efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Se her http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=491726
Det er ofte sådan at kun havariblink og parkeringslys kan tændes hvis nøglen ikke er i driftsstillingen.
Positionslyset SKAL kunne tændes uden at starteren er aktiveret. Hvilket så tyder på en manglende hovedforbindelse til batteriet - eller en defekt sikring.Du kan let tjekke om der er stelforbindelse (ihvertfald i nogen grad):Sæt voltmeteret til hhv. batteriets pluspol og stel, hvilket vil sige et sted på bilens karosseri, hvor du kan se blankt metal (fx et skruehoved). Spændingen bør da være den samme som når du måler direkte på polerne, idet belastningen fra voltmeteret er minimal. Visse ældre engelske biler har plus til stel i stedet for minus - men din Rover er vist for ny til at det kan være tilfældet. Måler du 0 mellem plus og stel kan du dog let gentage målingen med minus og stel. En af de to målinger bør give 12,2V.Du kan også tjekke sikringerne enkeltvis. Hvis dit voltmeter kan indstilles til at være ohmmeter er det let. Modstanden i en sikring skal være 0. I modsat fald er det lidt mere besværligt, men ikke umuligt: tag hver enkelt sikring ud, læg den i forlængelse af et 1,5V element og sæt ledningerne fra voltmeteret mod hhv. elementets og sikringens anden ende. Du skal så måle ca. 1,5V Metoden kræver lidt fingernemhed.Du kan ikke helt frikende startrelæet eller et hovedrelæ, for der kan sagtens være en uafhængig fejl på sikringen til positionslyset, som du bare ikke havde opdaget endnu. Men kommer du ikke på sporet ved disse enkle målinger, vil jeg stå af og råde dig til at lokke en mere kyndig person hen i nærheden af bilen.P.S. På nogle tyske biler virker positionslyset kun uafhængigt af starteren, når blinkeren samtidig er aktiveret. Så tændes lyset i den side, man "blinker" til - et strømbesparende kneb, for så trækker kun lygterne ud mod vejen strøm. Jeg har ikke set den finesse på engelske biler (og jeg har aldrig haft en Rover) - men har du prøvet?
http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpgHele motoren:http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpgDen er god nok, startmotoren er på det første foto.Lige under speeder-trækket. Lidt under og til højre for den cylinder du regnede med var startmotoren.Jeg tror start relæet er den lille cylinder, hvorpå der sidder et spadestik, hvor ledningen kunne se ud til at være faldet af. Hvis det er korrekt, det er lidt svært at bedømme ud fra fotoet, kan den have noget med problemet at gøre.Startmotoren en den store cylinder som start relæet sidder på. For enden af den kraftige ledning/flexrør der løber nederst i midten af fotoet.Jeg er enig med Jødal, det kan sagtens være flere uafhængige problemer du leder efter, men prøv lige at checke om ikke den ledning der ligger mellem startrelæet og start motoren på dit øverste foto er faldet af spadestikket.MvhCarsten Thidemann
Jeg kiggede også på billede ligesom Carsten Tiedemann og som han kan jeg se en "spade" der stikker ud fra relæet og som kunne se ud til mangle en forbindelse et eller sted fra eller til. Nu er det en engelsk bil....og en gang imellem så...men i betragtning af den grundighed alle forbindelser der er synlige er sikret med, så kan det synes underligt, at der er et stikben på relæet, der ikke skulle bruges til noget. bildelindkøbere er meget opmærksomme på dele, med ting der ikke bruges til noget, det koster jo penge
http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpgEr dette billede startmotoren samt startralæet? Fordi så tror jeg godt jeg kan se hvad i mener med et spadestik uden nogen "hun" til. Må lige ud en sidste gang inden jeg gir' op på egen hånd... og så tager jeg også lige en hammer med, så jeg kan prøve at slå ralæets anker løs, som der også blir' foreslået.