ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Frigear VS "slip speederen"
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 661
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 16003
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 84
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 69
I alt: 69
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Frigear VS "slip speederen" (Læst 36240 gange)
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Frigear VS "slip speederen"
«
Dato:
29, Juli 2013 - 08:43 »
Goddag igen!
Jeg har læst en del omkring den her med at man skal bare slippe speederen frem for at køre (rulle) i frigear, og jeg må indrømme at jeg ikke forstår et pluk!
Nu har en af mine bekendte faktisk lavet forsøget igennem længere tid, og da hun fører benzinregnskab kan hun nu berette at hun faktisk kører 2 km/l (!!) længere på den måde!
Mit problem er, at jeg ikke forstår princippet i dét system.
Som jeg ser det burde frigear betyde, at motoren drosler ned, og kun lige akkurat bruger den benzin der skal til for at holde sig kørende - ligesom i tomgang. Det samme skulle ske hvis man bare trykker koblingen ned.
Såfremt man blot slipper speederen begynder spanden jo at motorbremse - der er jo ikke friløb - og så begynder hastigheden jo at gå nedad! Dette har jeg også erfaret selv, når jeg laver det nummer!
Ikke nok med det: Dem som beretter om systemet med at slippe speederen, meddeler at benzintilførslen stoppes fuldstændig(?) når man gør det. Som jeg forstår det burde motoren gå i stå, og kun trækkes rundt af at bilen stadigvæk triller fremad. I det tilfælde burde effekten af motorbremsningen være endnu mere udtalt.
Hvis der skulle være nogen mening i det, burde der i det mindste være et system som holder ventilerne i cylindrene åbne, så motoren ikke skulle arbejde mod et skiftende over- og undertryk der.
Men jeg kan stadigvæk ikke se at det på nogen måde skulle være en fordel.
Ikke desto mindre ser det ud til at have positiv inflydelse på benzinøkonomien.
Er der nogen som kan forklare mig hvordan?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Mikker
Senior
Indlæg: 155
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #1 Dato:
29, Juli 2013 - 15:19 »
Det med at motorbremse benytter man når man alligevel ved at man skal nedsætte farten eller stoppe helt. Når jeg nærmer mig et lyskryds og kan se at den bliver rød slipper jeg speederen og lader bilen motorbremse. Først når omdr. er på 1000 kobler jeg ud og sætter i frigear.
2 km/l længere på en liter tror jeg dog ikke på, min bruger ca 0,6 liter i timen når den holder i tomgang.
Men lidt sparer man. Og som en side gevinst sparer man også på bremserne.
Logget
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #2 Dato:
29, Juli 2013 - 15:37 »
Ja, at bremse med motoren kan være meget godt, men det var ikke emnet.
Jeg har også læst den historie, at man skulle spare benzin ved IKKE at gå i frigear. Jeg er enig med dig Mads - jeg kan heller ikke se at det skulle spare benzin at lade bilen trække motoren rundt ved et omdrejningstal højere end tomgang!!
Evt. fordel ved at lade motoren bremse bilen skal ikke indblandes i spørgsmålet om benzinforbrug. Jeg tror ikke på den historie før en bilmotor-ekspert har givet en fornuftig teknisk forklaring.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #3 Dato:
29, Juli 2013 - 22:52 »
Hvis man lader bilen rulle mod et givent stop i frigear så sparer man brændstof. Hvis man motorbremser mod et givent stop sparer man bremser...og brændstof.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #4 Dato:
30, Juli 2013 - 10:39 »
Hvad er forudsætningen for hvornår man skal starte med at motorbremse eller friløb? - 50m-100m-500m før det kommende stop?
Logget
vh.
Claus
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #5 Dato:
30, Juli 2013 - 10:47 »
Altså, jeg havde på forhånd ingen anden viden om dette emne end sund fornuft - og en undren over det konkrete køreråd med motorbremsning.
Da Mads imidlertid kun fik svar, der antydede generel viden, men ikke konkrete tests, har jeg prøvet at Google emnet.
Jeg fandt en masse løs debat - det meste af den mindre kvalificeret end denne. Men dog fik jeg i en tråd om gamle Volvoer en konkret oplysning: siden en gang i 1989 (og det er dog et stykke tid siden!) har alle biler solgt fra nye i DK haft "fuel-cut-off", når speederen slippes, så der altså slet ikke tilføres benzin til motoren under motorbremsning. Hvilket var den rationelle tænknings første forudsætning for, at spørgsmålet overhovedet giver mening.
Men så nåede jeg frem til siden oekonomikoersel.dk, som virker seriøs og god.
Her fandt jeg en test af netop dette spørgsmål, og journalisten John Stæhr dømmer motorbremsningsrådet YT. Efter vel at mærke at have afprøvet det.
Artiklen er lang og detaljeret, så jeg vil ikke citere, men i stedet linke til kilden:
http://www.oekonomikoersel.dk/index.php/kor-gront-kan-det-passe.html
Logget
Mvh. Morten Jødal
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #6 Dato:
30, Juli 2013 - 11:10 »
Tak for jeres input.
Jeg har selv regnet mig frem til, at det må være sådan her:
NÅR man skal sætte farten ned, f.eks. på vej mod et rødt lys eller en skarp kurve, så er motorbremsen en fordel: Hvis motoren slet ikke bruger benzin, så er det alt andet lige bedre end frigear, hvor den gør - og slider på bremserne oven i købet.
HVIS man til gengæld er på vej ned ad en lang bakke, hvor man skal fortsætte med at køre videre når man når bunden, så er frigear sagen. Her bevarer man sin hastighed (måske øges den endda) mens motoren arbejder mindst muligt.
Hvis jeg skal gætte, så tror jeg at menigmand har fået motorbremse/frigear-historien lidt galt i halsen (lidt ligesom den dér med at indholdet af en bulet dåse med fødevarer er giftigt) og ekstrapolerer at sådan skal man bare "altid gøre".
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #7 Dato:
31, Juli 2013 - 13:23 »
Helt kort og konkret:
Biler med seriemæssig elektronisk motorstyring lukker helt for benzintilførsel når gaspedalen slippes og man dermed motorbremser. Når motoren kommer lidt under 1000 omdr/min åbnes igen for benzintilførsel.
Så kan man selv overveje - dvs. vælge (og måle?) hvilken filosofi man synes bedst om.
HP
Logget
p
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #8 Dato:
31, Juli 2013 - 17:02 »
Jo, men hvis køretøjet nedbremses, hvor det ellers ikke var påkrævet, så taber man jo brændstof! Man skal selvfølgelig koble, lige så snart man slipper gaspedalen, og hvor man ikke ønsker nedbremsning af køretøjet.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #9 Dato:
08, August 2013 - 23:18 »
Tak for linket, Morten.
Stæhren har jo noget at have sine udtalelser i.
"Som gammel rallykører med topplaceringer har man de hurtige reaktioner i kroppen"
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #10 Dato:
09, August 2013 - 07:27 »
Hm, det er åbenbart ikke så ligetil.
Hvis man tager den ON/OFF:
Hvis farten skal af bilen, så slip speederen (brændstoftilførslen stopper, man motorbremser, etc.).
Skal man rulle så langt som muligt, så tryk koblingen ned/sæt i frigear.
Udmærket. Men hvis man så kører i kø på motorvejen, og man løfter speederen halvt, for at komme relativt hurtigt ned i fart, men ikke skal have farten helt af vognen, hvad sker der så? Afbrydelse af brændstoftilførslen igen? Eller bare mindre brændstof? Hvordan finder bilen ud af om der skal tilføres brændstof eller ej i den pågældende situation?
Brændstoftilførslen stopper måske kun når speederen er løftet helt?
Kan det her betale sig at koble ud, og lade bilen rulle (motoren bruger kun "tomgangsbrændstof")?
Jeg er ikke ekspert, men jeg synes ikke jeg kan høre forskel på om jeg slipper speederen eller trykker koblingen ned. Bortset fra at motorlyden er meget højere ved 2.500 omdrejninger (sluppet speeder) end ved de 5-600 omdrejninger i frigear.
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #11 Dato:
19, August 2013 - 03:55 »
Sæt i frigear? jeg er ikke enig.
Når man skal nedsætte farten f.eks når man nærmer sig et vejkryds kræver det skærpet opmærksomhed. Det vil kræve ændret opmærksomhed at sætte i frigear her. Derfor mener jeg at man blot skal koble ud og være klar til at koble ind igen med højre fod klar på bremsen.
Når man kører ned ad en lang bakke kan det være farligt at tro på at bremserne kan klare nedstigningen. De kan blive for varme. Derfor bør man her skifte til et lavt gear og bruge motorbremsen under nedkørslen.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Børge
Debattør
Indlæg: 5
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #12 Dato:
13, Januar 2014 - 17:50 »
Det er meget enkelt, hvad der sker, ved udkobling, du skal bremse hårdere, motoren går stadig i tomgang, benzin forbrug. det tager din tid at sætte i frigear, og sætte i gear igen,du er uopmærksom, hold dig fra koblingen og spar Benzin.
Logget
John Stæhr
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #13 Dato:
18, Januar 2014 - 16:49 »
Jeg har læst Jeres debat - hvor I venligt henviser til mit website om økonomikørsel.
"Fuel-cut-off", blev standard på alle benzinbiler fra ca 1990 - da katalysatoren blev indført. For det er ikke nogen god idé at sende uforbrændt benzin ned i en katalysator der bliver op til 800 grader varm.
Senere blev man opmærksom på, at det kunne bruges til at spare brændstof. Der bruges "0" benzin, når man slipper speederen og motorbremser. Der er helt lukket. Man gør det samme på dieselbiler.
Det kan betale sig, hvis man skal nedsætte farten. Eller hvis man kører ned af en stejl bakke. Det sidste, så længe man ikke taber fart. Taber man fart, så brug frigear. Selv ned af bakker med et svagt fald, kan man køre i frigear - langt uden at tabe fart. Jeg kombinerer de to ting hele tiden, når jeg kører.
Man har jo betalt dyr benzin til at komme op i fart. Så det er ren fortjeneste at udnytte den enerti der er "opsparet" i en bil der bevæger sig. Og jeg kan køre under EU-normen med testbilerne, når jeg bruger alle de tricks jeg kender.
Men, man skal ikke bruge det her, med mindre man er rutineret. Og helst undgå at genere dem der kører bagved. Økonomikørsel skulle nødig blive upopulært.
I øvrigt brug bremserne på hver tur, måske lige før man skal parkere for natten, så skiverne ikke ruster. Især om vinteren.
Da jeg kørte Rally var det sport. Der var stort set kun to stillinger på speederpedalen. Helt i bund eller helt sluppet. Selvom mine fødder "dansede" noget mere på pedalerne, end almindelige bilisters. Men sådan kørte jeg ikke på gaden i det daglige. Det var der ikke megen sport i. Jeg var på BT's bagside med økonomikørsel allerede i 1979.
Logget
Børge
Debattør
Indlæg: 5
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #14 Dato:
09, Februar 2014 - 07:29 »
For en del år siden, når man kørte over Jotunheimen (Norge) stod der faktisk skilte, "skift til lavere Gear" jeg valgte 2/3 alt efter last.
Vi mødte et ungt par et af årene, i en 2 takt SAAb med friløb, De havde et "lille" problem, der var kun metallet tilbage på skiverne foran, jeg ved ikke hvad de valgte, skiverne eller Kranvognen???
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Frigear VS "slip speederen"
Seneste Debatindlæg
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
STORE og små tal.
af
jj-
[04, April 2025 - 20:09]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
Frederik Birk 'irriteret' over manglende Brøndby-mål
Odense Bulldogs tager første stik i finalesejren efter 11-målsdrama
Udrykning til naturbrand på Amager Fælled
Dommer afviser at udskyde sag mod P. Diddy
Ukraine og Rusland udveksler døde soldater
Kvinde og to børn i alvorlig ATV-ulykke
10.000 dokumenter om drabet på Robert F. Kennedy frigivet
Cykelstjernen Remco Evenepoel sejrer i comeback efter lang skadespause
Mand får straksdom for at true politiker i ulvedebatten
Livløs person fra Limfjorden identificeret
Tidligere slovensk premierminister frikendt for korruption
Houthi-bevægelsen opjusterer dødstal til 74 efter amerikansk luftangreb
Mindst 16 døde efter israelsk luftangreb på al-Mawasi
Vance før møde med Meloni: Optimistisk omkring fred i Ukraine
Varebil med falske plader og tyvekoster stoppet på motorvejen
Ukraine sanktionerer kinesiske virksomheder
Skete det lige!? Svensker troede ikke sine egne øjne, da hun lavede hole-in-one
Runes superstart grundlægger sejr over norsk rival
FC Midtjylland og FC København tager afstand fra ny tilskuerballade
Flere kirker i hovedstadsområdet laver grupper for pårørende med 'ventesorg'
Nyt fra ing.dk
Midt i Trump-kaos og krig i Europa taler Bjørn Lomborg varmt om forbudt teknologi
Spørg Fagfolket: Hvorfor ryger svesker så hurtigt gennem tarmsystemet?
Danskerne vil have atomkraft: Men det kræver mere end bare teknologi, advarer ekspert
»Blød«, »grynet« og »...som en hippe-bryg«: Vi smager kaffefri kaffe og kakaofri chokolade
Opskrift: Tiramisu med kaffefri kaffe
I Holland er kaffebrygning ekstrem-videnskab: Bruger massespektrometri og hundrede af ingredienser
Spørg Fagfolket: Hvorfor er fuger så svære at rengøre?
Glem håndsving og solceller: Erfaren radiomand giver fem råd til køb af nødradio
Derfor falder påsken ikke altid, som den skal
Cookies fra 7-eleven er med kakaofri chokolade: Ingeniøren har smagt den med opfinderen
Spørg Fagfolket: Hvorfor kan jeg finde jordstråler med et bøjet stykke ståltråd?
Overvejer grønt lys til pille mod brystkræft
Silkevejen sikret: Panamakanalen er tilbage i USA's fold
Brobizz bliver udsat for svindelforsøg: Ny betalingsteknologi skal afhjælpe problemet
Kinesisk skib slæbte anker 330 kilometer: Men ingen beviser for sabotage på kabel
Faglig boksekamp om atomkraft i Danmark bryder løs: Derfor er eksperterne rygende uenige
Nyt datasystem på vej til sundhedsvæsnet: »Kan have kæmpe potentiale for Danmark«
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Spørg Scientariet: Skal smør virkelig stå i køleskabet?
Amerikansk journalist er ikke i tvivl: Tech-milliardærer vil bruge Grønland til deres drøm om at skabe »netværksstaten«
Cyberangreb koster danske universiteter millioner: Alligevel mangler flere afgørende våben
Tropenætter og dødsfald: »Europa er det kontinent, der opvarmes hurtigst«
Læge snagede i tusindvis af patientdata i Sjælland og Hovedstaden: Jyske regioner afviser lignende kan ske
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Kim har tjekket sikkerheden i Temu-skrammel: Massivt snyd med CE-mærkning
Er din virksomhed omfattet af NIS2-loven? Nyt værktøj giver dig svar
Ligesom på film: Storbritannien udvikler værktøj til at forudsige mord
Spørg Fagfolket: Hvorfor skummer minimælk bedre end sødmælk?
Lyssignaler i Jylland mister radarstyring: Fører til »fuldstændig kaos«
Danmark tøver: Svensk kystby opgiver nu et helt lavtliggende boligområde
Helikopterfirma lukker efter dødsulykke i New York
Netcompany-chef om big tech-afhængighed: Èn ting spænder ben for løsningen
Økonom har regnet på dansk atomkraft i et år. Nu er han klar med en kontroversiel konklusion
Virksomheder nøler med AI: Sådan kommer man bedst i gang
Håndlavede mikrofoner fra Asnæs bruges på verdens største scener
Midt i toldkrigen: »Særregler for amerikansk Big Tech vil ødelægge EU's indre marked totalt«
T=tu/L: Sådan laver du den største vandbombe i svømmehallen
Spørg Fagfolket: Findes der en grænse for rotationshastighed?
Ekspert kalder det »noget pladder«: Hvorfor bliver biotek-firma ved med at ville genskabe uddøde dyr?
1896: Den blev aldrig til noget: Den rullende båd
Forskere i skænderi over Microsofts påstand om kvantebit
Trods ny ministermelding om exitplaner: DFDS holder fast i amerikansk tech
På Københavns højeste punkt præsenterede minister de værste trusler mod danskerne. Men det vigtigste svar manglede
Nasa fjerner tegneserie, der inspirerer piger til at blive astronauter
Synspunkt: Civilingeniør: Dansk industri har ikke rykket sig siden 2013
Advokat med 30 års erfaring i miljøret slår fast: Odense Kommune skal gribe ind over for letbanestøj
Mere fjernkøling sendes i kredsløb: »Bæredygtighed og energieffektivitet er øverst på dagsordenen«
Seks personer dræbt i helikopterstyrt i New York
Leder: Vi er teknologisk dybt afhængige af USA: Trusler og alternativer skal på bordet nu