* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15985
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 119
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Råd om anskaffelse af (lille) drejebænk.  (Læst 27576 gange)

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Råd om anskaffelse af (lille) drejebænk.
« Dato: 03, Juli 2013 - 09:01 »
Goddag goddag.

Nu er jeg gået i gang med at overveje indkøb af en lille drejebænk.

Formålet er at dreje i metal.

Det mest nærliggende er nok den her fra Proxxon: http://modelskibet.dk/product.asp?product=8952

Imidlertid ligger prisen et sted hvor jeg slet ikke kan være med.

Derfor kigger jeg lidt på den her: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/proxxon-micro-drejebaenk-db-250-4203/

Men den er jo beregnet til træ!

Nå. Men det jeg mest skal bruge den til ganske små emner (og endda bløde metaller, såsom aluminium og messing), så mon ikke det går?

En anden ting er, at der står skrevet at man skal skrue emnet fast med træskruer. Spørgsmålet er så, om den kan forsynes med et par kæber eller noget a la en borepatron som kan holde på emnet?

Eller er det i det hele taget hul i hovedet at begynde at eksperimentere med trædrejebænke til metaldrejning?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
Sv: Råd om anskaffelse af (lille) drejebænk.
« Svar #1 Dato: 03, Juli 2013 - 09:46 »

Eller er det i det hele taget hul i hovedet at begynde at eksperimentere med trædrejebænke til metaldrejning?

Ja, det tror at må erkende, hvis du prøver! Jeg synes også at du skal prøve i praksis (der findes så mange hobbyklubber!) før du investerer og prøver at uddanne dig til maskinarbejder. Jeg ved ikke hvor stort behov du har for at specialfremstille metalkomponenter, men jeg tror umiddelbart at de dimser du vil fremstille vil blive langt dyrere end hvis du lader et maskinværksted fremstille dem!

Du kan nok bruge en trædrejebænk til lettere slibe metalemner, men præcisionskærende bearbejdning dúr de ikke til!

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 03, Juli 2013 - 10:26 »

Ja, det tror at må erkende, hvis du prøver! Jeg synes også at du skal prøve i praksis (der findes så mange hobbyklubber!) før du investerer og prøver at uddanne dig til maskinarbejder. Jeg ved ikke hvor stort behov du har for at specialfremstille metalkomponenter, men jeg tror umiddelbart at de dimser du vil fremstille vil blive langt dyrere end hvis du lader et maskinværksted fremstille dem!

Du kan nok bruge en trædrejebænk til lettere slibe metalemner, men præcisionskærende bearbejdning dúr de ikke til!

Behovet er som regel én dims som ser sådan-og-sådan ud!

På nuværende tidspunkt spænder jeg det fast i min borestander og bruger en fil. Resultatet er nogle gange - øh - diskutabelt.

Eksempelvis kunne jeg have brug for at få en ret præcis rille med en bredde på 1 mm hele vejen rundt om et lille metalrør med en diameter på f.eks. 4 mm. Det er sgu ikke til at styre på en boresøjle.

Men hvis nøjagtigheden går fløjten på en trædrejebænk, så kan det jo være det samme!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 03, Juli 2013 - 10:44 »

På nuværende tidspunkt spænder jeg det fast i min borestander og bruger en fil. Resultatet er nogle gange - øh - diskutabelt.

Eksempelvis kunne jeg have brug for at få en ret præcis rille med en bredde på 1 mm hele vejen rundt om et lille metalrør med en diameter på f.eks. 4 mm. Det er sgu ikke til at styre på en boresøjle.

Men hvis nøjagtigheden går fløjten på en trædrejebænk, så kan det jo være det samme!

Man kan lave vældig meget, og med fin præcision, med tålmodighed og lidt specialfremstillede hjælpeværktøjer, finthuggede filer og sandpapir. Jweg vil dog stadig anbefale en hobbyklub for dampmaskiner eller andre metalmodeller. Der findes altid nogle "drejenørder"!

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 03, Juli 2013 - 11:02 »

Man kan lave vældig meget, og med fin præcision, med tålmodighed og lidt specialfremstillede hjælpeværktøjer, finthuggede filer og sandpapir. Jweg vil dog stadig anbefale en hobbyklub for dampmaskiner eller andre metalmodeller. Der findes altid nogle "drejenørder"!

Jeg er ikke den store "klubgænger" :-)

Så en trædrejebænk er altså ikke helt skævt! Det springende punkt er så, om der findes andre fastspændingsmetoder til den jeg har i tankerne end træskruer...!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

• Global Moderator
  • Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 04, Juli 2013 - 16:25 »
Mads!

En trædrejebænk er ikke bedre end din boremaskine  ;)

Du kan "få" en maskine der kan løse den opgave du beskriver  for under 3000 kr. den har en bedre spindelgennemboring end Proxonnen.

den hedder Sieg Baby C0

og kan findes her

http://www.globaltools.dk/maskiner-556/drejebaenke-drejebaenk/baby_lathe_sieg_c0

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Karsten

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 04, Juli 2013 - 22:33 »
Det maa vaere saadan en du leder efter:  http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=43104&cat=1,330,50260
Jeg har brugt den til metal smaadele til en maskine og den virker.
LeeValley er et Canadisk firma, men ifoelge deres webside saa sender de med glaede til andre lande.(omregnet til Danske Kr (men uden moms :) er det omkring 1700Kr
Et godt raad er: LAD VAERE MED AT KIGGE I DERES KATALOG
Hvis du goer bliver du fattig ::) for der er saa mange andre stykker vaerktoej du vil koebe
Karsten

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 05, Juli 2013 - 07:24 »
Det maa vaere saadan en du leder efter:  http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=43104&cat=1,330,50260
Jeg har brugt den til metal smaadele til en maskine og den virker.
LeeValley er et Canadisk firma, men ifoelge deres webside saa sender de med glaede til andre lande.(omregnet til Danske Kr (men uden moms :) er det omkring 1700Kr
Et godt raad er: LAD VAERE MED AT KIGGE I DERES KATALOG
Hvis du goer bliver du fattig ::) for der er saa mange andre stykker vaerktoej du vil koebe

He he, ja det så jo besnærende ud indtil jeg læste at "motor not included", så der skal lige ~700 oveni!
Og så tør jeg slet ikke se hvad forsendelsen vil koste... :-)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 05, Juli 2013 - 07:27 »
Mads!

En trædrejebænk er ikke bedre end din boremaskine  ;)

Du kan "få" en maskine der kan løse den opgave du beskriver  for under 3000 kr. den har en bedre spindelgennemboring end Proxonnen.

den hedder Sieg Baby C0

og kan findes her

http://www.globaltools.dk/maskiner-556/drejebaenke-drejebaenk/baby_lathe_sieg_c0

Ja, den er sød. Den kunne jeg godt bruge, men prisen er desværre stadig for langt deropa'.

Jeg håbede egentlig at trædrejebænken var god nok, for det er det eneste jeg lige har råd til.

Nå, jeg holder mig til min boremaskine indtil videre.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Karsten

• Senior
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 05, Juli 2013 - 15:50 »
Hvis den er uden motor, saa er problemet ikke stort da du allerede har en boremaskine, brug den som motor ;)
Da vi flyttede til Canada medbragte vi en maskine (hvortil vi lavede reservedele paa den omtalte drejebaenk) men da en af motorene var til 380V var den ikke lige til at faa til at koere her, resultatet blev at en Bosh elektrisk haandboremaskine (midlertidigt) fik opgaven at drive maskinen. Den holdt til 4 aars konstant arbejde  :)
Karsten

Uffe Kaagaard

• Senior
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 21, Juli 2013 - 12:00 »
Hvis man er interesseret i finmekanik er her et    l -a -n -g -t  Youtube-klip, som viser   en fantastisk drejestol, som desværre ikke produceres mere.
Lorch KD 50 Lathe, Drehbank in Aktion (The video's owner prevents external embedding)

Har du lyst til at se mere har denne urmager lagt yderligere 57 klip på Youtube
http://www.youtube.com/user/spahlow/videos

Link til Steffen Pahlow’s hjemmeside
http://www.s1p.de/01/01e/01_ixe.html
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 21, Juli 2013 - 12:19 »
Tak for links.

Spændende sager!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

• Global Moderator
  • Senior
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 02, August 2013 - 18:02 »
Uffe du har ganske ret. Lorchbænkene der kunne fås i alle størrelser og var da de blev produceret tidens bedste drejebænke (År 1900 1955)...og de små er ganske søde at se på..men de krævede også en håndværkeuddannelse med henblik på at anvende dem.

De er bestemt ikke egnede til hobbybrug. da deres lejer kræver en særlig omhu(fastelejer) og deres åbne gearsystemer er de rene finger og tøjædere og kravet til smøring og indstilling alle vegne. gjorde at de var ret pasningskrævende.

Alle civilingeniører til og med afgangs år 1969 har lært at dreje på lignende danske drejebænke.....Præcision hed de ........ det var da sjovt....men det var som at age med stude.

Jeg antager at Harbst også har haft fornøjelsen af at prøve dem på AMT ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk