* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 132
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 143
I alt: 143

Forfatter Emne: Punktererede termoruder  (Læst 16381 gange)

Thomas Berenth

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 14
    • Vis profil
Punktererede termoruder
« Dato: 11, Januar 2014 - 10:00 »
Min kæreste har et hus, hvor der er et par punkterede termoruder.
Nu har hun sat sig i hovedet at samtlige ruder skal udskiftes. Jeg synes det er overkill.
Derfor spørgsmålene:

1. Hvordan undersøger man om en termorude er punkteret ?
2. Hvor meget mindre i % isolerer en punkteret termorude i forhold til en ikke-punkteret ?

Jeg selv mener at der vil gå æoner af tid før den lille energibesparelse har indtjent udgiften til udskiftning af alle ruderne.
Hvad mener i ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Punktererede termoruder
« Svar #1 Dato: 11, Januar 2014 - 11:17 »
Spørgsmål 1: Ved at se på den!
Hvis ruden dugger mellem de to lag glas, er den punkteret.
I praksis skal der naturligvis være en temperaturforskel af en vis størrelse, før duggen ses, og ved en let punktering kan den være svær at få øje på.
Fagfolk, der skal vurdere punkteringer i forbindelse med fx tilstandsrapporter, kikker hen langs med ruden fra et hjørne og helst i modlys for at få små dugformationer til at blive tydeligere. Og de tager alligevel næsten altid forbehold!

Spørgsmål 2: Det er kompliceret!
Mit bedste bud er mellem ganske få % og ca. 80%

Fugtig luft leder varme langt bedre end tør luft, og på visse rudetyper er der argon mellem lagene; det isolerer bedre end tør luft, så en forskel er der.

Skal termoruderne udskiftes, bør det være til moderne ruder med energiglas, som har U-værdier i nærheden af eller under det halve af "gammeldags" termoruder - men det er vist også ved at være en standardproduktion.
Jeg har selv i mit sommerhus fået udskiftet et vindue i den uopvarmede garage, bygget af 1 lag brædder - med et energivindue, for det kostede ekstra at fravige den type, som resten af huset fik! Så energivinduet var billigst.

Svaret afhænger også af vinduets form og størrelse: På store vinduer betyder glassets isoleringsevne det meste, på småsprossede vinduer er varmetabet langs kanterne dominerende.
Det er derfor helt umuligt at råde dig og din kæreste uden at have set huset og vinduerne - herunder skal det vurderes, om der kan sættes vinduer af en anden type i uden at ødelægge den arkitektoniske værdi.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Punktererede termoruder
« Svar #2 Dato: 11, Januar 2014 - 22:49 »
Morten har ret langt hen af vejen.

Jeg vil uddybe det lidt.

Punkt 1 Som Morten fortæller det. Når man kan se at ruden dugger, så er der trængt vanddamp ind gennem det hul hvor ruden er punkteret.
Punkteringen skyldes alder. Når den luft der er i mellem glassene bliver opvarmet og afkølet ændres trykket mellem glassene, så ruden buler ud når den er varm og indad når den afkøles.

Heved udsættes den limflade der holder ruden sammen og tæt for det værste man kan udsætte en limet konstruktion for .....peeling kaldes begrebet og før eller siden...ja så opgiver limningen ævred, med en punktering tilfølge.

Punkt 2 ved en ældre atmosfærisk luftfyldt thermorude vil den intrængende vanddamp ikke have målbar indflydelsepå dens præstationer.......Den er bare ikke køn at se på. Men dugger den ikke er, der overhovedet ingen grund til at udskifte før end den dugger. Så her er det udseende der kan genere. Jeg har den samme diskussion om mine vinduer, men her skiftes først når duggen kan ses hele tiden ;D

Vinduesfabrikanten, stifteren af Velux, Villum Kann Rasmussen, afskyede thermoruder, fordi de ikke isolerede bedre end koblede vinduer og slet ikke 3lags koblede. Han var dog nødt til at anvende thermoruder, fordi de gav færre flader at pudse, hvilket dem som pudsede vinduer satte stor pris på. ;D

Nutidige themoruder er som Morten skriver det, også gasfyldte med gasser der har ringe varmeledningsevne. Desuden er glassene coatede så lyset kan komme igennem, men varmstrålingen spærres inde.

For fredens skyld, skift de ruder der dugger, men at skifte alle er bestemt overkill......med mindre som Morten også antyder at der kan være en mængderabat og statstilskud!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Punktererede termoruder
« Svar #3 Dato: 12, Januar 2014 - 22:19 »
I bygning 358 på sletten var der boret huller i de fleste termoruder, formentlig fordi det var billigere end at udskifte dem.

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Punktererede termoruder
« Svar #4 Dato: 13, Januar 2014 - 02:07 »
Man skal vist så lave hullet på den kolde (udvendige) side af ruden.
Det vil minimere duggen i rudemellemrummet.

Venlig hilsen     Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Punktererede termoruder
« Svar #5 Dato: 13, Januar 2014 - 17:13 »
OG......forneden Gerda ;D

Nogle helt specielle ruder såkaldte 3G ruder har man med vilje lavet trækkanaler i hvorved man både får en ventilationsmulighed og en støjdæmpning  af vejstøj

http://www.dsbo.dk/Home/area1/Leksikon/3Gvinduer/tabid/123/Default.aspx
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Punktererede termoruder
« Svar #6 Dato: 20, Januar 2014 - 17:13 »
Termoruder behøver ikke nødvendigvis at være limet.
Vores var loddet sammen og punkterede aldrig i løbet af de 40 til 45 år der gik inden de blev udskiftet af andre grunde.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk