over tid kan være med den manuelle.
Og om et par måneder eller mere har jeg måske en mere tydelig vurdering af forholdene.
Min generelle erfaring er imidlertid, at tandlægers (ikke alle) opmærksomhed (naturligvis?) er stift rettet mod klinikkens omsætning og indtjening. Og derved lander man som patient (!) på en lang række af fyldninger, kroner, broer og implantater. Og det er smertefuldt og rigtig dyrt.
Om 3 måneder vil jeg lave status med hensyn til elektrisk eller manuel tandbørstning.
Og jeg begynder at nu se nytten af en uvildig konsulent til at rådgive om de mest hensigtsmæssige behandlinger og "styre" tandlægens aktiviteter.

HP
p

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk