* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 155
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: Römertopf i vand?  (Læst 50342 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Römertopf i vand?
« Svar #15 Dato: 03, Oktober 2013 - 21:00 »
Hvis du kunne opfange "biprodukterne" når du har spist bigossen Marek, så ville du kunne koge endnu en portion.

Bigos svarer nærmest til dansk brunkål og er en rigtig vinterret.

Kan du købe surkålen færdiglavet i Danmark, eller får du den fra Polen eller laver du den selv?

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Römertopf i vand?
« Svar #16 Dato: 03, Oktober 2013 - 22:26 »
Se; da jeg var 12-13 boede jeg et sted ,hvor man lavede surkål. Jeg husker lidt af deres kamp med trætønner som skulle være tætte. Der blev tæsket på di ringe og høvlet på træet til tønerne. Og der skulle æbler, samt diverse blade af kirsebær, gulledøder +++?? før det ku sattes til gæring. Meget af det er kemi samt noget "kærlighed". Men som knægt gik vi bare ned i forretningen  og fik glas saft fra gæringen.
Jeg duer ikke til og lave sure ting; Sure agurker er blevet en komplet fiasco. :(. Dem man kan købe i SE er alt for salte efter min smag.
Næh,, Jeg køber surkål hos Føtex, ca. 10 x 1 kg. ad gangen. Det er ikke surkål der koster, men dielsel til de 100km som turen koster.  ;D
Velbekomme... :)

Kiwi

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Römertopf i vand?
« Svar #17 Dato: 07, Oktober 2013 - 11:37 »
Woow, jeg har hørt om Bigos, men jeg troede ikke det var så tidskrævende at lave. Her er Römertopfen sikkert din bedste ven.
En ting er i hvert fald sikkert; Det skal da prøves!
„Be weird. Be random. Be who you are. Because you will never know, who would love the person you hide.“

Toms77

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
    • Artikelforlaget.dk
Sv: Römertopf i vand?
« Svar #18 Dato: 13, November 2013 - 12:49 »
Hejsa

Der er flere grunde til at sætte en ler stegeso i vand.

Det er en ekstra væde der bruges i stegeprocessen.
Det er meget nemmer at rengøre stegesoen hvis den har stået i vand først, da leret ellers blot vil optage smag og lugt fra den resterne stegesky.
Varmefordelingen i er ens i en stegeso, det er netop en af stegesoens fordele.

En stegeso i ler sprænger "kun" når den udsættes for store temperaturforskelle eller tabes på gulvet  ;)

Jeg har skrevet en artikel lige netop om römertopf her: http://stegeso.com/romertopf-stegeso-i-ler/

mvh. Thomas

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Römertopf i vand?
« Svar #19 Dato: 19, November 2013 - 11:09 »
For en gangs skyld et reklameindslag med informationsværdi.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk