ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Drejningsradius
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15988
Total antal emner: 1405
Flest online idag: 16
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 9
I alt: 9
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Drejningsradius (Læst 22775 gange)
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Drejningsradius
«
Dato:
31, August 2013 - 16:09 »
Når et køretøj skal dreje, skal alle hjulakslers forlængelser skære hinanden i samme punkt - dette skæringspunkt er centrum.
Dvs. at forhjulene på en bil ikke skal være parallelle, når den drejer.
(Dette er i hvert fald udgangspunktet, indtil man begynder at justere for at få gode køreegenskaber)
Ovennævnte gælder selvfølgelig også for motorcykel - så længe den står lodret.
Men en mc kører i en kurve er den ikke lodret - og skæringspunktet for akselforlængelserne kan være under terræn.
Det er min opfattelse at drejningsradius bliver mindre når mc'en hælder ind mod centrum
- hvis dette er korrekt, hvor ligger da kurvens centrum ??
(når man trækker en mc kan skæringspunktet også være langt over terræn)
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.462
Sv: Drejningsradius
«
Svar #1 Dato:
31, August 2013 - 23:02 »
Ackerman geometrier gælder ikke for tohjulere.
Drejningscentrummet findes altid i bagakslens forlængelse . Hvor langt det er under vejbanen bestemmes af hastigheden og drejningskurven beskrevet i G termer.
Ved en hastighed og drejnings kurve der giver 1 G i sadlen vil vektoren være 1,41 G 45 grader nedaf i forhold til tyngdepunktet af fartøjet. Ved 2 G vil vektoren være 60 grader nedaf
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #2 Dato:
01, September 2013 - 10:44 »
Min tanke går ikke så meget på kørsel, hvor man kan tale om G-påvirkning
- jeg tænker snarere på manøvrering.
F.eks. hvis man drejer styret 30° på en mc med en akselafstand på 1,5 m,
så vil drejeradius være ca. 2,6m. - hvis mc'en står lodret.
Hvad betyder det for drejeradius, hvis mc'en hælder 20° indad eller udad ??
Logget
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #3 Dato:
01, September 2013 - 10:51 »
Det er ikke korrekt når jeg ovenfor skriver drejeradius 2,6m
Men skæringspunktet for akselforlængelserne vil ligge 2,6 m fra baghjulet
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.462
Sv: Drejningsradius
«
Svar #4 Dato:
01, September 2013 - 22:46 »
Drejning af forhjulet 30 grader udaf med en hældning 20 grader modsat, vil nok betyde et længere hospitalsophold
Men drejning af forhjul 30 grader og hældning 20 grader indad giver en radiusforkortelse på ca. 16 cm (244,14).
Dernæst skal man beregne Centripetalkraften, som de fleste opfatter som modsat af centrifugalkraften.....der er bare den hage ved det at det vi kalder centrifugalkraften ikke eksisterer men bare er mangel på centripitalkraft
Se linket
http://regentsprep.org/regents/physics/phys06/bcentrif/centrif.htm
Hvis man bladrer en side tilbage ved at anvende den blå pil neders i højre hjørne kommer man til centripetalkraften
http://regentsprep.org/regents/physics/phys06/bcentrif/default.htm
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #5 Dato:
02, September 2013 - 09:48 »
Tak for svaret
- jeg havde faktisk forventet, at forskellen var større end 16 cm.
Spørgsmålet er opstået når jeg skal manøvrere mc'en ind/ud af carporten - forbi div. forhindringer.
Da kan den godt hælde væk fra centrum uden efterfølgende hospitalsophold.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Drejningsradius
«
Svar #6 Dato:
02, September 2013 - 10:01 »
Jeg får røde knopper, når folk påstår, at centrifugalkraften "slet ikke findes" - vi har jo alle oplevet den i praksis!
Sagen er den, at Isaac Newton med sin mekanik indførte et nybrud i fysikken, som de fleste almindelige mennesker ikke har forstået endnu. Newton regnede konsekvent i et koordinatsystem, hvor en
retlinet bevægelse
er udgangspunktet. Det kaldes et inertialsystem, og det var et dramatisk brud med alle tidligere opfattelser, ikke mindst af begrebet kraft, men også af den gængse fysik i oldtiden og middelalderen, hvor
cirklen
var den ideelle bevægelse, som afvigelser skulle tænkes ud fra.
Matematisk er det særdeles smart at regne som Newton, og hele den klassiske fysik faldt hurtigt på plads, da videnskabsmændene begyndte at gøre det.
Men "almindelige" mennesker befinder sig stadig i middelalderen, da vi oplever "naturlige" cirkelbevægelser så mange steder. Og vi får selskab af geografer og meteorologer, som bedst kan regne i et koordinatsystem med udgangspunkt et fast sted på Jorden - der roterer.
Altså: Hvis vi regner som Newton, skal der en kraft til at få en bevægelse til at afvige fra den rette linie. I en cirkelbevægelse kaldes den centri
petal
kraften og er rettet mod cirklens centrum.
Regner vi i et roterende koordinatsystem er det modsat, og centri
fugal
kraften vil forsøge at tvinge den roterende bevægelse bort fra cirklen.
Newtonianere insisterer - med støtte i deres simple matematik - på at betragte alt andet end inertialsystemer som "afvigelser", og siger at i disse må der tilføjes "fiktive" kræfter (centrifugalkraft, corioliskraft, vinkelaccelerationskraft).
Jeg er selv af tradition newtonianer og har undervist som sådan i 30 år. Men jeg synes det er lidt en hån mod niveauet i dette forum blot at gentage den gamle frase, at "centrifugalkraften eksisterer ikke".
Centrifugal- eller centripetal-? Jeg medsender et link til en god uddybende forklaring fra en universitetslektor.
http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/centripetalkraft_centrifugalkraft/
Viborgs problem kan jeg desværre ikke bidrage til at løse, men det ser jo til gengæld ud til, at han forstår den del af Mønnikes svar, der ikke handler om centrifugalkraft.
«
Senest Redigeret: 02, September 2013 - 10:03 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #7 Dato:
03, September 2013 - 19:14 »
Jeg kan godt se, hvordan man kan komme frem til at radius bliver 16 cm mindre.
Men vil det sige, at hvis styret drejes 30°,
så vil radius være den samme
hvad enten mc'en hælder 20° ind mod centrum
eller væk fra centrum ??
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Drejningsradius
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[21, December 2024 - 16:19]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Google ads:
DR-Nyheder
Flere selskaber sætter flyvninger til Rusland på pause efter flystyrt
Israelske soldater har stormet hospital i Gaza
FC Nordsjælland sælger profil til Bundesligaklub i 'stor handel'
Mand påkørt af tog i København
69 migranter døde, efter båd kæntrede
To bjergbestigere fundet døde i Italien
22-årig varetægtsfængslet, efter slagsmål endte med drab
Kinesisk bilist dødsdømt for at køre 35 mennesker ihjel
Nordkoreansk soldat, som blev taget til fange af Ukraine, er død
Azerbaijan Airlines: Udefrakommende faktorer var skyld i flystyrt
På nytårsaftensdag vil Livgarden for første gang bære kongens navnetræk
Flere palæstinensiske børn meldes døde af kulde
Tysklands præsident opløser parlament og udskriver valg
Markant fald i antallet af passagerer på Bornholms flyrute
Tidligere mistænkt i Mia Skadhauge Stevn-drabssagen får erstatning
Syd- og Sønderjyllands Politi modtager en del henvendelser om ulovlig krudtaffyring
Tidligere Mærsk-boss skal stå i spidsen for nyt udvalg for Forsvarets drift
Fyrværkerimøder i udsatte aarhusianske boligområder skal forhindre nytårsuro
FN-medarbejder er i bedring efter angreb mod lufthavn
Estlands militær iværksætter en operation, som skal beskytte kabel
Nyt fra ing.dk
Operatør efter mulig sabotage på elkabel: »I bedste tilfælde tager det flere måneder«
En million tyskere har dem på altanen: Balkonkraftværker i sort efter opdatering
Mars-beton og 3D-print bliver nøglen til at bygge på Mars
Spørg Fagfolket: Hvorfor kan vand ikke brænde?
Reportage: En trist og ensom affære at bevæge sig rundt til verdens cirkularitetsforum
Mangler penge i kassen: Ørsted og andre sælger ud af vind- og solparker
Året der gik på BuildingTech: Sidste år uden klimakrav
Spørg Fagfolket: Hvorfor er skorstenene på atomkraftværker brede i bunden?
Året der gik på WaterTech: »I danskere nærmer jer nederlandske tilstande«
Giftigt støv og vakuum er en dræber for kolonister på Mars
Svarede du rigtigt i sidste års quiz? Se de 13 rigtige her
Tip 13 rigtige om 2025 og vind rødvin
Kunne kejser Augustus virkelig skrive al verden i mandtal?
Året der gik på ComplianceTech: Drama om Chromebook, NIS2 og Schrems
Spørg Fagfolket: Hvorfor er akslen på en vindmølle ikke vandret?
Mad dyrket på giftig Mars-jord: »Vi får brug for gode kokke«
Her er årets største læserhits på ing.dk
Året der gik på MobilityTech: Elbil-boom og kampen mod de halvtomme busser
Spørg Fagfolket: Hvorfor føles køkkenredskaberne klistrede efter nogen tid?
Var det altid hvid jul, da mormor var barn?
På Mars skal man tjekke vejrudsigten for dagens stråling
Gris på scanneren: Ultralyd afslører den bedste flæskesteg
Forskere bag 'dommedagsur' advarer: Techgiganter ignorerer faren ved atomkraft
Frygten vokser: Langt flere danske virksomheder gruer for hybride trusler
Sådan terraformer vi Mars: Som at genoplive en død patient
AI-kapløbet: Kinesiske sprogmodeller på højde med amerikanske, vurderer eksperter
Levealderen stiger, men alderdommen byder på flere år med sygdom
Spørg fagfolket: Hvor meget belastning kan Lego-klodser holde til?
Lydisolering i Ikea: Virksomhed bruger 200 tons ålegræs om året
Raketterne peger mod Mars: Her er de lande og rigmænd, der vil afsted
Spørg Læserne: En knibsk opgave
Norge sætter gang i udbud af skibstunnel
Spørg Fagfolket: Hvorfor ryger det fra betonpælene, når der piloteres?
Synspunkt: Dækkritik af FDM mangler vejgreb
1908: Santos Dumants hydroplan menes at kunne nå 100 km i timen
Kæmpe forskel på fjernvarmepriser: Dyrest og billigst ligger 30 kilometer fra hinanden
Europa sender satellit-sværm i kredsløb: Vil sikre internet uden afhængighed af Kina og USA
Synspunkt: Kinesisk flytrafik får urimelig fordel ved at holde sig gode venner med russerne
DTU: Afbrudt samarbejde med kinesisk virksomhed skaber forsinkelser og større regninger
For gammel: Toms chokoladefabrik kunne ikke moderniseres
Ordfører går i kødet på minister på grund af slidte redningsbåde: »Det er en katastrofe«
Her er årets videnskabsbrag: Vinderen af Videnskabens Top-5 er...
Udmelding fra Banedanmark chokerer politikere: Mangler 30 milliarder
To mio. timers dronevideo fra Ukraine kan træne fremtidens AI-våben
Populær router mistænkes for sikkerhedsbrist
Skoda-biler var åbne for hackere: Kunne lytte med i samtaler
Minister under ophedet debat om dansk olie- og gaseventyr: »Nu ved jeg ikke, hvilken fysisk verden du lever i, Leila?
Leder: Leder: Skær ned på mobilnetværk i Danmark: Vi har flere end i USA
Læs magasinet Året Rundt
I krisetid: Varme til fængsler prioriteres over plejehjem