ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Frigear VS "slip speederen"
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 83
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Frigear VS "slip speederen" (Læst 34419 gange)
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Frigear VS "slip speederen"
«
Dato:
29, Juli 2013 - 08:43 »
Goddag igen!
Jeg har læst en del omkring den her med at man skal bare slippe speederen frem for at køre (rulle) i frigear, og jeg må indrømme at jeg ikke forstår et pluk!
Nu har en af mine bekendte faktisk lavet forsøget igennem længere tid, og da hun fører benzinregnskab kan hun nu berette at hun faktisk kører 2 km/l (!!) længere på den måde!
Mit problem er, at jeg ikke forstår princippet i dét system.
Som jeg ser det burde frigear betyde, at motoren drosler ned, og kun lige akkurat bruger den benzin der skal til for at holde sig kørende - ligesom i tomgang. Det samme skulle ske hvis man bare trykker koblingen ned.
Såfremt man blot slipper speederen begynder spanden jo at motorbremse - der er jo ikke friløb - og så begynder hastigheden jo at gå nedad! Dette har jeg også erfaret selv, når jeg laver det nummer!
Ikke nok med det: Dem som beretter om systemet med at slippe speederen, meddeler at benzintilførslen stoppes fuldstændig(?) når man gør det. Som jeg forstår det burde motoren gå i stå, og kun trækkes rundt af at bilen stadigvæk triller fremad. I det tilfælde burde effekten af motorbremsningen være endnu mere udtalt.
Hvis der skulle være nogen mening i det, burde der i det mindste være et system som holder ventilerne i cylindrene åbne, så motoren ikke skulle arbejde mod et skiftende over- og undertryk der.
Men jeg kan stadigvæk ikke se at det på nogen måde skulle være en fordel.
Ikke desto mindre ser det ud til at have positiv inflydelse på benzinøkonomien.
Er der nogen som kan forklare mig hvordan?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Mikker
Senior
Indlæg: 155
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #1 Dato:
29, Juli 2013 - 15:19 »
Det med at motorbremse benytter man når man alligevel ved at man skal nedsætte farten eller stoppe helt. Når jeg nærmer mig et lyskryds og kan se at den bliver rød slipper jeg speederen og lader bilen motorbremse. Først når omdr. er på 1000 kobler jeg ud og sætter i frigear.
2 km/l længere på en liter tror jeg dog ikke på, min bruger ca 0,6 liter i timen når den holder i tomgang.
Men lidt sparer man. Og som en side gevinst sparer man også på bremserne.
Logget
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #2 Dato:
29, Juli 2013 - 15:37 »
Ja, at bremse med motoren kan være meget godt, men det var ikke emnet.
Jeg har også læst den historie, at man skulle spare benzin ved IKKE at gå i frigear. Jeg er enig med dig Mads - jeg kan heller ikke se at det skulle spare benzin at lade bilen trække motoren rundt ved et omdrejningstal højere end tomgang!!
Evt. fordel ved at lade motoren bremse bilen skal ikke indblandes i spørgsmålet om benzinforbrug. Jeg tror ikke på den historie før en bilmotor-ekspert har givet en fornuftig teknisk forklaring.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #3 Dato:
29, Juli 2013 - 22:52 »
Hvis man lader bilen rulle mod et givent stop i frigear så sparer man brændstof. Hvis man motorbremser mod et givent stop sparer man bremser...og brændstof.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #4 Dato:
30, Juli 2013 - 10:39 »
Hvad er forudsætningen for hvornår man skal starte med at motorbremse eller friløb? - 50m-100m-500m før det kommende stop?
Logget
vh.
Claus
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #5 Dato:
30, Juli 2013 - 10:47 »
Altså, jeg havde på forhånd ingen anden viden om dette emne end sund fornuft - og en undren over det konkrete køreråd med motorbremsning.
Da Mads imidlertid kun fik svar, der antydede generel viden, men ikke konkrete tests, har jeg prøvet at Google emnet.
Jeg fandt en masse løs debat - det meste af den mindre kvalificeret end denne. Men dog fik jeg i en tråd om gamle Volvoer en konkret oplysning: siden en gang i 1989 (og det er dog et stykke tid siden!) har alle biler solgt fra nye i DK haft "fuel-cut-off", når speederen slippes, så der altså slet ikke tilføres benzin til motoren under motorbremsning. Hvilket var den rationelle tænknings første forudsætning for, at spørgsmålet overhovedet giver mening.
Men så nåede jeg frem til siden oekonomikoersel.dk, som virker seriøs og god.
Her fandt jeg en test af netop dette spørgsmål, og journalisten John Stæhr dømmer motorbremsningsrådet YT. Efter vel at mærke at have afprøvet det.
Artiklen er lang og detaljeret, så jeg vil ikke citere, men i stedet linke til kilden:
http://www.oekonomikoersel.dk/index.php/kor-gront-kan-det-passe.html
Logget
Mvh. Morten Jødal
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #6 Dato:
30, Juli 2013 - 11:10 »
Tak for jeres input.
Jeg har selv regnet mig frem til, at det må være sådan her:
NÅR man skal sætte farten ned, f.eks. på vej mod et rødt lys eller en skarp kurve, så er motorbremsen en fordel: Hvis motoren slet ikke bruger benzin, så er det alt andet lige bedre end frigear, hvor den gør - og slider på bremserne oven i købet.
HVIS man til gengæld er på vej ned ad en lang bakke, hvor man skal fortsætte med at køre videre når man når bunden, så er frigear sagen. Her bevarer man sin hastighed (måske øges den endda) mens motoren arbejder mindst muligt.
Hvis jeg skal gætte, så tror jeg at menigmand har fået motorbremse/frigear-historien lidt galt i halsen (lidt ligesom den dér med at indholdet af en bulet dåse med fødevarer er giftigt) og ekstrapolerer at sådan skal man bare "altid gøre".
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #7 Dato:
31, Juli 2013 - 13:23 »
Helt kort og konkret:
Biler med seriemæssig elektronisk motorstyring lukker helt for benzintilførsel når gaspedalen slippes og man dermed motorbremser. Når motoren kommer lidt under 1000 omdr/min åbnes igen for benzintilførsel.
Så kan man selv overveje - dvs. vælge (og måle?) hvilken filosofi man synes bedst om.
HP
Logget
p
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #8 Dato:
31, Juli 2013 - 17:02 »
Jo, men hvis køretøjet nedbremses, hvor det ellers ikke var påkrævet, så taber man jo brændstof! Man skal selvfølgelig koble, lige så snart man slipper gaspedalen, og hvor man ikke ønsker nedbremsning af køretøjet.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #9 Dato:
08, August 2013 - 23:18 »
Tak for linket, Morten.
Stæhren har jo noget at have sine udtalelser i.
"Som gammel rallykører med topplaceringer har man de hurtige reaktioner i kroppen"
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #10 Dato:
09, August 2013 - 07:27 »
Hm, det er åbenbart ikke så ligetil.
Hvis man tager den ON/OFF:
Hvis farten skal af bilen, så slip speederen (brændstoftilførslen stopper, man motorbremser, etc.).
Skal man rulle så langt som muligt, så tryk koblingen ned/sæt i frigear.
Udmærket. Men hvis man så kører i kø på motorvejen, og man løfter speederen halvt, for at komme relativt hurtigt ned i fart, men ikke skal have farten helt af vognen, hvad sker der så? Afbrydelse af brændstoftilførslen igen? Eller bare mindre brændstof? Hvordan finder bilen ud af om der skal tilføres brændstof eller ej i den pågældende situation?
Brændstoftilførslen stopper måske kun når speederen er løftet helt?
Kan det her betale sig at koble ud, og lade bilen rulle (motoren bruger kun "tomgangsbrændstof")?
Jeg er ikke ekspert, men jeg synes ikke jeg kan høre forskel på om jeg slipper speederen eller trykker koblingen ned. Bortset fra at motorlyden er meget højere ved 2.500 omdrejninger (sluppet speeder) end ved de 5-600 omdrejninger i frigear.
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #11 Dato:
19, August 2013 - 03:55 »
Sæt i frigear? jeg er ikke enig.
Når man skal nedsætte farten f.eks når man nærmer sig et vejkryds kræver det skærpet opmærksomhed. Det vil kræve ændret opmærksomhed at sætte i frigear her. Derfor mener jeg at man blot skal koble ud og være klar til at koble ind igen med højre fod klar på bremsen.
Når man kører ned ad en lang bakke kan det være farligt at tro på at bremserne kan klare nedstigningen. De kan blive for varme. Derfor bør man her skifte til et lavt gear og bruge motorbremsen under nedkørslen.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Børge
Debattør
Indlæg: 5
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #12 Dato:
13, Januar 2014 - 17:50 »
Det er meget enkelt, hvad der sker, ved udkobling, du skal bremse hårdere, motoren går stadig i tomgang, benzin forbrug. det tager din tid at sætte i frigear, og sætte i gear igen,du er uopmærksom, hold dig fra koblingen og spar Benzin.
Logget
John Stæhr
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #13 Dato:
18, Januar 2014 - 16:49 »
Jeg har læst Jeres debat - hvor I venligt henviser til mit website om økonomikørsel.
"Fuel-cut-off", blev standard på alle benzinbiler fra ca 1990 - da katalysatoren blev indført. For det er ikke nogen god idé at sende uforbrændt benzin ned i en katalysator der bliver op til 800 grader varm.
Senere blev man opmærksom på, at det kunne bruges til at spare brændstof. Der bruges "0" benzin, når man slipper speederen og motorbremser. Der er helt lukket. Man gør det samme på dieselbiler.
Det kan betale sig, hvis man skal nedsætte farten. Eller hvis man kører ned af en stejl bakke. Det sidste, så længe man ikke taber fart. Taber man fart, så brug frigear. Selv ned af bakker med et svagt fald, kan man køre i frigear - langt uden at tabe fart. Jeg kombinerer de to ting hele tiden, når jeg kører.
Man har jo betalt dyr benzin til at komme op i fart. Så det er ren fortjeneste at udnytte den enerti der er "opsparet" i en bil der bevæger sig. Og jeg kan køre under EU-normen med testbilerne, når jeg bruger alle de tricks jeg kender.
Men, man skal ikke bruge det her, med mindre man er rutineret. Og helst undgå at genere dem der kører bagved. Økonomikørsel skulle nødig blive upopulært.
I øvrigt brug bremserne på hver tur, måske lige før man skal parkere for natten, så skiverne ikke ruster. Især om vinteren.
Da jeg kørte Rally var det sport. Der var stort set kun to stillinger på speederpedalen. Helt i bund eller helt sluppet. Selvom mine fødder "dansede" noget mere på pedalerne, end almindelige bilisters. Men sådan kørte jeg ikke på gaden i det daglige. Det var der ikke megen sport i. Jeg var på BT's bagside med økonomikørsel allerede i 1979.
Logget
Børge
Debattør
Indlæg: 5
Sv: Frigear VS "slip speederen"
«
Svar #14 Dato:
09, Februar 2014 - 07:29 »
For en del år siden, når man kørte over Jotunheimen (Norge) stod der faktisk skilte, "skift til lavere Gear" jeg valgte 2/3 alt efter last.
Vi mødte et ungt par et af årene, i en 2 takt SAAb med friløb, De havde et "lille" problem, der var kun metallet tilbage på skiverne foran, jeg ved ikke hvad de valgte, skiverne eller Kranvognen???
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Frigear VS "slip speederen"
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
jj-
[17, November 2024 - 07:39]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Danish Crowns overskud falder med 29 procent: Topchef kalder det 'krise'
Hostelejer tilbageholdt efter flere dødsfald i Laos
Nordjyske klubber siger nej til transkønnede på pigehold
Politi undersøger mistænkeligt forhold i Korsør
Nordjyske tog holder stille på grund af skinnebrud
Orbán inviterer Nethanyahu til Ungarn efter arrestordre - og forsikrer, at han ikke bliver anholdt
Trafikken snegler sig afsted i flere dele af landet
DBU bør stemme ja til saudiarabisk VM, mener Helle Thorning-Schmidt
Vinterherberg i Aarhus har travlt og efterspørger især én ting
Lava flyder på Den Blå Lagunes parkeringsplads
Pas på isglatte veje i morgentrafikken
Joe Biden: Skandaløst at udstede arrestordre på Israels premierminister
Trump peger på Pam Bondi som justitsminister
Zelenskyj reagerer på ballistisk missil fra Rusland
Mistænkt spion varetægtsfængslet i fire uger i Norge
Vær forsigtig: Østjyllands politi advarer om isglatte veje
Populær tysk forsvarsminister freder Olaf Scholz: 'Vi har en forrygende kansler'
Kraftigt snevejr udfordrer trafikken på Sydsjælland
Mexico gør klar til at modtage deporterede mexicanere fra USA
Trine Østergaard er ny anfører for håndboldlandsholdet
Nyt fra ing.dk
Ingeniøren beklager uberettigede udsagn i leder om By & Havn
Komplicerede krumspring for vandmiljøet: Nu er vejen banet for Aarhus’ store renseanlæg
Synspunkt: Grøn aftale er historisk – dårlig – for Bornholm
Amazon gav op: Sådan virker Danmarks første Føtex uden ansatte
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt
Se med LIVE: Starship vil gentage landing i tårn – og fartøj på havet
De største danske it-projekter går voldsomt over budget - i Norge bliver de fleste billigere
Eksperter giver aftale lun modtagelse: Vi risikerer stadig år med massivt iltsvind
Massiv kritik af danske myndigheder: Farlig trafikstøj koster danskere livet
Danmark fordobler bidrag til ESA ...alligevel ærgrer dansk astronaut sig
1000 forskere slog i bordet: Nu er nobel-belønnet AI-system åbent for alle
Svenske ingeniører sniger teknologi ind i briller: »Om fem år er det slut med almindelige modeller«
Branchefolk reagerer med latter og skuffelse på ny afvisning af havmølleprojekter
Grønt lys til hoppesikring af Parken: Nationalarenaen skal forstærkes
74 folketingsmedlemmer har lækkede passwords og mails på Dark Web
Overblik: Stor 'landbrugsaftale' ser ud til at blive algegrøn