efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg har heller ikke forstand på biler, men en ting har jeg lært på den hårde måde:Små biler - tynde startkablerStore biler - tykke startkablerSmå biler kan godt startes med tynde kabler, men ikke omvendt.
Det er meget usædvanligt at batterier pludselig "falder sammen". Men man kan ikke udelukke at en eller anden intern fejl i batteriet pludselig afbryder det.
Hej John.Jeg ved du har en fortid tæt på akkumulatorfabrikation, men det med "vandpåfyldning mangler" er vist også fortid? Mon ikke alle moderne batterier er forseglede?
Hvis et batteri er helt defekt skal du ikke regne med at kunne starte med almindelige startkabler til et andet batteri. Total afladning af batteri kan skyldes hyppig brug af motorvarmefyr eller konstant lys i kabine, handskerum eller bagagerum.
Det afsløres ved at måle spændingen direkte mellem batteripolerne. Den skal i hvile med koldt batteri være mellem 12 og 13 V. Hvis der er spænding men allige vel ikke lys eller andre elektriske funktioner i bilen, kan forklaringen være . En løs klemme på batteriet. Manglende stelforbindelse til batteri. Manglende stelforbindelse til motor, hovedsikring ved batteriet overbrændt eller tæret væk. Hovedsikringer kan ligne et ledningsstykke eller en speciel "metalskinnestykke"
Som beskrivelsen af problemet ser ud, tror jeg ikke der mangler strøm - det er snarere et relæ.P.S. Du har vel tjekket, at batteriet overhovedet er forbundet ved begge poler, også til stel? Der er nogle få tjeks du kan lave uden at gøre et startforsøg: Kan lyset i kabinen tændes? Evt. bagagerumslys? Kan positionslyset tændes?
Det eneste lys jeg kan tænde er katastrofeblinket.Alle andre lys er slukkede, selv når jeg har koblet startkabler til fra en anden bil.